Koken, lekkere recepten, e.d.

Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Koken, lekkere recepten, e.d.

· 
Posted: 10.10.2018 - 08:39  ·  #1
Weet niet of dit mag op dit forum, maar we hadden ook zo'n dergelijk topic op het 850forum wat erg goed bezocht werd en waar heerlijke recepten tevoorschijn kwamen. En eten moeten we tenslotte allemaal :). Nu kun je wel een mooie Volvo voor de deur hebben staan, maar zonder goed eten heb je er toch een probleem mee :) :). Als dit niet mag of kan, gewoon verwijderen dan.

Zal eens een aftrapje geven:

Bonenstoof met courgette, aubergine en worstjes

Ingrediënten 4 personen:

• 1 courgette
• 1 aubergine
• 2 rode uien
• 400 g trostomaten
• 300 g Catalaanse braadworsten of chorizo (is lekkerder)
• 400 g borlottibonen uit blik / eventueel witte bonen als de borlottibonen niet voorradig zijn.
• 10 takjes verse tijm
• 400 g cannellinibonen
• 2 el traditionele olijfolie

Bereiden:

1. Snijd de courgette en aubergine in blokjes van 1½ cm (brunoise) met schil. Snijd de uien in halve ringen, de tomaten in blokjes en de worstjes met een scherp mes in plakjes van 2 cm dik.
2. Spoel de bonen in een vergiet af onder koud stromend water en laat goed uitlekken. Haal de blaadjes van de takjes tijm.
3. Verhit de olijfolie in een braadpan en bak de worst en ui op middelhoog vuur 4 min. Voeg de courgette en aubergine toe en bak 4 min. mee.
4. Voeg de tomaten, tijm en bonen toe en laat op laag vuur 10 min. stoven. Af en toe doorroeren. Breng op smaak met peper en eventueel zout. Het mag best wat peper hebben.

bewaartip:
Je kunt dit gerecht 2 dagen van tevoren maken. Bewaar tot gebruik afgedekt in de koelkast.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Re: Koken, lekkere recepten, e.d.

· 
Posted: 10.10.2018 - 10:49  ·  #2
Dit maken wij thuis graag:

Flammkuchen

Ingrediënten:
7g droge gist (zakje dr. Oetker)
200 gr bloem
100 ml kraanwater
150 gr plakjes gerookt ontbijtspek
Bekertje crème fraiche
1 ui
0,5 prei
2 stengeltjes bosui
Geraspte kaas
Beetje zout en peper

1. Meng in een kom de gist en bloem. Maak een kuiltje in het midden en schenk er het water er beetje bij beetje in. Kneed tot een soepel deeg. Dek de kom af met een vochtige, schone theedoek en laat het deeg 1 uur rijzen.
2. Verwarm de oven voor op 200 °C.
3. Snijd het spek in reepjes. Snijd de ui in fijne ringen, de prei in fijne ringen en de bosui in ringetjes. Bak dit samen met het spek in een koekenpan tot het een beetje glazig ziet.
4. Rol het deeg met een deegroller op een met bakpapier beklede bakplaat uit tot een dikte van circa 4 mm (dun is lekker, dan wordt de koek lekker knapperig).
5. Smeer zoveel crème fraîche uit over de koek dat de hele koek met een laagje creme fraiche bedekt is. Strooi er wat peper en zout overheen.
6. Verdeel het mengsel van ui, prei, bosui en spek over de koek. Strooi er voor het extra lekkere wat geraspte kaas overheen.
7. Bak de flammkuchen 20 min. in het midden van de oven waarvan ongeveer 15 minuten op 200 graden en 5 minuten op 170 graden. (beetje afhankelijk van de sterkte van de oven). Haal de flammkuchen uit de oven zodat deze lekker knapperig is.
8. Eventueel kun je tot slot nog een beetje rauwe bosuiringetjes over de flammkuchen strooien.

Ook lekker met gerookte zalm i.p.v. spek
razorx
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Homepage: sosdata.nl
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 18:45  ·  #3
Haha Leuk een kooktopic!
Reibekuchen

Ingrediënten
5 middelgrote aardappelen
1 ui
teentje knoflook
Een flinke trits verse rozemarijn in stukjes gehakt.
2 eieren
4 eetlepels zelfrijzend bakmeel
Peper en zout

Bereiding
Gooi de geschilde ui en het teentje knoflook kort door de molen.
Rasp de aardappels, schillen is zonde van de smaak. Kan ook door de molen
Gooi de ui, eieren en gehakte peterselie bij de aardappelen en meng het goed.
Meng het bakmeel geleidelijk er bij
Peper en zout naar smaak.
Het mengsel mag best nat aanvoelen.

