Koelvloeistof verlies door compressiedruk in koelkanaal?

Al 3 koppakkingen verder + alu kop vervangen

 
 
 
 
 
j.vanegten
 
Avatar
 
Subject:

Koelvloeistof verlies door compressiedruk in koelkanaal?

 · 
Posted: 17.08.2010 - 10:06  ·  #1
Volvo C70 bj 2002; 285.000km
LPG vanaf 115000 km

Probleem 2009: Koelvloeistofverlies, eerst gering, daarna meer. Verlies via expansievat ventiel.Geen olie in koelvloeistof; geen water in olie. Verder geen uitwendige lekkage. Bougie bij 4e cylinder heeft andere kleur en stinkt.
Cylinderkoppakking vervangen + gevlakt.
Daarna 15000km geen problemen maar daarna begon het zelfde probleem; licht koelvloeistofverlies, maar steeds meer en meer door drukopbouw in het expansievat, meestal na een wat snellere rit. (bruist onder de dop door of stoom).
Boordcomputer gaf ook nu aan, dat er een probleem bij de 4e cylinder zat.
In overleg met Volvo specialist en na olieanalyse, en het niet kunnen vinden van kop of blokscheurtjes, besloten om een nieuwe kop te plaatsen ivm evt kleine haarscheurtjes in de alu-kop. Scheurtjes in onderblok sloten we uit ivm geen noemenswaardig water in de olie en geringe druk in de cylinder.
Met de nieuwe kop en pakking opnieuw 5000km zonder koelvloeistof verlies gereden maar nu na terugkomst van de vakantie begint het systeem opnieuw op dezelfde wijze koelvloeistof verliezen.Nu na 2 koppakkingen, een nieuwe kop, waarschijnlijk weer drukoverbrenging naar het koelsysteem. Hoe kan dit, en wat kunnen we eraan doen???
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies door compressiedruk in koelkanaal?

 · 
Posted: 17.08.2010 - 13:15  ·  #2
Mogelijk een haar scheurtje in de cylinderwand, komt regelmatig voor bij de turbo blokken.
De wand dikte boven aan bij de kop is erg dun.. in combinatiemet LPG ( meer warmte) zou dat tot complicaties kunnen lijden.

Neem aan dat je garantie hebt op je laatste reparatie!!!

Frans
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies door compressiedruk in koelkanaal?

 · 
Posted: 18.08.2010 - 07:07  ·  #3
het komt wel eens voor dat de cilinderbussen in het onderblok verzakken als de moter te warm is geweest .

dat er 1 cilinderbus lager ligt weet de minimale eis zo niet uit me hoofd maar ik denk als je na 3 koppakingen en een nieuwe kop dat er eerder zo iets aan de hand is een haarscheur in de cilinderwant kan natuurlijk ook maar dat zie je aleen als de kop eraf is
 
Selected quotes for multi-quoting:   0