Dag Koeni,
Koelvloeistof lijkt geen heftig spul, maar is knap giftig en slecht voor lak en andere onderdelen (bijv. aandrijfriemen) dus lekkages goed afspoelen met schoon water en als je gaat vervangen de onderliggende boel goed afdekken met doeken oid.
Je moet ofwel een deel van de koelvloeistof aftappen, of het vaatje leegzuigen (niet met de mond!), om het niveau onder het vaatje te krijgen.
Aftappen kan maar op 2 punten (bij mijn auto): onderaan de radiateur of achterop het motorblok, daar zit een metalen buisje met een aftappunt erop. Om minder te morsen kan je daar een passend slangetje op steken.
Leegzuigen is denk ik het makkelijkst, of aftappen onderaan de radiateur (maar dan moet je wel een beetje onder de auto kunnen... veilig!). Leegzuigen kun je met een grote injectiespuit doen ('voedingsspuit'), kan je bijv. bij de apotheek of mogelijk drogist kopen. Moet je wel iets van een slangetje hebben om helemaal onderin te komen.
Mogelijk kan je het vaatje loskoppelen en voldoende draaien om het leeg te gieten, maar dat betwijfel ik.
Als je het vaatje (zo goed als) leeg hebt, de slangetjes loskoppelen (dunne retour slang en onderaan de dikke aanvoerslang - uit die laatste zal nog wel wat lekken). Slangetjes omhoog vastklemmen, niet naar beneden laten hangen, dan beperk je lekkage.
Nieuwe vaatje installeren, slangklemmen goed vastzetten (vast, maar niet té vast, het is maar plastic) en afgetapte vloeistof weer terugdoen. Evt. wat extra kopen om verloren koelvloeistof aan te vullen - moet wel de goede zijn want je mag niet zomaar koelvloeistoffen mengen en er zijn nogal wat verschillende soorten (veelal te herkennen aan de kleur).
Edit: als je maar een beetje aftapt heb je in principe geen risico op luchtbellen, want het motorblok is niet leeg geweest. Na de operatie motor volledig warm laten lopen (want de druk in het systeem neemt daardoor toe) en controleren op lekkage (vooral daar waar je bezig bent geweest: slangklemmetjes etc). Pas op met het evt. openen van het reservoir als de boel warm/heet is, want er staat dan druk op en de hete vloeistof kan overstromen/eruit spuiten als je het niet goed doet (dikke doek erover om risico op brandwonden te beperken, en de druk heel langzaam weg laten sijpelen door de dop een klein beetje los te draaien totdat het sist).
Afhankelijk van de staat/ leeftijd van je koelvloeistof is het wellicht beter om het geheel te vervangen, maar dan moet je wel op beide punten aftappen en liefst even doorspoelen... dan wordt het wel een iets grotere operatie.