PenriteOil heeft een mooie samenvatting over
koelvloeistof, wat mij betreft bijna net zo goed als hun samenvatting over
motorolie.
Enkele hoofdpunten hieruit, met wat toevoegingen mijnerzijds:
De basis van de meeste gangbare koelvloeistoffen bestaat uit water en glycol (in het document type A genoemd). Glycol verliest nooit zijn vriesbeschermende en kookpunteverhogende werking, maar de anti-corrosie additieven die in de kvs zitten verliezen wel hun werking, waardoor de kvs periodiek vervangen moet worden.
Die anti-corrosie additieven zijn er in verschillende soorten / generaties:
1) IAT: Inorganic Additive Technology (door Penrite 'conventional' genoemd) - noemen wij G11
2) OAT: Organic Additive Technology
3) HOAT: Hybrid Organic...
De anti-corrosieve werking van IAT of (H)OAT additieven is verschillend. IAT additieven maken een beschermend laagje in het hele systeem en zijn daardoor relatief snel uitgeput en moeten elke 2-3 jaar vervangen worden.
(H)OAT additieven zijn enkel effectief op de plekken waar corrosie ontstaat en worden daardoor minder snel verbruikt en kunnen zo'n 5 jaar blijven zitten, de nieuwste vloeistoffen zelfs langer.
(H)OAT koelvloeistof wordt afgeraden voor oudere auto's met 'gele metalen' (koperlegering in bijv. radiateur en solderingen) want die additieven kunnen die metalen aantasten.
Je moet IAT additieven niet mengen met (H)OAT, omdat er een chemische reactie kan optreden tussen de componenten, waardoor de gevreesde 'sludge' gevormd kan worden. Het hangt net af van de gebruikte additieven, die per merk verschillen.
Bij twijfel / vermenging is het beste om het systeem te spoelen en te vullen met een door Volvo goedgekeurde vloeistof.
Ik hoop dit weekend aan deze klus te beginnen. Van mijn vorige V70 weet ik nog dat ik daar heel wat uurtjes mee kwijt was om het echt goed te doen. Toen had ik eerst een cleaner toegevoegd, warmgedraaid (om de thermostaat te laten openen), (deels) laten afkoelen, afgetapt, eindeloos doorspoelen met de tuinslang door alle slangen die ik eenvoudig los kon maken (bleef maar schuimen door de cleaner, en water bleef licht gekleurd door resten kvs), warmdraaien met kraanwater, afkoelen, aftappen, vullen met demi-water, warmdraaien, afkoelen, aftappen en meten hoeveel eruit komt, nieuw expansievaatje gemonteerd en dan eindelijk afvullen met de juiste hoeveelheid concentraat, rekening houdend met hoeveel water er nog in het systeem zit.