Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

Bron: Autoblog.nl

Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

· 
Posted: 02.05.2018 - 10:18  ·  #76
Quote door Leon_Steyns

[rant]
... hetgeen in het niet valt vergeleken met het risico voor diezelfde kindjes om op weg naar school overreden te worden door een e-bike!

Feit is helaas dat wet- en regelgeving heden ten dage meer gedreven lijkt te worden door goedkoop willen scoren door politici in plaats van weloverwogen beleid. Het aantal uitgegeven kentekens is 13,9 miljoen, waarvan 2,9 miljoen diesels (waarvan 1,8 miljoen met Euro 6 classificatie). Blijft ruim een miljoen voertuigen over met lagere classificaties, minder dan een tiende van het geheel. Bron: opendata.rdw.nl
Cijfers over het aantal zeeschepen dat Nederland aandoet heb ik niet voorhanden, maar volgens de kranten stoot de scheepvaart vele malen meer uit dan al het wegverkeer bij elkaar.
Niet om te bagatelliseren, want ik ben zeker van mening dat we beter met onze planeet om moeten gaan! Maar ik wordt af en toe wel erg moe van drog- en doelredeneringen...
[/rant]

Leon, om je een beeld te geven hoeveel schepen er varen wereldwijd raad ik je aan om eens op de onderstaande link te klikken. Elk type schip heeft een eigen kleur, groen is bijvoorbeeld bulk/cargo (containers dus), paars zijn privé schepen, rood zijn tankers etc...

Het is in elk geval bizar!

https://www.marinetraffic.com/…5.0/zoom:3
Leon_Steyns
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 10:32  ·  #77
Ah, natuurlijk! AIS. Hoe kon ik zo dom zijn dat te vergeten... O-)
Dank je voor de link!
Als je dat combineert met bijvoorbeeld FlightRadar24, wordt je helemaal gestoord! :sick:
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 10:39  ·  #78
Pas wanneer men overgaat tot electrisch vliegen, dan doe ik mijn diesel weg😁
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 11:07  ·  #79
...
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 11:12  ·  #80
...
Leon_Steyns
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 18:39  ·  #81
Wel prachtige machines hoor, die gigantische tweetakt dieselmotoren!
Lopen voornamelijk dus op spotgoedkope ruwe stookolie, maar verder kun je alles wat in de verste verte maar enigszins brandbaar en/of vloeibaar is erbij kieperen (wat dus ook gebeurd, ook in de binnenvaart bij de kleinere schepen).

Zonder gekheid: een oud-collega van mij heeft een prachtig klein sloepje met een Kromhout 1-cylinder diesel, die loopt op PPO. Alleen al het starten van dat ding: eerst de kop heetstoken met een brander en dan aanzwengelen. En een geluidje! :D

Maar weer wat on-topic: als er echt een verbod op het verwijderen van roetfilters komt, wil ik pleiten voor een wereldwijd verbod op vulkaanuitbarstingen. De Toba uitbarsting (VEI=8) van naar schatting 75.000 jaar geleden veroorzaakte een wereldwijde temperatuurdaling van rond de 3 graden Celcius (oplopend tot vijftien graden in noordelijk gelegen gebieden) gedurende verscheidene jaren.
De frequentie-magnitude relatie leert dat het al weer veel te lang veel te rustig is geweest, dus dat de kans op een superuitbarsting (minimaal VEI=8) toeneemt. Sommigen beweren dat de Yellowstone Caldera er zo eentje zou kunnen zijn, maar ook dichter bij huis is Vesuvius een aardige...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 18:55  ·  #82
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 02.05.2018 - 23:06  ·  #83
Ja heren, ik ben ook niet zo'n fan van de hetze tegen Diesels die nu gaande is.
Echter een argument vergeten jullie wel:
95% van het roet en NOx belandt binnen 30km van waar het uitgestoten wordt.
Wat er op zee gebeurt is dus absoluut niet relevant. In de havensteden is het een ander verhaal.
Wat in de achterhoek geen probleem oplevert, kan in de (belachelijke verstopte) randstad weldegelijk een probleem opleveren.

