Koppeling/vliegwiel

lakaV70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Koppeling/vliegwiel

· 
Posted: 31.12.2013 - 16:28  ·  #1
Zoals al eerder vermeld heb ik (wij) sinds enkele weken een andere auto de V70 D5 uit 2011, kilometerstand van 100k. Nu heb ik enkele vraagjes ivm schakelgedrag van de auto. Ondanks dat me bij de proefrit niets opgevallen is.

Na een aantal weken valt mij op

1e Het optrekken vanuit stilstand wil maar niet wennen. Ik dacht dat komt wel maar het punt van aangrijpen ligt mij niet lekker.
2e Schakelen gaat over het algemeen vrij soepel echter er zijn momenten dan wilt deze er toch niet lekker in zijn versnelling.
3e Wanneer ik de motor uit zet hoor ik een rammelend geluid (klik/klak, zoiets). Wanneer de koppeling ingetrapt is is dit geluid niet aanwezig.
4e Het gebeurt wel eens dat bij het starten (koude start) de motor onregelmatig draait. Dan zie je de toeren toch enkele 100 rpm's wisselen. Dit is echter maar kort stondig.

Nu vraag ik mij af of dit normaal is of dat er toch iets mis kan zijn met vliegwiel/koppeling. Hoe is dit te controleren of zijn de hierboven genoemde symptonen voldoende. Als dat zo is kan ik toch nog eens terug gaan naar de garage. Verder draait / loopt de motor als een zonnetje en rijdt de auto verder goed.

Er staat veel over dit onderwerp op het forum maar toch twijfel ik nog. Advies kan ik wel gebruiken
kevinwalter

Subject:

Re: Koppeling/vliegwiel

· 
Posted: 31.12.2013 - 16:41  ·  #2
...
lakaV70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.01.2014 - 19:56  ·  #3
Afgelopen week naar de garage geweest de problemen aangekaart. