Al ruim 2 weken kvs aan het bijvullen bij mijn V70-D5 2006 / euro4 / handbak.
Eerst was de koppakking de verdachte omdat er steeds geen kvs onder de auto lag en wel schuim en beetje drukopbouw in het kvs-reservoir. Maar kvs uitlaatgassen snuffeltest bij garage was negatief.
Auto is tijdens de kvs snuffeltest even op de brug geweest, van onderen is totaal niet te zien waar het precies vandaan komt, maar de locatie zit aan de achterzijde van het blok vlak in de buurt van de turbo inlaatzijde. Ik heb toen wel de bodemafscherm/lekplaat er zelf snel vanaf gehaald, en de dagen daarna wijzer geworden dat het weldegelijk kvs drupt vanaf de harde kunststof turbodrukpijp en versnellingsbak. Er moet inmiddels op 80 km 1 ltr kvs worden aangevuld.
Vandaag luchtfilter gedemonteerd om ruimte te maken om dat gebiedje van de bovenkant beter te kunnen bekijken met schijnwerper. Eerst natte plekken droog gemaakt en toen via kvs reservoir de boel goed op duk gezet om een lek te vinden maar geen druppel lekkage te zien?
Luchtfilter weer gemonteerd en auto warm gereden: en ja hoor druppen als een gek vanaf turbo drukpijp en versnellingsbak. De lekkage is dus alleen aanwezig als de thermostaat open staat (90gr.). Nogmaals luchtfilter eruit gehaald en gekeken, er drupt niks.
De linkse kachelslang (auto voorkant gezien) gaat vanuit het brandschot omlaag en maakt op zijn laagste punt een bocht onder de turboluchtinlaatslang door en rust op die plek op een motorsteun om vervolgens weer een paar cm omhoog te gaan waar die met een slangenklem is aangesloten. Bij die slangenklem is het droog maar op het laagste punt van die kachelslang onderin die bocht verzameld zich kvs terwijl die kachelslang zelf van boven naar beneden gewoon droog is??
Weet iemand waar die alu buis van is die van de rechterzijde via de bovenant van het blok een beetje diagonaal naar voren loopt richting midden van het blok? caterontluchting of zo? Die alu buis gaat ook naar onderen toe naar dat punt bij de turboinlaat. En op die buis zitten aan de voorkant van het blok ook een paar zij-koppelstukjes die weer aansluiten op die dunne waterslang die vertrekt vanuit de thermostaat (dus kvs zou je verwachten?) Kan het ook zijn dat deze alu buis kvs lekt op zijn aansluitingen in de buurt van de turbo inlaatzijde?.
Ik wilde dit graag zelf oplossen omdat ik de lol er wel van inzie het zelf te maken en natuurlijk kosten te sparen bij de garage maar ik kom niet echt verder zo... komt bovenstaande iemand bekend voor en enig idee hoe het aan te pakken op deze superlastig niet-zichtbare plek? Bedankt voor jullie reacties.
Eerst was de koppakking de verdachte omdat er steeds geen kvs onder de auto lag en wel schuim en beetje drukopbouw in het kvs-reservoir. Maar kvs uitlaatgassen snuffeltest bij garage was negatief.
Auto is tijdens de kvs snuffeltest even op de brug geweest, van onderen is totaal niet te zien waar het precies vandaan komt, maar de locatie zit aan de achterzijde van het blok vlak in de buurt van de turbo inlaatzijde. Ik heb toen wel de bodemafscherm/lekplaat er zelf snel vanaf gehaald, en de dagen daarna wijzer geworden dat het weldegelijk kvs drupt vanaf de harde kunststof turbodrukpijp en versnellingsbak. Er moet inmiddels op 80 km 1 ltr kvs worden aangevuld.
Vandaag luchtfilter gedemonteerd om ruimte te maken om dat gebiedje van de bovenkant beter te kunnen bekijken met schijnwerper. Eerst natte plekken droog gemaakt en toen via kvs reservoir de boel goed op duk gezet om een lek te vinden maar geen druppel lekkage te zien?
Luchtfilter weer gemonteerd en auto warm gereden: en ja hoor druppen als een gek vanaf turbo drukpijp en versnellingsbak. De lekkage is dus alleen aanwezig als de thermostaat open staat (90gr.). Nogmaals luchtfilter eruit gehaald en gekeken, er drupt niks.
De linkse kachelslang (auto voorkant gezien) gaat vanuit het brandschot omlaag en maakt op zijn laagste punt een bocht onder de turboluchtinlaatslang door en rust op die plek op een motorsteun om vervolgens weer een paar cm omhoog te gaan waar die met een slangenklem is aangesloten. Bij die slangenklem is het droog maar op het laagste punt van die kachelslang onderin die bocht verzameld zich kvs terwijl die kachelslang zelf van boven naar beneden gewoon droog is??
Weet iemand waar die alu buis van is die van de rechterzijde via de bovenant van het blok een beetje diagonaal naar voren loopt richting midden van het blok? caterontluchting of zo? Die alu buis gaat ook naar onderen toe naar dat punt bij de turboinlaat. En op die buis zitten aan de voorkant van het blok ook een paar zij-koppelstukjes die weer aansluiten op die dunne waterslang die vertrekt vanuit de thermostaat (dus kvs zou je verwachten?) Kan het ook zijn dat deze alu buis kvs lekt op zijn aansluitingen in de buurt van de turbo inlaatzijde?.
Ik wilde dit graag zelf oplossen omdat ik de lol er wel van inzie het zelf te maken en natuurlijk kosten te sparen bij de garage maar ik kom niet echt verder zo... komt bovenstaande iemand bekend voor en enig idee hoe het aan te pakken op deze superlastig niet-zichtbare plek? Bedankt voor jullie reacties.