Koppakking of blok gescheurd?

Volvo V70 classic koelvloeistof verbruik, witte sludge aan de peilstok

 
 
 
 
 
Hidde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerenveen
Leeftijd: 72
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 24.01.2015 - 13:22  ·  #1
Hallo forumleden,

Na 10 jaar een Volvo 240 Super Polar gereden te hebben nu 1 jaar in bezit van Volvo V70 classic (1997), automaat en rijdt op gas. KM stand 350.000. Fijne auto, trekt geregeld een paardentrailer met 2 IJslandse paardjes er in.
Laatste tijd geregeld koelvloeistof bij moeten vullen. Vorig jaar moest dat ook geregeld, bleek dat de radiator stuk was. Nieuwe radiator er in en klaar was kees. Er is nu geen zichtbare lekkage, maar bij controle van de peilstok bleek daar aardig wat witte sludge aan te kleven.
Conclusie: koelvloeistof lekt naar motorgedeelte. Nou heb ik wat rond gebeld voor te nemen stappen.
Op het forum lees je meteen: systeem op druk zetten, dan weet je gelijk of er lekkage is.
Bij lekkage naar het blok lees ik dan koppakking vervangen, of in het slechtste geval is het blok gescheurd en is het "game over".
Één van de garagisten die ik belde zei dat koppakking vervangen bij een Volvo V70 classic niet aan de orde is. Kan niet zei hij. Of PCV is verstopt of motorblok is gescheurd en naar zijn grootje.
Op het forum lees echter ik vaak over koppakking vervanging. Wat is hier van waar?
Moet ik afscheid nemen van mijn V70?
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 24.01.2015 - 13:33  ·  #2
Ik vrees het ergste! Ik denk dat je een scheurtje in het onderblok hebt. Dit komt vaker voor bij dit type blok. Ik heb zelf ook een tevergeefs een koppakking vervangen wat achteraf niet de oorzaak was. Dealer Arendsen zei mij dan ook later dat een kapotte koppakking zelden tot nooit voorkwam bij de vijfcilinders. Ik heb een compleet blok uit een Engelse schadeauto gekocht wat natuurlijk voor jou ook een optie is! Als je zelf de ruimte hebt en redelijk goed kunt sleutelen is dat de snelste en goedkoopste oplossing. (blok kostte mij toen 700 euro samen met filters, olie etc. ca.800 euro) Sterkte!!
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 24.01.2015 - 13:44  ·  #3
stijgt je olieniveau ook?
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 53
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 24.01.2015 - 16:18  ·  #4
Voordat je allerlei dure reparaties gaat uitvoeren zou ik eerst de carterventilatie eens goed schoonmaken/controleren.

Bij het verbranden van brandstof ontstaat er namelijk altijd water(damp) als bijproduct in je blok.

De carterventilatie zou er dan voor moeten zorgen dat deze damp afgevoerd wordt.

Maar zodra deze niet goed meer functioneerd krijg je dus ook een overschot aan vocht in je motorblok en kun je dus ook last van sludgevorming krijgen.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 24.01.2015 - 16:59  ·  #5
Sludge had ik ook veeel last van, carterventilatie vervangen en klaar. Probleem opgelost. Ik denk dat je niet verder moet zoeken. Dit is een veelvoorkomend en bekend verschijnsel. :-)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 24.01.2015 - 17:22  ·  #6
Vraag me toch af of dit met de pcv op te lossen is. Als het waterpeil daalt EN er zit slugde in de olie...... Zit de vanillevla ook op de olievuldop?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2468
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 24.01.2015 - 17:44  ·  #7
Ik onderschrijf geheel wat Herby hierboven vermeld.
Bij mijn 850 had ik ook sludge aan de oliepeilstuk. Op een gegeven moment kwam tijdens het rijden de olie langs de vuldop eruit. Bleek dat de carterontluchting verstopt was. Na vervanging hiervan nagenoeg geen sludge meer.
Ik hoop voor je dat het hiermee is opgelost.
gebruiker
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 24.01.2015 - 17:51  ·  #8
dat de koppakking kapot gaat bij een 850/v-s-c70 is zeldzaam.
de meeste koelvloeistof lekkage's vindt je aan de radiateur of kachelradiateur,deze willen nog wel eens kapotgaan op deze leeftijd.
geen last van een natte vloermat of beslagen raam??
op deze leeftijd gaat vaak ook de thermostaat kapot,deze is makkelijk te vervangen net zoals de kachel radiateur.