Maak per koekje een cirkeltje van 7cm doorsnede en 2cm hoogte en bak die in pan op middelhoog vuur.
(Inductie stand 7)

Wanneer één kant bruin wordt omkeren. Als beide kanten goudbruin zijn het vuur wat lager en nog even doorgaren voor het midden.
Inductie stand 4 of 5.
De reibekuchen moeten van buiten knapperig en van binnen zacht/sappig zijn.

Een minuutje of 10 per koek is goed.

Lekker bij een balletje en zuurkool of prei met kaassaus.
Mosterd mag.

Variatietip: Een beetje bouillon door het mengsel voor het bakken.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 19:38  ·  #4
Gazpacho:

Ingrediënten:
2 kleine puntpaprika
1 komkommer zonder schil (in stukken)
6 lekkere tomaten (in stukken)
1 limoen (schoongeboend)
1 blikje tomatenpuree (70 g)
1 teen knoflook (gepeld)
beetje rode peper pasta (heb dit in een tube)
25 ml olijfolie

Verwijder de zaadlijsten van de puntpaprika en snijd het vruchtvlees in stukken. Doe de paprika, komkommer en tomaten in een blender of hoge beker. Rasp de groene schil van de limoen en pers de vrucht uit. Doe het rasp en sap met de tomatenpuree, knoflook, rode peperpasta en olijfolie in de blender. Maal in de blender of met een staafmixer tot een egale soep. Zet minimaal 30 min. in de koelkast. Ik druk het dan daarna nog even door een puntzeef om de pitjes en velletjes eruit te halen.
Serveer koud met wat peterselie erop (eventueel met wat ijsblokjes erin).

[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 19:39  ·  #5
Oh heerlijk, liefst met Zwiebelrostbraten...! (heb 2 jaar bijna wekelijks in Stuttgart gezeten voor m'n werk, dus ben de Duitse keuken erg gaan waarderen ;)).

Ohja, ik ga geen recept posten, maar mijn favoriete receptenblog, namelijk die van Kokkie Slomo:
http://www.kokkieslomo.nl/
Meestal kook ik 2x per maand Indonesisch. Mijn favoriet is rendang, en dan met toemisboontjes (en sambal goreng kentang). Jammer dat je er altijd zo lang mee bezig bent (uurtje of 3 :P).
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 10.10.2018 - 20:30  ·  #6
Ooohhhhh Jippie, het kooktopic komt weer terug. :happy:
Op het andere forum waren er ook receptjes tussen die zooo verschrikkelijk lekker waren.
Waaronder die tip van de eitjes koken en die zuurkool. Die ben ik gaan toepassen en verdomd het werkt.!

Dit gaat ik op zeker weer volgen. mjammmm, mjammmmm 8-)
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2018 - 05:44  ·  #7
Leuk en er staan al weer een paar heerlijke recepten tussen !

De tip van de eitjes koken, is het volgende verhaal. Iedereen kent het gezeur wel eens om een perfect zacht eitje te krijgen, hoeveel minuten koken bij hoeveel eieren, etc. De tip heb ik overgenomen van een Australische topkok, die een masterclass gaf over eieren. Het perfecte, zachtgekookt, eitje maak je als volgt; doe de eieren in een pan (hoeveelheid eitjes maakt niet uit), pan op een hoog vuur tot het water kookt, als het water goed kookt deksel op de pan en de pan meteen van het vuur afhalen, voor de L eitjes 7 a 8 minuten zo laten staan en je eitje is echt perfect. XL eitjes 8 a 9 minuten. Na deze wachttijd de eieren even afspoelen met koud water.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 14.10.2018 - 18:25  ·  #8
Ik zeg altijd maar:

Il cibo è una necessità,mangiare bene è un'arte.

