Koken, lekkere recepten, e.d.

Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Re: Koken, lekkere recepten, e.d.

· 
Posted: 05.11.2018 - 15:19  ·  #16
Smaken verschillen natuurlijk en is altijd een beetje moeilijk. Ik vond het toen echt niet lekker maar weet ook niet of deze dingen speciaal voor die airfryer waren. Uit de oven vind ik het ook niet lekker en al helemaal niet kroketten ed Dan gaat er idd niets boven gewoon frituurvet.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.11.2018 - 17:56  ·  #17
OK, even iets anders :) bij de AH zijn momenteel konijnenbout en ovengroente in de aanbieding. Konijnenbout even aanbraden met wat peper en zout, oregano, tijm, jeneverbesjes en wat dille. De hele zooi bij elkaar in een braadslee en wat goede olijfolie er over heen. In de oven schuiven bij 180 graden, na een kwartiertje een goed sterke (!!) bouillon (konijn of kip) toevoegen en nog een ruim kwartiertje laten staan.

Persoonlijk vond ik de groente erg lekker, konijn tegenvallen omdat dit een tam konijn is (smaakt naar dure kip), maar an sich is het een lekker en makkelijk iets met fatsoenlijke producten. Ik had als groente de combinatie genomen met wortel, pastinaak en aardappel.

Een wild konijn is echt lekker en hier had ik mij even op vergaloppeerd, kwam er te laat pas achter dat het een tam konijn was (na de eerste hap), en dan smaakt hij gewoon naar kip wat zonde is (ook qua geld)/ Maar dit zo klaarmaken met een stel mooie kippenbouten gaat dus ook heel prima.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 08.11.2018 - 02:33  ·  #18
Wat je zegt, een wild (stiekem geschoten) konijntje uit de achtertuin, tijm dille en een donker biertje is subliem. Oeh, watertanden doet mij dit!

Tam is wat je zegt net kip, maar daar zit wel echt veel (wit vettig)vlees aan dus voor de boer/slager reuze interessant.

Zelf heb ik onlangs 4 wilde konijnen nodig gehad om er een fatsoenlijke portie van te krijgen met 6-7 man.. (eerlijk, het preparerende werk is frusterend, maar eenmaal op tafel :fgrin: ..!)
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2018 - 06:09  ·  #19
Ik/We schoten vroegah zelf ons wild in de Ooy, noem het maar op; konijn, haas, fazant, kwartel, etc. Was het mooiste wild wat je in mijn ogen kon hebben qua smaak. De spijkers zitten nog in de balk waar ik ze hun jasje uittrok en even liet besterven. Geweldig lekker en mooi vlees. Heb ook het idee dat de beestjes toen net ff iets groter waren als wat je hedentendage koopt in de winkel en wat gewoon minder smaakt helaas....
razorx
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Homepage: sosdata.nl
Subject:

· 
Posted: 13.11.2018 - 21:33  ·  #20
Surinaamse winterpeen met taugé, mie en biefstuk reepjes

Goedenavond!
Dit is een heerlijk gerecht dat uit restjes is ontstaan. Ik ben als Hollander voor een deel met de Surinaamse keuken opgegroeid. Hierdoor heb ik een enorme waardering voor deze rijke keuken gekregen.

Naast de pepertjes zijn Laos en Trassie een plicht in bijna ieder Surinaams gerecht. Laos is niet zo bekend bij de gemiddelde Nederlander. Het is een gemberachtige wortel. Wat minder scherp en wat kruidiger. Trassie is een tovermiddel. Gemaakt van gefermenteerde garnalen en geeft die typische heerlijke geur. Als je het bakt. Daarvoor stinkt het vreselijk.

Daar gaan we!