succes.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 24.01.2015 - 19:34  ·  #9
en carterventilatie is eenvoudig te controleren bij olievuldop.
topic.php?t=8854
Hidde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerenveen
Leeftijd: 72
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 25.01.2015 - 00:17  ·  #10
Combinatie van koelvloeistof verlies en sludge aan de peilstok betekent toch dat er meer aan de hand is dan pcv verstopping? Maar ik ga dit checken.
Ik zie geen sludge aan de olievuldop zelf. Weet niet of dit wat uitmaakt.
Hidde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerenveen
Leeftijd: 72
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 25.01.2015 - 00:23  ·  #11
De bodem van bestuurders- en bijrijders kant is niet vochtig. Hoe controleer ik e.e.a. bij de olievuldop? Gaat het dan om de druk?
Vast bedankt voor alle tips!
Hidde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerenveen
Leeftijd: 72
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 25.01.2015 - 00:30  ·  #12
Oh ja, en of het olieniveau stijgt is eigenlijk niet te zien, zoveel kauwgom zit er aan de peilstok...
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 25.01.2015 - 00:32  ·  #13
Stijgt je olie niveau? is dit het geval komt er koelvloeistof in je olie en kan er inwendig iets lekken. Rookt je auto overmatig, waarschijnlijk witte rook? dan verbrand de koelvloeistof en zou het een koppakking kunnen zijn. Maar zoals al vaker aangegeven gebeurd dat niet tot nauwelijks.

Wat gebeurd er als je de olie vuldop eraf trekt terwijl de motor stationair draait? komt er (overmatig) rook uit? Trek je pijlstok er ook eens uit, komt hier ook rook uit?

Doe een rubberhandschoen over de olievul opening. licht vacuum is goed, opgeblazen handschoen is overdruk en verkeerd.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 25.01.2015 - 09:49  ·  #14
Vuldoptest:

Motor starten en de olievuldop los draaien en los op het gat leggen. Gas (laten) geven en controleren of de dop beweegt. Bij voorkeur moet de dop stil blijven liggen, of nog beter, ietwat aangezogen worden. Krijgt de dop een eigen leven(wiebelen/dansen), heel snel een afspraak maken om de PCV te laten vervangen!

Welk type blok hebben we het hier over? De 2,5T is berucht, maar er zijn er ook die 3ton rijden zonder problemen.
Voor de sludge aan de (oliepeil)stok was bij de 850 een fix. Dubbele O-ring op de nek welke beter afsloot. ook werd er buisisolatie om de peilstok gedaan om het temperathuurverschil op te heffen waardoor je minder mayo aan de stok hebt :D .

Edit:aanvulling.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koppakking of blok gescheurd?

 · 
Posted: 25.01.2015 - 10:51  ·  #15
Eindelijk iemand die de koe bij de horen pakt en er een motorvariant aanplakt..
Niemand vroeg welke motor er in de wagen zit..

Is het een 2,5 10V, of 20V? of een 2,5T of zelfs een 2.0, ja ook die zijn er gemaakt en natuurlijk ook de T5...

Wat hieronder al staat over de 2.5T kan ik alleen maar beamen.

Het goede nieuws: er zijn heel veel blokken beschikbaar voor de classic modellen, en zels een 850 blok past er zo in.
Dus een en ander hoeft niet duur te zijn, er worden veel classics en 850's uit elkaar getrokken de laatste jaren, daar kan je je voordeel mee doen.


Quote door Widebody

Vuldoptest:

Motor starten en de olievuldop los draaien en los op het gat leggen. Gas (laten) geven en controleren of de dop beweegt. Bij voorkeur moet de dop stil blijven liggen, of nog beter, ietwat aangezogen worden. Krijgt de dop een eigen leven(wiebelen/dansen), heel snel een afspraak maken om de PCV te laten vervangen!

Welk type blok hebben we het hier over? De 2,5T is berucht, maar er zijn er ook die 3ton rijden zonder problemen.
Voor de sludge aan de (oliepeil)stok was bij de 850 een fix. Dubbele O-ring op de nek welke beter afsloot. ook werd er buisisolatie om de peilstok gedaan om het temperatuur op te heffen waardoor je minder mayo aan de stok hebt :D .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0