Beste Roffelaars,
Ik ben sinds kort in het bezit van een prachtige V70, echter heeft mijn Volvo V70 classic T5 20v 193pk uit 1997 (motorcode B5254T) heeft een koelwaterprobleem.. Ik heb al het een en ander gelezen wat Dirk342 heeft geschreven over dit type motor. Wat ik daaruit heb begrepen, zijn het niet de beste motoren maar ik zal vanaf begin af aan vertellen wat er allemaal gebeurd en geprobeerd is.
De V70 bouwt druk op in het koelwater systeem. De koelwaterslang wordt net een opgepompte fietsband. Zodra dit gebeurd zakt het koelwaterniveau in het koelwaterreservoir. Uiteindelijk raakt de auto min of meer aan de kook en wordt door de druk het koelwater uit het reservoir geblazen. Wanneer met een stationair-draaiende motor het koelwaterreservoir opengedraaid wordt, blijft het koelwaterniveau constant. Hieronder wat bijzonderheden;
- Circa een jaar geleden is het koelwater reservoir vervangen.
- Vorig jaar, 04-2017 is een nieuwe Vialle LPG/LPI installatie ingebouwd.
- De auto start, loopt en rijdt super.
- Geen witte rook uit de uitlaat.
- Kachel wordt warm.
- De caterventilatie lijkt wat dicht te zitten, de vuldop wordt niet echt aangezogen en een rubberen handschoen wordt min of meer opgeblazen(filmpje gezien op youtube:-p)
Het volgende is gebeurd maar zonder resultaat;
- Thermostaat vervangen(oude was nog goed maar toch uit voorzorg vervangen).
- Zonder thermostaat het koelsysteem aangesloten.
- Kachelradiateur vervangen.
- Distributie is in 2015 bij de dealer vervangen maar de waterpomp niet. Even gekeken naar de waterpomp maar deze voelde en zag er nog perfect uit.
- Koelsysteem gecontroleerd op verstopping.
Uiteindelijk maar het besluit gemaakt om de kop eraf te halen voor nadere inspectie, hieruit is het volgende (zichtbare) gebleken; NIETS!..
- Koppakking ziet er nog hartstikke goed uit, geen lekkages zichtbaar.
- Cilinderwanden zien er nog perfect uit.
- Cilinderkop ziet er ook nog top uit.
- Zuigers etc mooi schoon.
Kortom, met het blote oog en fel led licht geen (haar)scheurtjes kunnen ontdekken.
Heeft iemand hier ervaring mee, en zijn er eventueel controlepunten die ik ben overgeslagen?
Op dit moment weet ik niet wat ik buiten de kop afpersen nog kan doen.
Graag hopende op jullie reacties.
Gr. Wouter
Ik ben sinds kort in het bezit van een prachtige V70, echter heeft mijn Volvo V70 classic T5 20v 193pk uit 1997 (motorcode B5254T) heeft een koelwaterprobleem.. Ik heb al het een en ander gelezen wat Dirk342 heeft geschreven over dit type motor. Wat ik daaruit heb begrepen, zijn het niet de beste motoren maar ik zal vanaf begin af aan vertellen wat er allemaal gebeurd en geprobeerd is.
De V70 bouwt druk op in het koelwater systeem. De koelwaterslang wordt net een opgepompte fietsband. Zodra dit gebeurd zakt het koelwaterniveau in het koelwaterreservoir. Uiteindelijk raakt de auto min of meer aan de kook en wordt door de druk het koelwater uit het reservoir geblazen. Wanneer met een stationair-draaiende motor het koelwaterreservoir opengedraaid wordt, blijft het koelwaterniveau constant. Hieronder wat bijzonderheden;
- Circa een jaar geleden is het koelwater reservoir vervangen.
- Vorig jaar, 04-2017 is een nieuwe Vialle LPG/LPI installatie ingebouwd.
- De auto start, loopt en rijdt super.
- Geen witte rook uit de uitlaat.
- Kachel wordt warm.
- De caterventilatie lijkt wat dicht te zitten, de vuldop wordt niet echt aangezogen en een rubberen handschoen wordt min of meer opgeblazen(filmpje gezien op youtube:-p)
Het volgende is gebeurd maar zonder resultaat;
- Thermostaat vervangen(oude was nog goed maar toch uit voorzorg vervangen).
- Zonder thermostaat het koelsysteem aangesloten.
- Kachelradiateur vervangen.
- Distributie is in 2015 bij de dealer vervangen maar de waterpomp niet. Even gekeken naar de waterpomp maar deze voelde en zag er nog perfect uit.
- Koelsysteem gecontroleerd op verstopping.
Uiteindelijk maar het besluit gemaakt om de kop eraf te halen voor nadere inspectie, hieruit is het volgende (zichtbare) gebleken; NIETS!..
- Koppakking ziet er nog hartstikke goed uit, geen lekkages zichtbaar.
- Cilinderwanden zien er nog perfect uit.
- Cilinderkop ziet er ook nog top uit.
- Zuigers etc mooi schoon.
Kortom, met het blote oog en fel led licht geen (haar)scheurtjes kunnen ontdekken.
Heeft iemand hier ervaring mee, en zijn er eventueel controlepunten die ik ben overgeslagen?
Op dit moment weet ik niet wat ik buiten de kop afpersen nog kan doen.
Graag hopende op jullie reacties.
Gr. Wouter