Of totdat de wet verandert, zoals in Spanje het geval was, en mijn 35-jarige Benz van max. 2,5 (easy) terug naar de fabrieksopgave van 1983 moest van 1,0. Geen turbo trouwens, dat scheelt wel wat. Het is weliswaar al een paar jaar gelukt maar dat gaat niet zo makkelijk. Uitlaat uitkloppen met rubber hamer of uitwassen, injectorreiniger, kleppen stellen, nieuw luchtfilter, gasstangen wat bijstellen...er is van alles mogelijk.
Vaak is een tijd flink doorgassen al voldoende, bijv. een uur lang 120km/u op de snelweg in de 4e versnelling. Daar gaat ie echt niet kapot van hoor. Als de motor warm is paar keer uitvoegen en weer terug de snelweg op met plankgas het hele toerental door... dan blaas je alle zooi er wel uit. En dat doe je dan voor MINDER uitstoot ja...zo zie je maar weer hoe krom zo'n meting kan zijn.
Vaak is een tijd flink doorgassen al voldoende, bijv. een uur lang 120km/u op de snelweg in de 4e versnelling. Daar gaat ie echt niet kapot van hoor. Als de motor warm is paar keer uitvoegen en weer terug de snelweg op met plankgas het hele toerental door... dan blaas je alle zooi er wel uit. En dat doe je dan voor MINDER uitstoot ja...zo zie je maar weer hoe krom zo'n meting kan zijn.