hardnekkige koelvloeistoflekkage (ook heb je 12 l op voorraad) heel irritant inderdaad. bij mij was het een plastic aftapnippeltje in de radiator. Hele radiator maar vervangen in Elst..
Daar gaat hij weer, op de snelweg lampje aan KVS laag onmiddelijk stoppen... (zie hele verhaal hierboven met de D5 euro-4 het leek 1,5mnd geleden te zijn opgelost na een bochtje KVS slang aan de EGR koeler vervangen te hebben, tot eergisteren idd geen KVS verlies meer gehad).
KVS aangevuld en gisteren precies weer hetzelfde: KVS reservoir compleet weerleeg. (bij warme motor en langere stukken op hogere toeren (snelweg) gaat de KVS ergens eruit).
Enkele KVS druppels hangen onderaan turbo maar verder helemaal NIKS aan sporen te vinden, drupt ook nauwelijks na bij parkeren op stuk karton. Na het hele verhaal opnieuw nagelopen en overdacht te hebben heb ik de volgende verdachte: EGR koeler intern misschien lek??
Zo ja wat gebeurt er dan? Logisch doordenken: EGR koeler wordt heet en klein gaatje in alu intern gaat lekken, KVS wordt dan onder druk het uitlaatgasgedeelte van de EGR koeler ingeperst en met luchtstroom mee naar airintake van de motor genomen? (Dat zou in principe gebeuren ware het niet dat ik een tuning heb die de EGR als het goed is altijd gesloten houdt). Ik heb ook geen witte rook dus dat onderbouwd dit idee. Maar waar gaat het gelekte KVS dan heen? Bij voldoende KVS lekkage hoeveelheid lekker terugzakken richting uitlaatgaszijde vd turbo??? en hoopt zich daar op en gaat mee richting roetfilter of de turbo in? .... iemand een idee? En een vraag: kun je in dit geval de KVS aan- en afvoerleiding van de EGR koeler afhalen en op elkaar zetten zodat je eigenlijk een KVS bypass maakt om interne EGR lekkage uit te sluiten (en evt de KVS bypass gewoon zo laten zitten)?
Grtn, de wanhopige KVS-v70.
Ja dat kan, ik heb de egr koeler ook uit het koelcircuit gehaald.
Op de middelste foto kun je zien dat de egr koeler niet meer aangesloten is , aansluitingen omcirkeld, en op de derde foto dat er koelvloeistof in het reservoir zit.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Yep duidelijk, dankje wederom voor je beelden.
Rijd je daar al lang mee zo?
Geen problemen met oververhitting/brandgevaar op die plek door opeenhoping hete uitlaatgassen die niet door kunnen?
Juist.
Standkachel heb ik niet. Dan zou ik KVS-slang-EGR-in met metalen buisje en slangenklemmen kunnen doorverbinden aan KVS-slangEGR-uit en dan zijn we definitief verlost van dat ding? Bij jou dus al een langdurige oplossing die verder geen problemen geeft qua hitteontwikkeling?
Mijn EGR gaat (softwarematig) niet meer open ivm tuning. Als daar KVS lekt zal die dus niet mee de inlaat ingaan (heb ook geen enkele witte rook). ik vermoed dat de KVS dus in EGR ophoopt en terugzakt omlaag richting uitlaat en turbo. Als daar op gegeven moment veel KVS in staat gaat ie vanzelf op laagste punt wel druppen via eoa pakking bij de turbo. Vandaar de druppels?
Ik heb op de Euro 3 D5 ook de EGR koeler doorgelust. Softwarematig al eerder uitgeschreven, en een plaatje er tussen.
Beide slangen van de koeler zijn nu aan elkaar verbonden met een stukje koperbuis.
Kreeg die tip hier van een forumlid, hij rijdt al jaren zo rond met succes (ook een Euro 3 trouwens).
Rijd de auto warm en kijk eens wat het koelwaternivo doet als je stationair flink wat gas geeft. Dus het vaatje bekijken en iemand gas laten geven. Een diesel geeft dan een hoge cilinderdruk. Als de koppakking lekt zal je zien dat het nivo dan daalt.
In weekend koelwater bypass op de EGR-koeler gemaakt, met 2 slangeklemmen en een stukje metalen buis van 10 cm. Vandaag de eerste keer 90km naar werk gereden, tot nu toe geen kvs verlies. Het ziet er in principe hoopvol uit maar het was één lange aansuiten/file-rit waarbij turbo nauwelijks is aangesproken. Eerst nog maar eens een weekje km's maken, flink warm rijden en goed de turbo aanspreken voordat we gaan zeggen dat de kvs nu op zijn plek blijft.