Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 
 
 
 
 
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 33
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 21.10.2018 - 22:31  ·  #16
Quote door BBS

Je zal niet de eerste en de laatste zijn waarvan de waterpomp zelf gaar is.
Zeker als je zo'n ding hebt met plastic schoepen is vragen, nee smeken om ellende. Het wil namelijk zijn dat de schoepen in het water stil blijven staan terwijl de as van de pomp zelf wel draait. Het plastic waar de as van de pomp zelf in zit is dan gebroken.
Persoonlijk wil ik die goedkope troep nog niet eens in de buurt hebben liggen van mijn wagen. :devil:

Andere mogelijkheid is dat het blok zelf naar de eeuwige blokken jachtvelden is......
Maar om nou gelijk de kop eraf te rukken was nou ook niet echt nodig eigenlijk.

Ik zou ook op zeer zeker de waterpomp loshalen en goed bekijken/controleren en dan vervangen voor een origineel exemplaar van de dealer met stalen schoepen en huis!


Waterpomp is zoals ik aangaf in goede staat. Het betreft nog de originele en is van metalen schoepen. Ook deze is losgehaald.
Gr. Wouter
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 22.10.2018 - 15:04  ·  #17
Als je de auto nog jaaaaren gaat houden, zou ik als je al zo ver bent met demonteren ik toch echt voor een 2.3t onderblok gaan, die 2.5t gaat sowieso een keer stuk, is het niet dit jaar dan wel in de toekomst..

En wat is jou verteld dat het moet kosten? De pakkingen keerringen en het werk wat je nu doet e.d. om de boel weer dicht te bouwen is een stuk duurder..
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 22.10.2018 - 15:19  ·  #18
Laatst ook met een D5 gehad, koelwaterverlies. Na alles onderzocht te hebben tot de conclusie gekomen dat de enige mogelijkheid de koppakking of kop/blok kon zijn. Pakking zag er ook goed uit, geen aantoonbare lekkage. Kop uit voorzorg laten vlakken (8 honderste eraf). Probleem was erna over. De D5 heeft zo'n meerlaags pakking van metaal, weet niet of jouw auto dat ook heeft? Ik vermoed dat er tussen de lagen lekkage ontstaat. Daardoor zie je helemaal geen sporen op de kop zelf.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 22.10.2018 - 18:43  ·  #19
2.5t van een classic heeft geen MLS pakking. KVS verbruik door een lekke koppakking komt ook vrijwel nooit voor, tenzij oververhit. Dan zal de kop krom zijn, en is de kans op een gescheurd onderblok heel groot, deze is nu al dan niet al enorm verzwakt.

Wil je per se de 2.5t gebruiken dan MOET je het blok nu echt shimmen, dat is je enige kans op een duurzame reparatie nu.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 22.10.2018 - 18:47  ·  #20
Als die al niet gescheurd is....
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 33
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.12.2018 - 13:16  ·  #21
Het is al weer enige tijd geleden dat ik wat heb gepost hier.
Zoals ik (volgens mij) eerder heb verteld is de kop gevlakt en het blok zit innmiddels weer in elkaar. De kop hoefde volgende de beste man van het revisie bedrijf niet perse gevlakt te worden want deze was nog recht maar uit voorzorg toch laten vlakken. De kopbouten zaten overigens ook nog allemaal loeivast tijdens het demonteren.
De V70 rijdt super en blijft mooi op temperatuur. Conslusie: Defecte koppakking. Ookal was dit niet te zien aan de pakking.
Ik had inderdaad een onderblok kunnen monteren van een 2.3 maar dat is nu een zorg voor later(Huidige onderblok zag er nog picobello uit). De oude koppakking heeft het 300K-km volgehouden en als dat nu weer het geval mag zijn dan klaag ik niet.
Tijdens het vervangen van de koppakking zijn ook de distributieriem met waterpomp(metalen schoepen) en spanrollen, multiriem, volldige caterventilatie kit, etc vervangen.

Tot nu toe ben ik een gelukkig man met de auto!

Ik dank jullie alleen voor het reageren.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.12.2018 - 14:01  ·  #22
Eigenlijk dus precies hetzelfde als ik omschreef. Fijn dat het is opgelost!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0