Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters
Roetfilter verwijderd? De APK-keurmeester’s gonna get you!
In theorie zijn roetfilters de redding van onze planeet. Ze filteren uitlaatgassen van dieselauto’s op fijnstofdeeltjes, waardoor moderne zelfontbranders louter bloemetjes en elfenstof uitstoten. In de praktijk raken deze ondingen razendsnel verstopt – zeker als je niet doortrapt – en zorgen ze veelvuldig voor storingen. Maar ja, milieu hè.
Uit recent TNO-onderzoek blijkt dat op 1 januari ongeveer 60% van alle dieselauto’s in Nederland een roetfilter had. Klein probleempje: een steekproef laat zien dat bij circa 5 tot 7 procent het affabriek ingebouwde filter is verwijderd. Immers, zonder deze obstructie in het uitlaatsysteem heb je meer vermogen en statistisch gezien minder last van storingen. Ook tunen gaat prettiger.
In een brief aan de Tweed Kamer laat staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu Mansveld vandaag weten dat ze dit een “onacceptabele ontwikkeling” vindt en auto’s wil gaan controleren op de aanwezigheid van roetfilters. Iets dat onderdeel van de APK moet worden:
“Om de werking van affabriek roetfilters te controleren, moet de huidige APK-roetmeting worden aangepast.”
Er wordt in de tweede helft van 2015 onderzoek gedaan naar de controlemogelijkheden, waarna de Kamer begin 2016 zal worden ingelicht over de bevindingen. Reken er dus op dat er medio 2016 een wijziging in de APK-regelementen komt die de aanwezigheid van een affabriek gemonteerd roetfilter verplicht.
Verder meldt Mansveld dat er ook jacht zal worden gemaakt op bedrijven die roetfilters verwijderen en daarmee adverteren. Ofwel: verkoop je roetfilter niet meteen aan de eerste de beste kamper. Je zult hem waarschijnlijk weer nodig hebben tijdens de APK.
Roetfilter verwijderd? De APK-keurmeester’s gonna get you!
In theorie zijn roetfilters de redding van onze planeet. Ze filteren uitlaatgassen van dieselauto’s op fijnstofdeeltjes, waardoor moderne zelfontbranders louter bloemetjes en elfenstof uitstoten. In de praktijk raken deze ondingen razendsnel verstopt – zeker als je niet doortrapt – en zorgen ze veelvuldig voor storingen. Maar ja, milieu hè.
Uit recent TNO-onderzoek blijkt dat op 1 januari ongeveer 60% van alle dieselauto’s in Nederland een roetfilter had. Klein probleempje: een steekproef laat zien dat bij circa 5 tot 7 procent het affabriek ingebouwde filter is verwijderd. Immers, zonder deze obstructie in het uitlaatsysteem heb je meer vermogen en statistisch gezien minder last van storingen. Ook tunen gaat prettiger.
In een brief aan de Tweed Kamer laat staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu Mansveld vandaag weten dat ze dit een “onacceptabele ontwikkeling” vindt en auto’s wil gaan controleren op de aanwezigheid van roetfilters. Iets dat onderdeel van de APK moet worden:
“Om de werking van affabriek roetfilters te controleren, moet de huidige APK-roetmeting worden aangepast.”
Er wordt in de tweede helft van 2015 onderzoek gedaan naar de controlemogelijkheden, waarna de Kamer begin 2016 zal worden ingelicht over de bevindingen. Reken er dus op dat er medio 2016 een wijziging in de APK-regelementen komt die de aanwezigheid van een affabriek gemonteerd roetfilter verplicht.
Verder meldt Mansveld dat er ook jacht zal worden gemaakt op bedrijven die roetfilters verwijderen en daarmee adverteren. Ofwel: verkoop je roetfilter niet meteen aan de eerste de beste kamper. Je zult hem waarschijnlijk weer nodig hebben tijdens de APK.