De Don: semplice,chiaro,logico.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 14.10.2018 - 23:02  ·  #9
We hadden dit topic al, we noemden het "de Culinaire hoek". Recepten te over, veel van de plaatjes zijn door de crash verloren gegaan.

topic.php?t=10086
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.11.2018 - 04:26  ·  #10
Wist even niet waar ik het anders kon vragen; ben eigenlijk op zoek naar ervaringen met een airfryer. En dan gewoon voor de simpele dingen zoals friet, frikadellen, etc. Ik heb het ooit een keer gegeten maar vond het niet wat, net zo goed als ik ovenfriet niet geweldig vond. Is dat ondertussen al een beetje veranderd, zijn die apparaten beter geworden cq de smaak van de producten veranderd ? Ben niet echt een friet liefhebber, maar vind een snack zoals bijv frikadel of berehap wel lekker. En ik wil echt geen gewone friteuse meer ivm de stank, want ga niet buiten staan om te frituren, en het ongemak wat je van die dingen hebt. Daarbij vond ik het zelf frituren van friet ook al niet zo'n succes maar de snacks er altijd wel lekker eruit. Persoonlijk vind ik de lekkerste friet, gewoon die gekocht is bij een goede friettent.tot nu toe.

Graag positieve al dan niet de negatieve ervaringen delen aub ?
rifwachter
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.11.2018 - 18:34  ·  #11
Is het allemaal net niet, gewoon in de frituur is het lekkerst.

Al diverse keren iets uit zo’n fryer gehad, maar niets voor ons.
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 02:57  ·  #12
Quote door Dirk342

Wist even niet waar ik het anders kon vragen; ben eigenlijk op zoek naar ervaringen met een airfryer. En dan gewoon voor de simpele dingen zoals friet, frikadellen, etc. Ik heb het ooit een keer gegeten maar vond het niet wat, net zo goed als ik ovenfriet niet geweldig vond. Is dat ondertussen al een beetje veranderd, zijn die apparaten beter geworden cq de smaak van de producten veranderd ? Ben niet echt een friet liefhebber, maar vind een snack zoals bijv frikadel of berehap wel lekker. En ik wil echt geen gewone friteuse meer ivm de stank, want ga niet buiten staan om te frituren, en het ongemak wat je van die dingen hebt. Daarbij vond ik het zelf frituren van friet ook al niet zo'n succes maar de snacks er altijd wel lekker eruit. Persoonlijk vind ik de lekkerste friet, gewoon die gekocht is bij een goede friettent.tot nu toe.

Wij hebben ook zo'n ding staan in de doos. En daar staat ie verder prima. ;-)

Positief over de airfryer:
Hetgene wat eruit komt is inderdaad een stuk minder vet dan uit de frituur.
Veel minder stank in huis.

Negatief over de airfryer:
Hetgeen wat eruit komt. Er zit een "bijsmaak" aan het spul wat eruit komt. Het is lang niet zo krokant als uit de frituur en het moet echt belachelijk lang in zo'n ding blijven voordat het eetbaar is.
Friet, frikandellen, kroketten etc speciaal voor de airfryer moet speciaal voor de airfryer geschikt zijn en daardoor bijna een keer zo duur in aanschaf. En je blijft die "airfryer bijsmaak" houden. Hoe moet je dat omschrijven. Een beetje een coating/metaal smaak. Een nare bijsmaak in elk geval. Nee, niet ons ding.

Als je van lekkere friet etc wil houden, dan gewoon een goede snackbar op blijven zoeken. En de airfryer mooi laten staan waar die in zit. In de doos...........
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 07:07  ·  #13
Dank jullie wel allemaal, dat gaat hem dus niet worden voor Dirkie.... Had eigenlijk een beetje gehoopt dat de smaak inmiddels beter zou zijn maar als ik het zo lees is die nog net zo beroerd als toen :(
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 07:14  ·  #14
Snacks eten wij zelden, maar frieten toch wel eens in de 2-3 weken en dat zijn dan altijd ovenfrieten. Zelf ben ik voorstander van een wat dunnere (Franse) friet en dat gaat heel erg goed in de oven, lekker ‘krokant’/stevig. Je moet wel echte ovenfrieten nemen en bij voorkeur ook van een wat beter merk (Aviko ofzo).
Groot voordeel is ook dat ze een stuk minder vet zijn dan die uit een vetpan.
VolvoV70Jeff
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 14:15  ·  #15
Quote door Dirk342

Ben het niet volledig eens met de negatieve reacties....

Zaken als friet (voor airfryer), frikandellen (gewoon normale), pikanto's (normale), vlammetjes (mijn favoriet), aardappelkroketjes (normale!), kaassouflees (oven/airfryer), smaken prima uit de airfryer.

Dingen als kroketten en bitterballen (alles waar paneermeel op zit) vind ik niet geschikt voor de airfryer; wordt niet bruin en krokant genoeg.

Selected quotes for multi-quoting:   0