Voor twee personen:

Ingrediënten boemboe
0,5 ui gesnipperd
0,5 rode peper gesnipperd.
2 teentjes knoflook gesnipperd
0,5 cirkeltje droge trassie

Hoofdingrediënten
0,5 grote winterpeen in lange reepjes gesneden met Lidl keukenhulp.
125 gram taugé

Extra smaakmakers/kruiden
First brand ketjap medja (Medium)
1 á 2 tl laos poeder
1 tl vé-tsin
Wat sambal oelek voor op de tafel

Zetmeel
Bami van Soubrie

Vlees
Kort en heet gebakken biefstuk reepjes

Bereiding
Gooi boemboe ingrediënten na het snipperen in de vijzel en stamp het lekker tot een prutje.

Gooi 3 el zonnebloemolie in de pan en fruit de boemboe op inductiestand 10.
Gooi dan de reepjes winterpeen in de pan. Nog even een paar minuutjes doorbakken op 10 dan naar 7.
Voeg een kruis ketjap medja toe, beetje meer mag ook, maar dat liever later op het bord naar smaak.

Voeg de laos en vé-tsin toe

Gooi de Soubrie mie in een pan met kokend water en zet het vuur uit.
Dit is het moment om de taugé aan de gebakken wortel toe te voegen.

De mie is klaar na 4 minuten, de rest ook.

Vlees
Smeekt om smalle reepjes biefstuk. Kort en heet gebakken in een mengsel van boter en olie.

En alles zoals dat hoort in deze keuken: De dosering is niet precies. Je maakt het "gewoon". Tussendoor proeven en ruiken. Werkt het beste als je een beetje gevoel voor deze geweldige keuken krijgt.

Eet smakelijk!
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2018 - 06:51  ·  #21
Lekker, genoteerd om te proberen ! De Surinaamse keuken is idd een genot en heerlijk om te doen, juist omdat er voor een hoop recepten geen vaste, afgemeten hoeveelheden zijn maar juist door te proberen. Wel altijd rustig aan, in het begin, want je verpest het zo door er bijvoorbeeld teveel trassie in te kiepen. Het moet allemaal een beetje met beleid.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 14.11.2018 - 18:12  ·  #22
Maar dan wel de Surinaamse sambal erbij en niet die verkapte aarbeiensaus.😋
Mees
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2018 - 19:27  ·  #23
Mocht je denken: Hoe kom ik aan bamboe? Mees even een pm doen. :D

VolvoV70Jeff
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 14.11.2018 - 20:42  ·  #24
Quote door Bigdog

Maar dan wel de Surinaamse sambal erbij en niet die verkapte aarbeiensaus.😋

Als je van echt hete surinaamse sambal (madame jeanette) houdt heb ik nog wel een adresje voor je Hans ;-)

Volgende dag hangt de Japanse vlag uit, gegarandeerd LOL
razorx
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2018 - 20:51  ·  #25
;) Lekkere sambal haal je inderdaad bij de toko. Of maak je zelf. Al ben ik in dat laatste nog niet zo goed.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2018 - 22:11  ·  #26
Ik heb een kennis, die heeft een surinaams restaurant en die maakt de sambal voor ons.
Sambal met smaak, dus niet alleen maar heet.
razorx
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2018 - 23:04  ·  #27
Quote door Bigdog

Ik heb een kennis, die heeft een surinaams restaurant en die maakt de sambal voor ons.
Sambal met smaak, dus niet alleen maar heet.

Is dat recept misschien met lichte druk te ontfutselen?
Of met wat meer druk? Of vreselijk veel druk? :D

Het zijn wel de dingen die je mondeling uitwisselt.
Zo had ik ooit als automatiseerder bij het PCA (Psychiatrisch Centrum Amsterdam) een Surinaamse collega. Ze leerde me een goede Bakkeljauw te maken.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.11.2018 - 05:08  ·  #28
Broodje bakkeljauw is heerlijk ! Net zoals idd de goede Surinaamse sambal. Ook ik haal die altijd hier bij een Surinaamse toko (net zoals de madame Jeanette pepertjes voor in de Roti) maar ben erg benieuwd naar het recept van die sambal. Over roti gesproken, heb nog ergens een mooi receptje liggen, wacht ff, gevonden:

Ingrediënten voor Surinaamse roti: (circa 8 personen)
• 8 rotivellen (Bij de betere toko te verkrijgen). Je kunt -als je geen roti’s kunt krijgen- ook tortilla-wraps gebruiken.
• 8 kippenbouten (toko, niet die van een supermarkt) of gewoon veel echt goede kip !!
• 16 middel/kleine aardappelen
• 1.5 kg kouseband (Bij de toko ! Niet die van een of andere supermarkt)
• 8 hardgekookte eieren
• 2 uien
• 5 knoflooktenen
• Hindoestaanse massala (toko), geen Garam Massala !)
• 4 Maggi-blokjes kip
• 1 klein blikje tomatenpuree
• 1 Madame Jeanette (toko) of een aantal rode pepertjes als Jeanette te heet is
• zout & peper
Snij de uien en hak de knoflook fijn. Bak deze even kort aan met wat zonnebloemolie en een klein beetje massala. Haal de gebakken ui met knoflook even uit de pan. Dadelijk ga je de kip bakken namelijk. Als de uien er dan nog in zitten, verbranden ze.
Snij nu de kippenpoten los van het dijbeen. (Heb je een hakmes? Mooi! Je kunt ook het dijbeen in twee stukken hakken. Dat heb ik in Suriname ook vaak meegemaakt. Gewoon willekeurige stukken kip; prima)
Bak de kip op hoog vuur met een klein beetje zonnebloemolie of goede olijfolie en massala. Flink wat zout & peper toevoegen.
De kip hoef je niet gaar te bakken; alleen het vlees laten dichtschroeien en krokant bakken.
Ondertussen maak je de aardappelen schoon en snij je deze door midden. (De Malta-aardappelen kunnen we met schil gebruiken).
Na zo’n 5 minuutjes bakken, gooi je de uien + knoflook met de madame Jeanette en de tomatenpuree bij de kip. Roer goed door. Voeg de rauwe aardappelen toe. Roer weer goed door. Vervolgens voeg je water toe aan het geheel. De kip + aardappels moeten niet onder water komen te staan! Laat het water nét de bovenste laag kip/aardappelen aanraken. (zie foto hieronder)
Voeg nu de maggiblokjes toe en breng het aan de kook.
Het madame Jeanette pepertje laat je dus heel! Op den duur wordt de saus pittiger (blijf dus regelmatig proeven). Zodra je vindt dat het pittig genoeg is, haal je de madame Jeanette eruit. Op deze manier voorkom je dat je op voorhand al de saus te heet maakt. (Wees wel voorzichtig met roeren! Het pepertje kan kapot gaan waardoor de saus gelijk heet wordt)
Laat dit geheel minstens 90 minuten heel zachtjes sudderen. Om het kwartier even roeren en proeven. Je moet een flinke kerrie-smaak proeven. Is die nog niet aanwezig? Opnieuw wat massala toevoegen.
Ondertussen ga je aan de slag met de kousenband.
Kousenband zie ik als de grote broer van sperziebonen. Maak ze dan ook op dezelfde manier schoon en snij ze in stukjes. Hoe groot of hoe klein je wil.
De kousenband kook je eerst even beetgaar voordat je ze toevoegt bij de kip en aardappeltjes..
Ondertussen pel je de hardgekookte eieren en zet je een koekenpan op het vuur. Doe een klontje boter in de pan en voeg de eieren toe. Bak de gekookte eieren zo’n 5 minuutjes op midden/hoog-vuur. Blijf regelmatig de eieren omdraaien zodat ze enigszins gelijkmatig krokant bakken.
Gebruik boter in plaats van olie. Bij olie hebben de gekookte eieren tijdens het bakken soms de nijging om aan de pan vast te plakken.
Hoe staat het nu met de aardappelen? Zijn ze gaar? Mooi. Proef nog even en voeg eventueel zout & peper toe. Op de saus zul je een laagje olie zien. Deze kun je vrij eenvoudig weghalen door een soeplepel voorzichtig in de saus te leggen en te kantelen. (Vind je de saus te dun? Je kunt hem even aandikken; geen probleem)
Alles is nu klaar. Maak nu de roti’s even warm in de magnetron.
Leg de roti op je bord en schep de kip, aardappelen met saus, kousenband en het ei op.
Heerlijk met Surinaamse sambal of een madame Jeanette-saus
Geen bestek op tafel; roti eet je met je handen. Eigenlijk met één hand. De hand waar je je billen NIET mee afveegt. Zelf gebruik ik beide handen. Dat werkt efficiënter.
Geen bestek dus, maar zet wel een keukenrol klaar. Of een bakje met heet water en een citroenschijfje erin om je vette handen zo nu en dan schoon te maken
Geen bestek. Maar hoe eet je de roti dan? Dat is niet moeilijk; je scheurt telkens een stukje van de roti-pannenkoek af en dat stukje gebruik je om een stukje aardappel bijvoorbeeld mee op te eten. Als je dat stukje roti goed om zo’n stukje aardappel klemt, blijven je handen tamelijk schoon.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.11.2018 - 18:06  ·  #29
Quote door Dirk342

