Koppeling aan vervanging toe?

Huib

Subject:

Koppeling aan vervanging toe?

· 
Posted: 05.10.2011 - 23:48  ·  #1
Goeieavond,

Aangezien ik me nog niet heb voorgesteld, bij deze dan.

Ik ben Huib, 20 jaar, heb 4 maanden geleden een 2001 V70 2.4 170pk, 186.000km in de kleur Ruby Red Pearl gekocht. Hiervoor heb ik een V40 gereden uit 1998, 1.8 automaat, prima wagen om mee te beginnen maar uiteindelijk niet ruim en snel genoeg. Vandaar dus de V70!

Nu zit ik echter met een raar probleem. Mijn koppeling komt pas op het allerallerlaatste moment en heel hoog op, en dan ook nog binnen een cm of 2. Zoals jullie begrijpen is dit niet echt fijn rijden.

Bij de dealer (waar ik de auto heb gekocht) word hier een beetje wazig en ontwijkend op gereageerd. Ik begin me dus een beetje zorgen te maken.

Kunnen jullie me vertellen wat er waarschijnlijk aan de hand is met mijn auto?

Groetjes,

Huib
breakman

Subject:

Re: Koppeling aan vervanging toe?

· 
Posted: 06.10.2011 - 10:04  ·  #2
Welkom op het forum Huib.

De koppelingen kunnen niet afgesteld worden, ze zijn hydraulisch geregeld. Een koppeling die echt aan het verslijten is slipt normaal gezien ook.
Jouw symptomen kunnen mss het begin van slijtende koppeling zijn, maar ik zou er mee blijven doorrijden tot hij begint te slippen.
Een koppeling vervangen kost al snel een 800 EUR, als je beslist om ineens het vliegwiel te vervangen tel je er nog maar eens een 1000 bij.

Gr.
gillerbee
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 06.10.2011 - 13:23  ·  #3
zet em eens op de handrem, en laat in de twee langzaam de koppeling opkomen...dan hoor je wel of ie slipt...als je voet van de koppeling kunt halen en de motor loopt nog steeds, zijn je platen op.... heb je garantie op je v70?
Huib

Subject:

· 
Posted: 07.10.2011 - 18:44  ·  #4
Gelukkig heb ik nog niks vernomen van een slippende koppeling, ook niet als ik doe wat Gillerbee zegt. Helaas heb ik geen garantie gekregen bij de auto. Denk wel dat ik weet waarom, hehe.
Ik blijf er gewoon mee doorrijden zolang het gaat. 800 euro is nog te overzien, maar 1800 is toch wel aan de gekke kant. Waarom is dat vliegwiel zo duur en wat is de functie ervan eigenlijk?

Groetjes,

Huib
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2011 - 21:16  ·  #5
Er zit een 2massa vliegwiel in , bestaat uit twee losse delen die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen , en zo soepel wegrijden en schokken tijdens het overschakelen opvangt .
Is een stukje comfoor maar wel aan de prijs .
Je kunt dan ook beter op tijd een koppelings platen vervangen , de kopellingsplaat zelf zit geklonken , deze klinknagels kunnen het vliegwiel beschadigen , en ook bij het teveel slippen van de koppeling kan een hoop hitte vrij komen , resultaat vliegwiel krom en niet meer bruikbaar .
Ook zit er nog een druklager op wat problemen kan geven , vaak hoor je dan ook wel een verschil (geluid , bij het intrappen en loslaten van de koppeling bij lopende motor .
Dus mijn advies meteen vervangen als je slip krijgt liefst ervoor , kan je aardig wat euro's besparen .
Het vroeg aangrijpen is normaal gesproken wel een indicatie van slijtage van de koppelingsplaten .

Grt Olaf
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.10.2011 - 23:39  ·  #6
@Huib,

Olaf heeft hier wel een punt.
Voorkomen is beter dan genezen.
Het vroeg aangrijpen is normaal gesproken inderdaad een indicatie van slijtage van de koppelingsplaten .
Volvomonteurtje

Subject:

· 
Posted: 08.10.2011 - 10:16  ·  #7
de km stand van onder de 200.000 km is wel een beetje vroeg meestal komen de problemen pas boven de 250.000 km tot 350.000 km met de koppeling vaak wordt wel vergeten de koppeling te ontluchten/doorspoelen met remvloeistof ..

het is vaak wel aan te raden als de spelling iets te groot is na het beoordelen van het dualmass vliegwiel deze te vervangen .en op een druklager moet je zeker niet gaan besparen .

als het vliegwiel te duur is is er een mogelijkheid een normaal vliegwiel te monteren dit scheeld ongeveer 500 euro tot meer maar het schakelcomford gaat wel omlaag
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 08.10.2011 - 11:14  ·  #8
Is het niet aan te raden als je bijvoorbeeld flink wilt tunen een vast vliegwiel te nemen?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 08.10.2011 - 14:23  ·  #9

als het vliegwiel te duur is is er een mogelijkheid een normaal vliegwiel te monteren dit scheeld ongeveer 500 euro tot meer maar het schakelcomford gaat wel omlaag

@Volvomonteurtje: wat is het merkbare verschil in comfort? Vroeger hadden auto's nooit een dualmass vliegwiel, ik begrijp het principe volledig van het opvangen van trillingen door wisselingen in rotatiesnelheid van de krukas. Ik kan me alleen niet helemaal voorstellen wat het effect op schakelcomfort is.
PaulV

Subject:

· 
Posted: 08.10.2011 - 23:38  ·  #10
Ik rijd met mijn V70 D5 al 135.000 km met een laat aangrijpende koppeling!
Dominique B
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 32
Homepage: facebook.com/Br.Do…
Subject:

· 
Posted: 22.11.2012 - 20:46  ·  #11
Hey iedereen..

Ik heb dus bij de aankoop van men nieuwe auto ook gemerkt dat de koppeling laat aanslaat..
Gelukkig lees ik hier jullie tips.. Handig, ga er zeker werk van maken..

Gr Dominique
vpi
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 23.11.2012 - 10:07  ·  #12
als je te lang wacht met het vervangen van de koppeling loop je het risico dat je het vliegwiel er ook bij mag vervangen, mijn inziens verkeerde zuinigheid <_<

Selected quotes for multi-quoting:   0