Kop flowen

2.5T 2005

 
 
 
 
 
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Kop flowen

 · 
Posted: 03.01.2016 - 21:46  ·  #1
Dit kwam zo eens bij me op. Vroeger werd dit best wel eens gedaan met de oude alfaatjes.

Het ademhalen was voor die motoren altijd moeilijker dan het kwijtraken ervan.

Is het bij een V70 eenvoudig te doen? Hebben de R-versies zoiets misschien standaard?

GRoet
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kop flowen

 · 
Posted: 03.01.2016 - 22:06  ·  #2
Dat vraag ik me af en als het zo is, dan zit je nog met de uitwisselbaarheid.
Op zich wel een interessant thema, daar je er ook vermogenswinst mee boekt.
Vraag me af of dit ook zelf te doen is, want laten doen is een kostbare upgrade.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Kop flowen

 · 
Posted: 03.01.2016 - 22:28  ·  #3
Ik denk dat een oude Alfa motor niet te vergelijken is met de huidige turbo geblazen motoren.

Uit mijn Renault 11Turbo tijd weet ik nog dat het meeste resultaat werd behaalt met de hardware rondom de motor. Vroeger met de Ascona was het inderdaad het polijsten van de poorten, klephoek en nokkenas waar het meeste resultaat mee behaald werd.

Dus dit zal dan denk ik meer nut hebben bij een niet geblazen motor.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Kop flowen

 · 
Posted: 04.01.2016 - 00:04  ·  #4
Heeft weldegelijk zin, maar het is erg kostenintensief en wordt zelden gedaan.

Je auto zal er veel beter door rijden, echter is hij misschien maar marginaal sneller. Een grotere turbo is plug en play/ kost vele malen minder en maakt hem flink sneller dan wat flowen.

Even als nokkenassen van bijv. cat-cams. Niemand die het doet bij onze volvo's, terwijl die JUIST het karakter van de motor bepalen en flink pk's kunnen leveren daar waar je ze wilt.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Kop flowen

 · 
Posted: 04.01.2016 - 13:43  ·  #5
Dit is leuk bij een atmosferische, hoogtoerige motor om het laatste restje piekvermogen eruit te halen. Bij een laagtoerige turbomotor haalt 't niet veel uit.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3248
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Kop flowen

 · 
Posted: 04.01.2016 - 14:02  ·  #6
Inderdaad. Ik heb de koppen van mijn motorfiets ooit laten flowen.
Specialisten werk en dus duur. Maar inderdaad een (relatief) hoogtoerige, atmosferische motor. Vooral vroeger was hier best wel winst in te behalen.
Maar: een slechte flowsessie kan een motor ook minder laten presteren. Dus ook hiervoor geldt dat abraham wel moet weten waar hij de mosterd haalt.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Kop flowen

 · 
Posted: 04.01.2016 - 22:26  ·  #7
Ok. Ik geloof zo dat de huidige motoren beter zijn dan de oude blokjes van alfa!

Duur is het zeker, dat geloof ik zo.

Ik was me er niet echt bewust van dat het bin turbo motoren minder zin heeft. Hoezo is dat?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Kop flowen

 · 
Posted: 04.01.2016 - 23:22  ·  #8
Het gaat om de vulling. Hoe meer brandstof en zuurstof er in de cilinder gaat hoe krachtiger de explosie.
Bij een atmosferische motor wordt de lucht aangezogen en is het van belang dat daarbij zo min mogelijk weerstand is. Bij een geblazen motor wordt de lucht de motor in geperst en is de druk verhogen al voldoende om aanzienlijk meer vermogen te behalen.

Dit is een uiterst summiere omschrijving. Destijds bij m'n 11Turbo leverde een paar tienden Barr druk verhoging een aanzienlijke hoeveelheid meer pk's op. Voeg daarbij een grotere turbo, betere intercooler, openluchtfilter en een RVS Groep A race uitlaat en dat lichte autootje is belachelijk snel.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Kop flowen

 · 
Posted: 05.01.2016 - 12:17  ·  #9
Het propbleem met meer druk is meer hitte, bij goed flowen is de inlaattemperatuur veel lager, en kan je dus alsnog flink veel meer vermogen eruit halen bij een turbomotor, maar dan ben je al echt heel ver aan het tunen.

Het karakter van de motor veranderd ook, veel meer souplesse bij een betere flow, gasreactie sneller/turbogat kleiner etc.

Heeft dus wel degelijk veel zin, maar pas wanneer het nodig is. Dat is pas nadat er al een flinke turbo en ondersteunende mods zijn geplaatst en er alsnog behoefte is aan meer.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Kop flowen

 · 
Posted: 05.01.2016 - 12:18  ·  #10
Quote door PvL

Maar: een slechte flowsessie kan een motor ook minder laten presteren. Dus ook hiervoor geldt dat abraham wel moet weten waar hij de mosterd haalt.


Dat, maar in bepaalde gevallen worden vanwege luchtstroming ook bewust 'obstakels' in het inlaatkanaal toegepast. Het inlaatspruitstuk van m'n Ford Puma (1.7) was ruw vanbinnen, om luchtwervelingen en daarmee betere vulling te bewerkstelligen.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3248
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Kop flowen

 · 
Posted: 05.01.2016 - 13:10  ·  #11
Eens - dat bedoelde ik dus ook - polijsten LIJKT dan beter, maar is dat niet!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0