Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

Bron: Autoblog.nl

 
 
 
 
 
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 03.05.2018 - 23:56  ·  #91
...
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 56
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 04.05.2018 - 12:03  ·  #92
Quote door JOv70BI

IN zijn algemeenheid dus niet alleen diesel en alleen in westerse landen.
Sterven er elk jaar plm 7.000.000 mensen door luchtvervuiling in de hele wereld, ook dat is maar een klein deel van de wereld bevolking, moeten we daarom gewoon doen alsof dit niet erg is, of waar we wel wat kunnen doen dit nalaten ook al is het maar een beetje?

De politiek nu met popi jopi dat klopt en vooral zeer hypocriet omdat ze werkelijke mogelijkheden al decenia versloffen en nog steeds achterbaks vaak alleen dat doen waar het financieel het minste pijn doet. ( overall kost het dan als het weer eens te laat is veel meer zoals nu bij diesel discussie)


Rijden op diesel gebeurt maar om 1 reden: geld. Als particulier (en ook als bedrijf, trouwens) heb je dus gewoon een keuze. Ik rij meer dan 30dkm per jaar en doe dat gewoon op benzine. Is een keuze. Ik doe dat niet op diesel, omdat diesel de smerigste brandstof is die de mens in voertuigen gebruikt. Het mooie van clichés is, dat ze waar zijn. En dus ook deze: verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 04.05.2018 - 12:32  ·  #93
Quote door Thijs

Rijden op diesel gebeurt maar om 1 reden: geld. Als particulier (en ook als bedrijf, trouwens) heb je dus gewoon een keuze. Ik rij meer dan 30dkm per jaar en doe dat gewoon op benzine. Is een keuze. Ik doe dat niet op diesel, omdat diesel de smerigste brandstof is die de mens in voertuigen gebruikt. Het mooie van clichés is, dat ze waar zijn. En dus ook deze: verbeter de wereld, begin bij jezelf.


Op zich mee eens, alhoewel diesel ook wel een andere motorkarakteristiek heeft (al is dat wel minder merkbaar bij moderne benzinemotoren, die hebben meer trekkracht onderin de toeren dan vroeger, denk ik).
Ik zou graag een electrisch stadsautootje voor m'n vrouw kopen, maar heb er het geld niet voor, en een fatsoenlijk laadpunt thuis plaatsen is hier (Spanje) niet zo eenvoudig, laat staan een publiek laadpunt vinden, die zijn op 1 hand te tellen hier in de buurt.

Zou je met jouw kilometrage dan niet beter (of tenminste goedkoper) LPG rijden? LPG is toch ook relatief schoon.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 04.05.2018 - 12:52  ·  #94
...
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 04.05.2018 - 15:55  ·  #95
...
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 04.05.2018 - 17:21  ·  #96
Quote door Thijs

Rijden op diesel gebeurt maar om 1 reden: geld. Als particulier (en ook als bedrijf, trouwens) heb je dus gewoon een keuze. Ik rij meer dan 30dkm per jaar en doe dat gewoon op benzine. Is een keuze. Ik doe dat niet op diesel, omdat diesel de smerigste brandstof is die de mens in voertuigen gebruikt. Het mooie van clichés is, dat ze waar zijn. En dus ook deze: verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Misschien handig om verschil te maken tussen het type motor (Diesel) en de brandstof (diesel)...
Dat laatste is bij/afvalproduct uit de olieindustrie, want je kunt met een Diesel-motor met een paar eenvoudige kleine aanpassingen prima op Puur Plantaardige Olie (PPO) rijden.
De uitstootcyclus is dan ongeveer een jaar bij gebruik van koudgeperste koolzaadolie. Ook geen beslag op landbouwgrond want Canola is wisselgewas en grondverbeteraar...
Koolzaadolie stoot als brandstof 70% minder roet, 30% minder NOx en 50% minder CO2 uit in vergelijking met 'normale' diesel.