Geen bestek op tafel; roti eet je met je handen. Eigenlijk met één hand.

Zo hoort het inderdaad.
En dat recept, zal hem eens vragen.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.12.2018 - 07:40  ·  #30
Het word weer weer voor lekkere stoofgerechten en stoofvlees (riblapjes + sukade). Omdat het nogal een een keer fout gaat met vooral sukade die gewoon niet te vreten is en taai, hierbij een simpel receptje wat altijd lukt en wat altijd heerlijk mals en zacht vlees geeft (en je dus geen schoenzool zit te kauwen):

*haal mooi sukadevlees bij een goede slager en absoluut niet uit een supermarkt, laat deze snijden in plakken van circa 1.5cm dikte.
*gebruik een goede braadpan, bij voorkeur een gietijzeren.
*laat het vlees goed op kamertemperatuur komen voordat je het gaat braden.
*vlees droogdeppen met keukenpapier en goed aan beide zijde insmeren met witte peper, niet te voorzichtig ermee zijn. Geen zout !!

Pak een heel pakje roomboter (ongezouten) en doe dit in de braadpan, laat de boter goed heet worden maar laat hem niet verbranden. Bak het vlees even aan beide zijde goed aan, temper daarna meteen het vuur en laat het laag staan. Voeg laurierblaadjes en kruidnagels toe, ook hiermee niet te voorzichtig zijn. Een scheut(je) sambal en ketjap manis kan er ook prima bij en is erg lekker. Wil je het vlees wat zoeter hebben, voeg dan wat kort gesneden plakjes peperkoek / ontbijtkoek toe. Wat jeneverbesjes kunnen er ook prima bij en geeft een lekkere twist aan het vlees.

Pak een halve ltr pils of bruin bier (pils vind ik persoonlijk lekkerder erin) en verwarm dit in een aparte pan, voeg hieraan een rundvleesbouillonblokje toe, let op goed verwarmen maar niet koken. Los het bouillonblokje geheel op door zachtjes met een spaan in het verwarmde bier te roeren. Kiep de inhoud van deze pan bij het vlees en zorg er voor dat het vlees onder staat. Het vuur onder de braadpan is nog steeds laag, het moet net niet koken, deksel op de pan en nu komt het mooiste;

Wachten, vooral wachten (!), geniet alvast van de lucht die door je keuken heen gaat (afzuigkap uiteraard uit), laat dit geheel zo'n 5 a 6 uur sudderen, kijk af en toe in de pan en beweeg het vlees maar zorg er voor dat het zoveel mogelijk onder staat. Na deze wachttijd heb je en heerlijk stukje mals vlees wat al uit elkaar valt als je er naar kijkt. Mes heb je in principe niet nodig :)

Smakelijk en geniet er van !

Selected quotes for multi-quoting:   0