Koolwater niveau daalt

Koolwater

XC-MEN
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Homepage: offshoretronic.com
Subject:

Koolwater niveau daalt

· 
Posted: 04.05.2016 - 12:51  ·  #1
Ik heb de Distributie riem vervangen en ook de WaterPump in February.
Ik heb toen de XC70 alleen voor een klein test ritje gebruikt en weg gezet voor bijna 2 maanden en geduurde die tijd was er geen Koolwater verlies.

Nu heb ik een weekje vrij en ben een paar keer met de auto weg gegaan voor een langer rit ( 1uur) en het alarm ging aan voor laag Koolwater niveau.
Ik heb nu 2 keer bij moeten vullen en hoop dat er geen lekkage is bij de Pump seal.

Kan het zijn dat er veel lucht in het system zit als je de pump los haal en dan gewoon boven op de tank de Koolwater bij vul na het verwisselen van de water pump.

Helaas zit de pump helemaal weg gebouwd dus kan ik niet kijken of er water lekt bij de pump.

Ik hoop dat het lucht is in het systeem , anders moet alles weer open halen en de seal vernieuwen. 🇳🇴
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Koolwater niveau daalt

· 
Posted: 04.05.2016 - 13:23  ·  #2
Er kan inderdaad best veel lucht in het systerm komen als het geheel leeg is geweest.

Eerst vullen en dan monitoren.
En kijken of er niet ergens een slangetje lekt bijvoorbeeld.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.05.2016 - 13:25  ·  #3
Of de pasvlakken van je pomp waren niet goed schoon , dan dicht de papieren pakking niet goed af , dat heb ik al vaker gezien .
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.05.2016 - 15:04  ·  #4
Zou me nog ff geen zorgen maken. Denk een luchtbel. Heb er bij mij nadien nog een liter bij gegooid.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.05.2016 - 16:21  ·  #5
Maar beetje lucht kan , al heb ik daar eigenlijk nooit last van , gewoon even de auto warm draaien mat kachel op heet en de dop van reservoir aflaten , dan is ie in de gang meestal in 1 x goed ontlucht .

Mocht het toch blijven verdwijnen , even een keer de auto stationair op laten warmen , tot de bovenste slang net warm begint te worden , motor uit en zoeken , dan vind je het wat makkelijker als er een lek is , zodra de auto goed warm is dan is de boel snel weer verdampt of door rijwind overal verspreid , bij twijfel even proeven op de punt van de tong , spul is zoet ,maar wel uitspugen , is niet gezond .
XC-MEN
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.05.2016 - 17:32  ·  #6
Jongens bedankt voor de goede tips,
Ik had met heel veel nauwkeurigheid de papieren pakking er op gezet en ook alles eerst goed schoon gemaakt.
Zelfs met een Camera een paar close up photos gemaakt en later op de computer bekeken en alles was goed schoon.
Probleem is dat je het ook niet erg goed kan zien maar met de camera ging het prima.

Net weer een ritje gemaakt van een uur en het is niet verder gezakt, gelukkig heb ook maar twee keer rond de 300ml erbij gedaan.
Ga toch morgen even de tip van Olaf doen, je weet het maar nooit. Zal de Kachel ook eens helemaal op 30 C zetten en alles stationair op laten warmen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.05.2016 - 19:27  ·  #7
Ik heb recent mijn radiateur vervangen. Ik had het systeem weer gevuld via de bovenste slang en daarna via het voorraad vat.
Alles was op peil, maar na een stuk rijden moest er uiteindelijk nog een liter bij. Ik schrok in eerste instantie ook, maar er bleek dus niks aan de hand.
XC-MEN
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.05.2016 - 10:03  ·  #8
Het lijkt erop dat ik ook gewoon lucht in het system had. Ik Denk dat ik rond de 2 keer 0.5L bijgevuld heb klopt met de andere die ook rond een 1L bij moesten vullen.
Volvo_V70
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 05.05.2016 - 11:05  ·  #9
Ja lijkt inderdaad het meest waarschijnlijke ;-)
Gewoon even in de gaten houden wat er nu gaat gebeuren, maar in principe zou ie op peil kunnen blijven. :-)
AlexV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2016 - 22:26  ·  #10
Ook meegemaakt, bij alle distributieriem die ik heb vervangen van mijn V70's.
Ondanks goed ontluchten, moet je later bijvullen, soms zelf 2X.
Dus niets om je druk over te maken. :)

Selected quotes for multi-quoting:   0