Ondanks twee EU directieven die beide door ons parlement zijn geratificeerd, blijft PPO belast als "minerale olie" (wat het niet is) en wordt het hoogste BTW-tarief berekend (weinig stimulerend), waardoor het prijstechnisch niet interessant is om het op de markt te brengen. Vooral sinds de afschaffing van de "rode diesel", wordt koolzaad helaas weer gewoon ondergeploegd in plaats van gewonnen. Van een hectare grond komt 700 liter vrij verhandelbare olie (de andere 400 liter is nodig voor het ploegen, zaaien, oogsten en persen). Ik wil best een anderhalf à twee euro per liter willen betalen, als er aan DIN 51605 wordt voldaan...
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 04.05.2018 - 21:06  ·  #97
Quote
Ik doe dat niet op diesel, omdat diesel de smerigste brandstof is die de mens in voertuigen gebruikt.

Zeker een goed verhaal als je om de gezondheid van je landgenoten geeft. Echter de CO2 uitstoot van een Diesel is veel lager. Vindt je het erg dat de zeespiegel stijgt dan kun je beter Diesel rijden. Kwestie van prioriteiten.

(In Rotterdam is men hoe dan ook het bokje, daar hoef je het niet voor te doen of te laten.)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 04.05.2018 - 23:39  ·  #98
Quote door Vogel

Quote
De overheid moet gewoon zorgen voor goed en goedkoop openbaar vervoer.

Maar dan moet de bussen en treinen dus vaak rijden. Voor het gemak tenminste 1 per 10 minuten.
Dan rijden die bussen dus tussen de ochtend en avond en na de avondspits de hele tijd leeg rond: ik ziet het voordeel niet
Om meer treinen (veilig) te laten rijden is er meer rails nodig. De aanleg van rails is niet zonder CO2-uitstoot. Lege treinen wegen ook tig ton en het kost veel energie om ze van A naar B te krijgen.


En toch kan het best.
Om te beginnen starten met kleinere busjes laten rijden. Want die grote zijn vaak grotendeels leeg.

Daarvoor heb je uiteraard meer bestuurders nodig maar daar lopen er nog wel wat in de ww.
Kleine busjes of trams gebruiken minder energie dan die grote kolossen die hier soms langs komen.

Als je treinen meer laat rijden kun je ook met kleinere uit de voeten.
Misschien moet je wat rails leggen.

Toch denk ik dat je niet onbeperkt snelweg kunt aanleggen.
Goed en betaalbaar openbaar vervoer is absoluut het belangrijkste.

Daarnaast op lokaal niveau fietsbanen aanleggen die overal voorrang hebben op auto's.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 05.05.2018 - 09:13  ·  #99
...
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 07.05.2018 - 22:24  ·  #100
...
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 56
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 09.05.2018 - 08:50  ·  #101
Quote door Vogel

Quote
Ik doe dat niet op diesel, omdat diesel de smerigste brandstof is die de mens in voertuigen gebruikt.

Zeker een goed verhaal als je om de gezondheid van je landgenoten geeft. Echter de CO2 uitstoot van een Diesel is veel lager.


Niet veel lager, een beetje lager. Maar ga maar eens op zoek naar een diesel die minder uitstoot dan de 90g/km van mijn benzineauto. Dan zie je dat de keuze heeeeel beperkt is. :-)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 09.05.2018 - 09:58  ·  #102
Quote door Thijs

Quote door JOv70BI

IN zijn algemeenheid dus niet alleen diesel en alleen in westerse landen.
Sterven er elk jaar plm 7.000.000 mensen door luchtvervuiling in de hele wereld, ook dat is maar een klein deel van de wereld bevolking, moeten we daarom gewoon doen alsof dit niet erg is, of waar we wel wat kunnen doen dit nalaten ook al is het maar een beetje?

