Koelvloeistofdruk te laag

Weird or what?!

 
 
 
 
 
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 24.03.2012 - 12:19  ·  #16
Ben bang dat de compressiedruk in je koelsysteem komt (lekkage koppaking naar koelkanaal ) daarom zakt door de druk de koelvloeistof te ver en begint de sensor een meldingnte geven . Als je koel in werkt en de motertemp netjes op het midden blijft . Heb je waarschijnlijk enn lekke koppaking . Scheuren in kop komen bij niet voor bij de 5 cil van Volvo . Cilinderbussen kunnnen we verzakken
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 24.03.2012 - 12:43  ·  #17
Ben geen techneut maar als iets lek is zou de vloeistof ook weg moeten zijn.
Hij schrijft dat bij het losdraaien van de dop het bakje zich weer vult.

Net of het systeem vacuum zuigt, zou het een vervuiling of verstopping in je koelsysteem kunnen zijn ?. Volvo V70N 2.4T Geartronic - km 236.000 - Scarab Green.


Klopt helemaal... expanderen van de lucht in het systeem!!! via b.v. een lekkende kachel


Dus houdt ik het voorlopig op een lek koel systeem... radiator kachel. Maar we gaan het horen.. 8-)

Frans
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 24.03.2012 - 20:50  ·  #18
Ik heb Martijn even gesproken, ik kon mij ook niet geheel vinden in wat de garagehouder hem gemeld had.

Er over nadenkend kan ik niet anders concluderen dat de garagehouder toch wel een punt heeft. Mijn redenatie wordt ook nog eens bevestigd door Volvomonteurtje. Compressie lekt uit een cilinder en komt in het koelsysteem. Omdat de compressie bestaat uit gas zal dit zich gaan verzamelen op het hoogste punt en dat is in het reservoir. Door de toegenomen druk zal de vloeistof naar beneden geperst worden. Het koelsysteem komt onder veel hogere druk te staan dan eigenlijk goed is dus in het slechtste geval kan er nog meer kapot gaan. Denk hierbij aan slangen of radiatoren. Als dan inderdaad de druk van het systeem gehaald wordt door de dop te verwijderen zal de vloeistof terug lopen het reservoir in.

Nu maar hopen dat het alleen de koppakking is............

Succes Martijn
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 24.03.2012 - 23:19  ·  #19
Wil hier een kanttekening bij plaatsen!!! de dop van het reserviour heeft een overdruk ventiel 160kpa dacht ik bij overdruk moet deze daar kunnen ontsnappen!!! het zou ook nog eens kunnen zijn dat de vuldop defect is, gebeurd nog wel eens!

frans
JérômeV70R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Berichten: 114
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 25.03.2012 - 09:38  ·  #20
Quote door Steve

Ik heb Martijn even gesproken, ik kon mij ook niet geheel vinden in wat de garagehouder hem gemeld had.

Er over nadenkend kan ik niet anders concluderen dat de garagehouder toch wel een punt heeft. Mijn redenatie wordt ook nog eens bevestigd door Volvomonteurtje. Compressie lekt uit een cilinder en komt in het koelsysteem. Omdat de compressie bestaat uit gas zal dit zich gaan verzamelen op het hoogste punt en dat is in het reservoir. Door de toegenomen druk zal de vloeistof naar beneden geperst worden. Het koelsysteem komt onder veel hogere druk te staan dan eigenlijk goed is dus in het slechtste geval kan er nog meer kapot gaan. Denk hierbij aan slangen of radiatoren. Als dan inderdaad de druk van het systeem gehaald wordt door de dop te verwijderen zal de vloeistof terug lopen het reservoir in.

Nu maar hopen dat het alleen de koppakking is............

Succes Martijn


Volgens mij is vloeistof niet samendrukbaar, dus je systeem zal niet onder veel hogere druk komen te staan, zeker niet in combinatie met het afblaasventiel zoals hierboven werd genoemd.

Verder is het een plausibel verhaal, van het gas wat zich in het reservoir verzamelt....
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 25.03.2012 - 13:22  ·  #21
Vloeistof is idd niet samen drukbaar, maar gas wel en dat ontsnapt dus als de dop wordt losgedraaid. Het overdruk ventiel zal vast wel zijn werk doen maar opent pas als de druk zo hoog is dat de vloeistof weg gedrukt is uit het reservoir.

Martijn kan controleren door de motor warm te laten draaien met de dop van het koelsysyerm er of. Als er steeds bellen in de vloeistof komen dan lijkt me dat een aanwijzing.
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 26.03.2012 - 10:42  ·  #22
Ik kreeg zojuist een telefoontje van mijn broer, de koppakking lag er inderdaad uit. Dus dat gaat nu gerepareerd worden. Echter zou dit volgens mij (en jullie) gepaard moeten gaan met koelvloeistof verlies/lekkage en dat heb ik niet echt gemerkt. Dus wordt er ook nog even verder gekeken of er nog eventuele verdere mankementen zijn.
Bedankt voor het meedenken eenieder. Zodra ik ook een prijs weet zal ik die ook er even bij zetten, ter info.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 26.03.2012 - 12:26  ·  #23
Hey Martijn,

Fijn dat het euvel gevonden is alkeen wel vervelend. Komt nooit gelegen.
Wat betreft het lekken van koelvloeistof, dat zou je ook nooit gezien hebben uitgezonderd van een grote witte pluim achter je auto. Ik denk dat jouw lekke koppaking alleen compressie verlies je koelsysyeem in is. Door de druk in de cilinder pers je het gas dan door het lek. Wat wel kan is dat als je zuiger een vacuum slag maakt als de motor uit staat, dat als het lek groot genoeg is je koelvloeistof je cilinder in sijpelt. Als je dan je motor start en de betreffende zuiger maakt een compressie slag dan heb je wen probleem als er voldoende koelvloeistof in de cilinder zit. Zoals gemeld is vloeistof niet samen persbaar dus maak je dan een "waterslag". Met een beetje geluk kan je startmotor de motor dan niet eens rond krijgen. Stel dat je dan gaat slepen om de auto gestart te krijgen bestaat de kans dat er een overbelasting ontstaat op de zuiger/drijfstang. Ben je verder van huis.....

Succes er mee
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 07.04.2012 - 18:59  ·  #24
En daar zijn we weer... :)
In de afgelopen tijd is er weer flink wat gebeurd, onder andere dingen waar ik niet bijster vrolijk van werd.. Maar uiteindelijk is het toch allemaal goed gekomen geloof ik! What happened?
Nadat ik de auto bij mijn broer had gestald voor de reparatie van de lekkende koppakking kreeg ik een telefoontje van zijn collega. Hij was met de cilinderkop naar een specialist gegaan om deze te laten afvlakken, dit schijnt zo te horen als je de kop eraf hebt gehad oid?! Ik ben a-technisch dus probeer alles op te schrijven zoals ik het gehoord en onthouden heb :P Dus foutjes kunnen daarbij horen..
Enfin, deze specialist zei dat de cilinderkop als eens was afgevlakt en dat het niet mogelijk was. Ook was er sprake van lichte scheurvorming. met de vraag of de motor weleens ongelofelijk warm is geworden in mijn bezit? Uhm, nee, dan had ik dat zeker wel geweten..
Om een lang verhaal kort te maken, ik had 3 opties:
1) de auto zo verkopen zoals ie nu was, voor nog geen 1000 Euro want er zat geen motor in.
2) nieuwe koppakking erop en alles in elkaar zetten en verkopen of zelf doorrijden, met als gevolg dat men over 3 tot 6 maanden weer bij de garage staat. Kosten 600,- Euro
3) nieuw blok erin. Kosten 1700-2200 Euro.

Leuke opties en ik heb er lang over na moeten denken, dit omdat ik in december 2011 ookal voor 1200 Euro in die auto had geinvesteerd. Dat vond ik eigenlijk al teveel, en dan nu dit nog.
Na lang overwegen en overleggen besloten om voor optie 3 te gaan. Mn broer kon aan een nog rijdend blok komen met 160.000 op de teller. Kortom, nieuw blok erin, koppeling gelijk mee vervangen, nieuwe turbo, zo'n beetje alles wat je voorin kunt vinden is vernieuwd.
Donderdag heeft mn broer de auto thuis neergezet, ik was vandaag pas weer thuis dus ik zag m vandaag voor t eerst. Dus ik ga een rondje rijden, krijg ik de melding: accuspanning laag. Ik denk: WTF!!! Dacht ik eindelijk klaar te zijn, weeeer gesodemieter. Uiteindelijk kreeg ik de raarste meldingen en toen deed ie helemaal niks meer.
Gelijk weer naar de monteur gebeld, die heeft direct een nieuwe accu besteld, dus die erin gezet en nu kan ik eindelijk zeggen dat ie af is.
Hij rijdt werkelijk fantastisch! Gewoon als nieuw eigenlijk.

Kosten zijn nog niet exact bekend, maar vanwege de extra dingen die eraan gedaan zijn ga ik uit van 2500-2700 Euro. Een hele flinke kostenpost, maar ik denk dat het uiteindelijk toch wel de verstandigste keus is geweest. Was even m'n vertrouwen helemaal kwijt in deze auto, dus ik hoop komende jaren probleemloos te rijden ;)
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 67
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 07.04.2012 - 19:15  ·  #25
Pff.. Ik ben blij voor je dat deze lijdensweg ten einde lijkt. Een (half)lege accu kan vreemde storingen geven. Ik duim voor je dat het hier bij blijft en dat je nu gewoon, net zoals wij allemaal, een blijde Volvo-rijder mag zijn. :-)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 08.04.2012 - 13:08  ·  #26
Nou, dit is mooi kl*te zeg.

Afvlakken is niet altijd noodzakelijk maar wel beter.
Ik hoop voor je dat je nu de komende kilometers zonder problemen kunt maken.

Succes
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 08.04.2012 - 16:34  ·  #27
Quote door Steve
Nou, dit is mooi kl*te zeg.
Afvlakken is niet altijd noodzakelijk maar wel beter.


... en te vaak (veel) afvlakken is niet goed voor de cilinderinhoud :D
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 09.04.2012 - 14:27  ·  #28
Vandaag voor het eerst weer een eind mee gereden, naar mn werk. De auto voelt als nieuw aan, helemaal probleemloos, nergens last van gehad.
Dus heb goede hoop dat de problemen over zijn.
En idd, er was al dusdanig veel afgevlakt dat het niet nog een keer kon gedaan worden. Tjah, dan houd het snel op..
Nu ff sparen voor de rekening :P
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 09.04.2012 - 16:47  ·  #29
Quote

... en te vaak (veel) afvlakken is niet goed voor de cilinderinhoud


Dat zal wel loslopen. Heeft eerder te maken met de resterende compressiekamer en/of ruimte voor de kleppen lijkt me.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 09.04.2012 - 17:52  ·  #30
Quote door Steve

Quote

... en te vaak (veel) afvlakken is niet goed voor de cilinderinhoud

Dat zal wel loslopen. Heeft eerder te maken met de resterende compressiekamer en/of ruimte voor de kleppen lijkt me.


... is volgens mij toch eender of niet ??
 
Selected quotes for multi-quoting:   0