Koelvloeistof verlies

 
 
 
 
 
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 18.08.2019 - 14:26  ·  #16
Je zou een heel klein stukje van de koelslang af kunnen snijden zodat de slangklem op een nieuw stuk slang klemt en wellicht wel goed afsluit.
Je hebt dus 2 verdachten: waterpomp en de radiator aansluiting aan de bovenkant.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 18.08.2019 - 15:52  ·  #17
Quote door hermanusb

Quote door Blade

Waterpomp zou kunnen...


Jou eerste opmerking was de juiste.

Ik haalde bumper en voorste bodemplaat eraf en die plaat lag een laag koelvloeistof op.
Duidelijk te zien aan de kleur.

Standkachel geactiveerd maar daar lekte niks.
En mijn eerste opmerking dat het bij de bovenste aansluiting vd radiateur wat glimde is vocht.

Ik maakte het droog, starte de motor en even later toen het warmer was zag je tergend langzaam wat druppels verschijnen.
Ik kan me voorstellen dat het bij 2500 toeren meer druk op de waterleidingen komt.
Warmte en druk opbouw waardoor het rijden harder zal lekken.

Nadraaien vd slangenklem ging niet meer.

Ik denk dus dat er een nieuwe radiateur op moet.

Iets wat ik nog niet op de stoep gedaan heb.
Ga me maar eens verdiepen hierin.


Vreemd dat er dan ook druppels op de aandrijfas komen? Wellicht 2 aparte lekkages?

Als het toch de radiator blijkt te zijn, meteen maar de condensor meenemen? Volgens mij lekt die ook iets toch?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 18.08.2019 - 16:05  ·  #18
Quote door Blade

Quote door hermanusb

Quote door Blade

Waterpomp zou kunnen...


Jou eerste opmerking was de juiste.

Ik haalde bumper en voorste bodemplaat eraf en die plaat lag een laag koelvloeistof op.
Duidelijk te zien aan de kleur.

Standkachel geactiveerd maar daar lekte niks.
En mijn eerste opmerking dat het bij de bovenste aansluiting vd radiateur wat glimde is vocht.

Ik maakte het droog, starte de motor en even later toen het warmer was zag je tergend langzaam wat druppels verschijnen.
Ik kan me voorstellen dat het bij 2500 toeren meer druk op de waterleidingen komt.
Warmte en druk opbouw waardoor het rijden harder zal lekken.

Nadraaien vd slangenklem ging niet meer.

Ik denk dus dat er een nieuwe radiateur op moet.

Iets wat ik nog niet op de stoep gedaan heb.
Ga me maar eens verdiepen hierin.


Vreemd dat er dan ook druppels op de aandrijfas komen? Wellicht 2 aparte lekkages?

Als het toch de radiator blijkt te zijn, meteen maar de condensor meenemen? Volgens mij lekt die ook iets toch?


Klopt.

Airco is na ca 1,5 tot 2 jaar ook leeg.
Aandrijfas druppels was iets anders, en was ook niet de aandrijfas maar dat rubber vd stuur inrichting. Dat is regenwater.

Ik heb een stukje vd slang af gehaald maar hij blijft langzaam lekken, geen druppels maar je ziet langzaam wat naar beneden gaan. Zeg elke 10 sec een cm
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 18.08.2019 - 16:14  ·  #19
Radiator wisselen op de stoep, is niet makkelijk, maar wel te doen,
Zorg dat je hem goed omhoog kunt zetten, je radiator moet er onder uit
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 18.08.2019 - 16:30  ·  #20
Quote door ikbat

Radiator wisselen op de stoep, is niet makkelijk, maar wel te doen,
Zorg dat je hem goed omhoog kunt zetten, je radiator moet er onder uit


Dat begrijp ik maar heb het nog nooit gedaan.
Ik meende dat de radiator ook een connectie met de automaat heeft.

