Volvo C70 bj 2002; 285.000km
LPG vanaf 115000 km
Probleem 2009: Koelvloeistofverlies, eerst gering, daarna meer. Verlies via expansievat ventiel.Geen olie in koelvloeistof; geen water in olie. Verder geen uitwendige lekkage. Bougie bij 4e cylinder heeft andere kleur en stinkt.
Cylinderkoppakking vervangen + gevlakt.
Daarna 15000km geen problemen maar daarna begon het zelfde probleem; licht koelvloeistofverlies, maar steeds meer en meer door drukopbouw in het expansievat, meestal na een wat snellere rit. (bruist onder de dop door of stoom).
Boordcomputer gaf ook nu aan, dat er een probleem bij de 4e cylinder zat.
In overleg met Volvo specialist en na olieanalyse, en het niet kunnen vinden van kop of blokscheurtjes, besloten om een nieuwe kop te plaatsen ivm evt kleine haarscheurtjes in de alu-kop. Scheurtjes in onderblok sloten we uit ivm geen noemenswaardig water in de olie en geringe druk in de cylinder.
Met de nieuwe kop en pakking opnieuw 5000km zonder koelvloeistof verlies gereden maar nu na terugkomst van de vakantie begint het systeem opnieuw op dezelfde wijze koelvloeistof verliezen.Nu na 2 koppakkingen, een nieuwe kop, waarschijnlijk weer drukoverbrenging naar het koelsysteem. Hoe kan dit, en wat kunnen we eraan doen???
LPG vanaf 115000 km
Probleem 2009: Koelvloeistofverlies, eerst gering, daarna meer. Verlies via expansievat ventiel.Geen olie in koelvloeistof; geen water in olie. Verder geen uitwendige lekkage. Bougie bij 4e cylinder heeft andere kleur en stinkt.
Cylinderkoppakking vervangen + gevlakt.
Daarna 15000km geen problemen maar daarna begon het zelfde probleem; licht koelvloeistofverlies, maar steeds meer en meer door drukopbouw in het expansievat, meestal na een wat snellere rit. (bruist onder de dop door of stoom).
Boordcomputer gaf ook nu aan, dat er een probleem bij de 4e cylinder zat.
In overleg met Volvo specialist en na olieanalyse, en het niet kunnen vinden van kop of blokscheurtjes, besloten om een nieuwe kop te plaatsen ivm evt kleine haarscheurtjes in de alu-kop. Scheurtjes in onderblok sloten we uit ivm geen noemenswaardig water in de olie en geringe druk in de cylinder.
Met de nieuwe kop en pakking opnieuw 5000km zonder koelvloeistof verlies gereden maar nu na terugkomst van de vakantie begint het systeem opnieuw op dezelfde wijze koelvloeistof verliezen.Nu na 2 koppakkingen, een nieuwe kop, waarschijnlijk weer drukoverbrenging naar het koelsysteem. Hoe kan dit, en wat kunnen we eraan doen???