Effectiever zou zijn om de Botlek/Pernis eens flink onder handen te nemen. Zij verstoken een belachelijke hoeveelheid gas, fakkelen een belachelijke hoeveelheid koolwaterstoffen af en allerlei uitstootnormen worden op dagelijkse basis enorm overschreden. Maar ja... werkgelegenheid...
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

· 
Posted: 03.05.2018 - 11:37  ·  #84
Quote door Walterj

Er zijn oplossingen onderweg: synthetische blauwe diesel, made in nederland: https://autorai.nl/blauwe-diesel-friesland/

En ook misschien iets te toevallig qua timing komt bosch met een methode om diesels minder te laten uitstoten:
https://www.tankpro.nl/brandst…esel-fors/

Ziet er goed uit maar zoals al eerder met goede (uit)vindingen....eerst maar eens zien of het daadwerkelijk van de grond komt. Vaak spelen economische motieven een grote rol bij het tegenhouden van mooie ontwikkelingen.
Ik hoop dat dit goed gaat komen, ik waardeer mijn diesel in hoge mate.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.05.2018 - 11:53  ·  #85
Blauwe diesel is dus biodiesel. Klinkt mooi, en ik ben zeker vóór een diesel(achtige) brandstof die niet fossiel is, maar er wordt in het artikel niet ingegaan op het grootste probleem met de diesels: de NOx. Dus het hele probleem van gifuitstoot (NOx is direct ongezond, veel problematischer dan de CO2 waar men zich zo graag op blindstaart, en een diesel stoot sowieso al minder CO2 uit dan een benzine) en de interne motorvervuiling door de anti-NOx maatregelen (EGR en daarmee gepaard het roetfilter) wordt dus niet opgelost door blauwe diesel, helaas. En ik ben ook wel benieuwd naar de andere belangrijke kenmerken, zoals de smerende werking van diesel voor de pomp, en de zuurtegraad van het goedje en het effect op leidingen etc.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 03.05.2018 - 14:29  ·  #86
...
Thijs
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 03.05.2018 - 15:13  ·  #87
Quote door Leon_Steyns

[rant]
... hetgeen in het niet valt vergeleken met het risico voor diezelfde kindjes om op weg naar school overreden te worden door een e-bike!

Feit is helaas dat wet- en regelgeving heden ten dage meer gedreven lijkt te worden door goedkoop willen scoren door politici in plaats van weloverwogen beleid. Het aantal uitgegeven kentekens is 13,9 miljoen, waarvan 2,9 miljoen diesels (waarvan 1,8 miljoen met Euro 6 classificatie). Blijft ruim een miljoen voertuigen over met lagere classificaties, minder dan een tiende van het geheel. Bron: opendata.rdw.nl
Cijfers over het aantal zeeschepen dat Nederland aandoet heb ik niet voorhanden, maar volgens de kranten stoot de scheepvaart vele malen meer uit dan al het wegverkeer bij elkaar.
Niet om te bagatelliseren, want ik ben zeker van mening dat we beter met onze planeet om moeten gaan! Maar ik wordt af en toe wel erg moe van drog- en doelredeneringen...
[/rant]

Je hebt gelijk.....omdat het risico van e-bikes en de vervuiling van de scheepvaart groter is, kun je rustig wat extra NOx uitstoten..... <_<
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 03.05.2018 - 15:58  ·  #88
...
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 03.05.2018 - 16:15  ·  #89
De overheid moet gewoon zorgen voor goed en goedkoop openbaar vervoer.
Ik weet is een hele andere discussie maar enige tijd geleden stond ik in een file te kijken naar al die mensen die alleen in een auto in een lange rij staan.

Goed en betaalbaar openbaar vervoer is een alternatief voor de auto.

Alleen dat is er nog niet want al die mensen die bijv in ploegen werken kunnen nooit optijd op hun werk zijn want er is geen vervoer.
Gevolg de auto.
En als je wat meer kilometers moet rijden is de diesel al een betaalbare mogelijkheid.

Zonder een goed alternatief zal er nooit wat in de wereld veranderen, of er nu boten varen of niet.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 03.05.2018 - 21:07  ·  #90
De overheid moet gewoon zorgen voor goed en goedkoop openbaar vervoer.

Maar dan moet de bussen en treinen dus vaak rijden. Voor het gemak tenminste 1 per 10 minuten.
Dan rijden die bussen dus tussen de ochtend en avond en na de avondspits de hele tijd leeg rond: ik ziet het voordeel niet
Om meer treinen (veilig) te laten rijden is er meer rails nodig. De aanleg van rails is niet zonder CO2-uitstoot. Lege treinen wegen ook tig ton en het kost veel energie om ze van A naar B te krijgen.

Selected quotes for multi-quoting:   0