Oftewel...
Ik denk dat ik het moet laten doen?
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 18.08.2019 - 17:03  ·  #21
Even uit mn hooft, je moet de oliekoeler volgens mij ook weg halen (van de automaat)

Het is allemaal te doen, maar wel flink wat vloeken als je het op de stoep gaat doen
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 18.08.2019 - 18:01  ·  #22
De oliekoeler zit gewoon in de radiator. 2 leidingen met snelsluitingen.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 18.08.2019 - 21:27  ·  #23
Als hij nog steeds lekt kan de aansluiting van de radiator zelf gescheurd zijn, alhoewel dat niet vaak voorkomt. Misschien toch een andere slang proberen? Die kost bijna niks (20 euro oid).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 18.08.2019 - 21:30  ·  #24
Toch komt dat scheuren best wel vaak voor helaas. Zowel over de hele lengte van t plastik, als ook bij het ronde tuutje. Die slang bij volvo kost om en nabij de €40.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 19.08.2019 - 08:34  ·  #25
Quote door Blade

De oliekoeler zit gewoon in de radiator. 2 leidingen met snelsluitingen.


Stroomt er dan olie door de radiateur?
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 52
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 944
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 19.08.2019 - 09:21  ·  #26
Quote door hermanusb

Quote door Blade

De oliekoeler zit gewoon in de radiator. 2 leidingen met snelsluitingen.


Stroomt er dan olie door de radiateur?


Zal wel een combi radiator zijn, bovenste deel koelvloeistof, onderste olie. Dat hebben ze met de 7/9 serie ook gedaan met het wegwerken van de oliekoeler voor de automaat.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 19.08.2019 - 09:34  ·  #27
Het koelen van motorolie of ATF kan op verschillende manieren, maar bij mijn huidige blok zit de motoroliekoeler achterop / onderaan het carter, en een ATF koeler naast / achterop de koelwaterradiateur van de motor (als je voor de auto staat aan de rechterkant van de koelwaterradiateur, aan de kant van de versnellingsbak). Dit zijn beide 'platenkoelers', een blokje van ongeveer 15x8cm opgebouwd uit verschillende laagjes aluminium waartussen ombeurts olie en koelvloeistof stroomt, waardoor de hitte van de olie wordt doorgegeven via het aluminium aan de koelvloeistof, die vervolgens op zijn beurt weer wordt afgekoeld door de lucht die door de koelwaterradiateur stroomt. Er lopen koelwaterslangen naartoe, en bij de ATF koeler ook ATF slangen. De motoroliekoeler heeft gaten aan de achterkant en haalt de olie direct uit het carter, zonder slangen.
Maar er zijn inderdaad ook koelwaterradiateurs waarbij een deel van de koelribben voor de ATF van de bak is. Dat is volgens mij wel een wat ouderwets en risicovol ontwerp, want die gingen nog wel eens lek en dan meng je kvs met ATF en overlijdt je bak.
Of een geheel gescheiden olieradiateurtje naast of onder de koelwaterradiateur, dat heb ik in mijn Benz. Er zijn diverse wegen die naar Rome leiden. Wat wel zo is, is dat de ATF olie sowieso gekoeld moet worden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 19.08.2019 - 09:49  ·  #28
Dan gaat de olie gewoon door de radiateur.
Dat zou betekenen dat 2 lijmtangen om olie verlies te voorkomen ook wel handig zou zijn.

Dus koelvloeistof aftappen.
Turbo buis demonteren.
Koel fan demonteren.
Olie leidingen los en afknijpen zodat er geen olie verlies is.

En dan moet de radiateur eruit kunnen ik begreep aan de onderkant.

Lekker dan.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 19.08.2019 - 09:59  ·  #29
dat wordt weer een ritje oldenzaal ;-)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof verlies

 · 
Posted: 19.08.2019 - 10:08  ·  #30
Quote door ohz274

dat wordt weer een ritje oldenzaal ;-)


Dat ga ik niet halen,
 
Selected quotes for multi-quoting:   0