Kop staart botsing aandachtspunten verborgen schade

Trekhaak ving de klap op

ries123
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Kop staart botsing aandachtspunten verborgen schade

· 
Posted: 30.10.2021 - 16:10  ·  #1
Vanmiddag wachtende voor een zebrapad is er iemand op me geklapt. Dit was een vrij harde en onverwachte klap waarbij de trekhaak de klap opgevangen heeft. Er is wel wat lak schade aan de bumper maar verder weinig zichtbaar. Zijn er zaken die ik moet laten nakijken die op het oog misschien niet zichtbaar zijn? Misschien aan het onderstel?

Gelukkig beide bestuurders lichamelijk in orde
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: Kop staart botsing aandachtspunten verborgen schade

· 
Posted: 30.10.2021 - 16:25  ·  #2
Wanneer de trekhaak de klap heeft opgevangen is het wel handig de positie van de kogel en ankerpunten van de beugels te laten controleren.

Als ze bumper geen stukken mist zal dit wel meevallen en is het vooral spuitwerk maar de bodemplaat kan wat ontzet zijn die niet zomaar ziet.
MathijsT
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.10.2021 - 17:15  ·  #3
100% naar de schade-expert! Je trekhaak/ bevestiging en aansluitingen hebben een tik gehad, ook de ophangpunten van de bumpers en wellicht je parkeersensoren?
Je bent makkelijk €1000,- verder aan schade kosten. Succes met herstel en blij dat iedereen ok is!
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 30.10.2021 - 20:21  ·  #4
1000 euro is niets wanneer er sprake is van achterschade.

De voor en achterzijde zijn ontworpen om met kreukelzones de klap van een aanrijding op te vangen.
Dat betekent dat ze vrij makkelijk vervormen bij een aanrijding.

Een goed carrosseriebedrijf weet waarop gelet moet worden bij het controleren van de auto.
Leon_Steyns
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.10.2021 - 09:30  ·  #5
Oei, dat is vervelend zeg!
Ik heb hetzelfde ooit meegemaakt met de 940. Die heeft twee speciale potten waar de achterbumper aan bevestigd is en een gedeelte van de kinetische energie opvangen. Desondanks toch flinke schade: nadere visuele inspectie liet zelfs een vage rimpeling zien in de carrosserie achter (met strijklicht langs het paneel kijken).
Bij een officiële Volvo schadehersteller hebben ze toen de auto op een speciale trekbank gezet en is het chassis recht getrokken naar de originele fabrieksspecificaties. Was een dure grap, ondanks dat de verzekering tot de dagwaarde van de auto wilde vergoeden (economisch total loss).

Dus inderdaad zeker naar een goede schade expert gaan om de auto grondig na te laten kijken. Volgens de chef werkplaats van de Volvo schadehersteller rijden er in meer of mindere mate een heleboel kromme auto’s rond…
In elk geval succes met de afhandeling!
ries123
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 31.10.2021 - 10:07  ·  #6
Dank voor de tips! Dus het beste gewoon naar een volvo dealer gaan voor een inschatting en schadeherstel?
Leon_Steyns
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.10.2021 - 11:13  ·  #7
In mijn geval heeft de verzekeraar een schade expert gestuurd. Ik had uiteraard alleen WA, dus wel overal zelf achteraan moeten bellen… En je moet uiteraard de tegenpartij formeel aansprakelijk stellen. Ik neem aan dat je een volledig ingevuld en ondertekend schadeformulier hebt?
Ik zou dus even bij je verzekeraar of tussenpersoon even navragen, alvorens zelf stappen te ondernemen en ze achteraf moeilijk gaan doen over vergoeden.
Succes met de afhandeling!
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 01.11.2021 - 01:36  ·  #8
Er zijn vrijwel geen dealers die zelf carrosserie schade herstellen.
Dus niet naar een Volvo dealer voor controle na een aanrijding maar naar een goed carrosserie bedrijf.
Het genoemde bedrag van 1000 euro is peanuts wanneer er sprake is van schade.
Helaas zullen veel oudere V70 economisch total loss zijn bij schade.
Remco1978
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2021 - 06:25  ·  #9
Heb wel eens gezien dat iemand de aanhanger verloor nadat de trekhaak bevestiging afgebroken was. Was een verborgen schade bleek achteraf.
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2021 - 09:27  ·  #10
Quote door Wakkerewilly

Er zijn vrijwel geen dealers die zelf carrosserie schade herstellen.
Dus niet naar een Volvo dealer voor controle na een aanrijding maar naar een goed carrosserie bedrijf.
Het genoemde bedrag van 1000 euro is peanuts wanneer er sprake is van schade.
Helaas zullen veel oudere V70 economisch total loss zijn bij schade.

Ik had onlangs schade aan mijn achterbumper, opgelopen tijdens het achteruit inparkeren tegen een hoek van een muur, ik ben verzekerd bij Centraal Beheer (All Risk), op mijn verzoek of ik het bij Bluekens Volvo kon laten repareren (die hebben een eigen schade herstelbedrijf), was geen probleem, ik was toch ruim 1000,00 euro kwijt, in mij geval 300,00 euro eigen risico
Leon_Steyns
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2021 - 16:52  ·  #11
Henk Scholten Volvo heeft naast de reguliere Arnhemse vestiging ook een schadeherstelbedrijf op Industrieterrein Westervoortsedijk. Daar hebben ze indertijd mijn 940 letterlijk en figuurlijk recht getrokken.
ries123
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 05.11.2021 - 08:57  ·  #12
Dank voor alle reacties. Een update: estimate 1500 euro schade. Dat is achterbumper demonteren en spuiten en nieuwe trekhaak. Ik vind het een grof bedrag, het wordt rechtstreeks aan mij uitgekeerd.
MathijsT
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.11.2021 - 09:08  ·  #13
Goed dat je de expert hebt laten kijken! Als het spuiten van de bumper tot een spot repair kan blijven en er een nieuwe haak/ bevestingsbalk etc wordt gemonteerd blijf je er makkelijk binnen. Je hebt er alleen een hoop gedoe van waar je nooit op zit te wachten.
Ik had bij de vorige V70 een buurjongen die achteruit tegen de voorkant reed, herstelwerk, nieuwe ( spijlen) grill etc was ca €700,-
Arbeidsloon gaat hard.

Quote door ries123

Dank voor alle reacties. Een update: estimate 1500 euro schade. Dat is achterbumper demonteren en spuiten en nieuwe trekhaak. Ik vind het een grof bedrag, het wordt rechtstreeks aan mij uitgekeerd.

Selected quotes for multi-quoting:   0