De politiek nu met popi jopi dat klopt en vooral zeer hypocriet omdat ze werkelijke mogelijkheden al decenia versloffen en nog steeds achterbaks vaak alleen dat doen waar het financieel het minste pijn doet. ( overall kost het dan als het weer eens te laat is veel meer zoals nu bij diesel discussie)


Rijden op diesel gebeurt maar om 1 reden: geld. Als particulier (en ook als bedrijf, trouwens) heb je dus gewoon een keuze. Ik rij meer dan 30dkm per jaar en doe dat gewoon op benzine. Is een keuze. Ik doe dat niet op diesel, omdat diesel de smerigste brandstof is die de mens in voertuigen gebruikt. Het mooie van clichés is, dat ze waar zijn. En dus ook deze: verbeter de wereld, begin bij jezelf.


klopt helemaal, maar dan ook geen barbeque meer, niet meer roken, geen open haard meer, geen vuurwerk afsteken, niet zo hard meer remmen (komt ook fijnstof vrij) en eigenlijk helemaal de auto laten staan, want banden slijten, dus fijnstof. Vliegvakanties? helemaal vervuilend.....
iedereen hier vervuild de aarde, op welke manier dan ook. En daarom begrijp ik deze heksenjacht op diesels van geen kant.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 09.05.2018 - 11:38  ·  #103
...
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 10.05.2018 - 00:35  ·  #104
Klopt niet helemaal. Alles is giftig! Zelfs water!
Maar ook zijn alle gifstoffen noodzakelijk om het menselijk lichaam correct te laten werken. Zonder lood,cadmium en zelfs strychnine kan een mens niet leven.
Oftewel, zoals wel vaker gaat het om concentratie.
En dan is er nog religie: 50 jaar lang ging je dood van dierlijk vet, maar nu blijkt het heel belangrijk te zijn in de voeding. Antibiotica redt levens, maar gebrek aan biodiversiteit binnen het lichaam veroorzaakt ook (in potentie dodelijke) allergieën. Van "Rook een pakje in de week, dat is goed voor je" naar "als er iemand binnen 100 meter een sigaret opsteek ontwikkel je ter plaatse een kankergezwel"

Dat gezegd hebbende. In principe geloof ik dat je gelijk hebt, maar het probleem is dat het bijna niet bewijsbaar is.
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 56
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 10.05.2018 - 07:17  ·  #105
Quote door ohz274

Quote door Thijs

Quote door JOv70BI

IN zijn algemeenheid dus niet alleen diesel en alleen in westerse landen.
Sterven er elk jaar plm 7.000.000 mensen door luchtvervuiling in de hele wereld, ook dat is maar een klein deel van de wereld bevolking, moeten we daarom gewoon doen alsof dit niet erg is, of waar we wel wat kunnen doen dit nalaten ook al is het maar een beetje?

De politiek nu met popi jopi dat klopt en vooral zeer hypocriet omdat ze werkelijke mogelijkheden al decenia versloffen en nog steeds achterbaks vaak alleen dat doen waar het financieel het minste pijn doet. ( overall kost het dan als het weer eens te laat is veel meer zoals nu bij diesel discussie)


Rijden op diesel gebeurt maar om 1 reden: geld. Als particulier (en ook als bedrijf, trouwens) heb je dus gewoon een keuze. Ik rij meer dan 30dkm per jaar en doe dat gewoon op benzine. Is een keuze. Ik doe dat niet op diesel, omdat diesel de smerigste brandstof is die de mens in voertuigen gebruikt. Het mooie van clichés is, dat ze waar zijn. En dus ook deze: verbeter de wereld, begin bij jezelf.


klopt helemaal, maar dan ook geen barbeque meer, niet meer roken, geen open haard meer, geen vuurwerk afsteken, niet zo hard meer remmen (komt ook fijnstof vrij) en eigenlijk helemaal de auto laten staan, want banden slijten, dus fijnstof. Vliegvakanties? helemaal vervuilend.....
iedereen hier vervuild de aarde, op welke manier dan ook. En daarom begrijp ik deze heksenjacht op diesels van geen kant.


Mijn open haard gebruik ik inderdaad niet meer en vuurwerk afsteken doe ik ook niet. Maar die zaken zijn natuurlijk totaal niet relevant in dit verhaal. Diesel is makkelijk te vervangen, dus waarom zouden we het niet doen. Overigens wordt het 'probleem' vanzelf opgelost, want de automerken stoppen er zelf wel mee. Volvo heeft al aangekondigd dat ze helemaal stoppen met diesel en Toyota en Nissan stoppen met diesels leveren voor de Europese markt. Wat een interessantere vraag is, waarom vind jij dat diesel 'verdedigd' moet worden?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0