Koelvloeistofverlies

hardnekkig probleem

 
 
 
 
 
ad18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 11:21  ·  #1
Hallo,

Ik heb een nogal hardnekkig probleem met koelvloeistofverlies. Na het op niveau brengen van de koelvloeistof krijg ik na zo'n 50 km (rustig rijden) melding dat het niveau van de koelvloeistof laag is. Temperatuurmeter altijd netjes in het midden.

Kijk je naar het reservoir dan staat het niveau netjes tussen min en max. Als ik doorrij (nog steeds rustig) gaat het lampje en de melding met onregelmatige intervals aan en uit. Na 10 min aan en soms na 1 minuut weer uit enz.. Na een kilometer of 110 - 150 is het niveau in het reservoir gedaald tot minimaal. Er moet daadwerkelijk bijgevuld worden.

Ik heb het volgende gedaan/geconstateerd:

-geen olie (resten) in koelvloeistof
-geen water/schuim op peilstok van olie
-geen mayo / sludge onder olie dop
-geen witte rook bij koude start
-geen verminderd vermogen
-geen problemen met warm maken in de auto zelf (kachel)
-temperatuur van motor is altijd max 90 graden (precies in het midden van de thermostaat)
-geen plas koelvloeistof onder de auto na rijden
-geen natte troep bij bijrijder en/of bestuurder voeten gedeelte
-nooit een obd2 melding gekregen ivm koelvloeistof/hitte
-geen reuk van koelvloeistof onder motorkap en in interieur

-koppakking is nieuw
-na 24 uur afpersen op 4,5 bar geen lekkage geconstateerd.

Het betreft overigens een V70 (us versie uit 2001) op lpg Landirenzo uit 2009.

Ik moet zeggen dat ik niet de beschikking heb over een Vida Dice om een en ander uit te lezen. Ik heb daar geen ervaring mee dus kan ook niet inschatten of dat een meerwaarde heeft.

Er is geopperd dat er mogelijk een scheurtje in het blok (intern) zit wat bij warme motor zorgt voor koelvloeistofverlies. Ik kan niet inschatten of dit zo is en of dat uberhaupt wel eens voorkomt.

Tot slot ik weet niet of dat relevant is om te vermelden maar baadt het niet dan schaadt het niet. Ik heb enkele keren (bij gebrek aan koelvloeistof) het reservoir met water bijgevuld. Ik zie niet direct dat dit zou kunnen leiden tot het probleem van koelvloeistofverlies maar wilde het toch nog melden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want mijn opties beginnen op te raken.

Dank!
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 11:30  ·  #2
Komt me bekend voor uit mijn R. Zelfde klachten. Kop eraf en koppakking vervangen. Tevens geconstateerd dat er geen scheuren in de cilinderwanden zaten. Toch na enkele weken weer zelfde probleem. Hierbij werd ook geopperd dat het mogelijk een scheurtje elders in het blok zou zijn. Verder niet gececkt maar blok geruild. Is ook niet altijd de oplossing want die bleek nog verrotter te zijn. Blok #3 eindelijk goed... Is een vervelend euvel helaas.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 453
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 11:48  ·  #3
Het temperatuurmetertje blijft volgens mij ook bij hoge(re) temperaturen in het midden. Volgens mij een keer gelezen dat deze pas bij 135 graden naar rechts gaat (kan het fout hebben hoor).

Met vida kan je trouwens de werkelijke temperatuur inzien.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 11:53  ·  #4
Is idd verkeerd.
Boven de 115 graden gaat hij uit het midden/
ad18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 12:07  ·  #5
Dank voor de snelle reacties.

Ja heb ook overwogen om de motor te wisselen maar gooi de handdoek nog niet in de ring.

Wie weet komt er uiteindelijk toch nog een oplossing voor het probleem.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 12:09  ·  #6
Membraam in de LPG verdamper is nog goed? Als die niet meer goed is kan je ook KVS kwijtraken zonder dat je dat ziet.
ad18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 12:16  ·  #7
@Tenck: Ah dat is een nieuwe mogelijkheid. Om eerlijk te zijn weet ik niets over de toestand van het membraam.

Hoe kun je dat nagaan?
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 12:51  ·  #8
Quote door ad18

@Tenck: Ah dat is een nieuwe mogelijkheid. Om eerlijk te zijn weet ik niets over de toestand van het membraam.

Hoe kun je dat nagaan?


Poeh, geen idee of daar een snelle manier voor is om dat te checken. Om er zeker van te zijn misschien de kvs slangen op de verdamper even doorlussen zodat de verdamper buiten het circuit valt en dan op benzine rijden? Bij tuincentra kan je wel een slangverbinder halen, de slang zal waarschijnlijk iets van 19-20mm binnendiameter zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 12:54  ·  #9
Bij mij was het kleine verlies (ook niet zichtbaar) opgelost door vervanging van het koelvloeistofreservoir en dop. Eerst de dop geprobeerd, geen soelaas. Toen een nieuw reservoir eronder en probleem opgelost. Ik kon verder niks vinden aan het reservoir, maar het schijnt wel eens te gaan lekken op de naad. Wellicht is dat toch niet zichtbaar geworden bij het afpersen.
ad18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 14:07  ·  #10
Zou inderdaad ook een optie kunnen zijn het keolvloeistofreservoir.

De dop is het namelijk ook enige onderdeel wat niet op het systeem zit tijdens het afpersen .

Misschien maar een reservoir met dop bestellen?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 15:19  ·  #11
Beide of alleen eerst de dop. Kan sowieso geen kwaad om die eens te vervangen, dus weggegooid geld is het niet. Het is voor het systeem belangrijk om de juiste druk te kunnen opbouwen, en natuurlijk om druk af te laten als het echt teveel wordt (ik meen 2.2 bar oid) maar te vroeg druk aflaten is niet goed, dan verdampt er vloeistof.
Een vriend van mij heeft al eens een koppakking losgehaald terwijl het de dop bleek te zijn :-)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 15:22  ·  #12
Mbt de dop moet je wel de juiste hebben.
Zijn verschillende types ivm verschillende drukken.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 419
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 20.06.2018 - 16:46  ·  #13
Zet hem eens op de brug. Van en naar de turbo lopen ook leidingen voor de koelvloeitstof. Ik heb eens lekkage gehad (gering) in een grieplig slangetje. Als je voor de motor staat, rechts achter op het blok. Op de brug zie je snel genoeg sporen van koelvloeistoflekkage.
ad18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 09.07.2018 - 13:32  ·  #14
Dank voor de reactie(s) zo ver.

Even een update.

CO2 gemeten in koelvloeistof. Uitslag ja, er is CO2 in de koelvloeistof gesignaleerd.

Probleem nog niet opgelost maar aantal mogelijkheden teruggebracht naar 4.

1. dop koelvloeistof reservoir (schakelt niet)
2. pakking turbo
3. koppakking
4. haarscheurtjes blok

Het lijkt er op dat is zelf ook een beetje debet ben aan het probleem. Had in eerste instantie de neiging de dop zo "strak" mogelijk dicht te draaien (ik wilde immers niet dat er koelvloeistof verlies optrad) echter realiseerde mij pas later dat als de dop niet schakelt (lees: geen druk aflaat) de in het systeem aanwezige druk dusdanig hoog wordt dat die elders zijn uitweg vindt.

Kreeg ik weer eens een (regelmatige) melding koelvloeistof laag melding dan resulteerde dat nu na een lichtjes opendraaien van de dop koelvloeistofreservoir direct in de terugkeer van de onderdrukstaande koelvloeistof. Na een nachtje afkoelen stond het niveau meestal tussen min en max.

Ik ben toen gaan experimenteren met minder vast draaien van de dop van het koelvloeistofreservoir. Resultaat was dat de intervallen waarin de melding koelvloeistof laag terugkeerde langer werden.

Ik begrijp ook wel dat dit geen ideale oplossing is en dat een nieuwe dop (schakelpunt 1,5 bar?) mogelijk uitkomt biedt.

De dop is inmiddels besteld.

Ik hoop dat dit de oplossing is. Koppakking is vorig jaar vervangen (inclusief het vlakken van de kop) en aan optie 3 en 4 komen denk ik nog maar niet.

Indien de dop het niet blijkt te zijn overweeg ik voor ik aan stap en 3 en 4 toekom mogelijk nog een lekstopper (k - seal?) toe te voegen, maar ben daar nog niet uit of ik dat wel moet willen.

Tot zo ver deze update. Ik hou jullie op de hoogte.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 09.07.2018 - 14:32  ·  #15
Voordat je met een lekstopper aan de gang gaat, zou ik nogmaals aanraden eerst ook het reservoir te vervangen, als blijkt dat alleen de dop niet volstaat. Die middeltjes kunnen evengoed een hoop ellende opleveren door verstopping / vermindering werking waterpomp etc, en kan je best alleen gebruiken als de auto geen fatsoenlijke reparatie meer waard is.

In principe moet je dop ook geen druk aflaten, want de druk moet niet zo hoog worden dat dat nodig is. Aflaten is alleen nodig als noodmaatregel om het systeem te beschermen. De druk moet juist worden vastgehouden tot een veilige waarde (ik dacht idd 1,5 bar oid) omdat vloeistof onder druk een hoger kookpunt heeft (wat, samen met de glycol in de koelvloeistof, leidt tot een hoger kookpunt dan gewoon water bij normale luchtdruk).
Als de dop geen druk vasthoudt dan zal de kvs verdampen, ik verdenk dat eerder dan dat de vloeistof elders verdwijnt (tenzij idd haarscheurtjes oid). CO2 in de kvs is iig geen goed teken zou ik denken. Maar je ziet geen belletjes omhoogborrelen vanuit het blok? (Niet de kleine belletjes die evt ontstaan door het stroompje vloeistof vanuit het retourslangetje)
Wellicht ook eens even de slangen en slangklemmen in het systeem langslopen, kan evt ook nog zijn dat er ergens iets wegsijpelt (onder druk, kan zijn dat je dat niet ziet bij koud system - pas dus wel op indien de motor warm is). Dit zou je evt kunnen ruiken in de motorruimte, als er ergens iets lekt ruik je wel die zoetige geur van kvs.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0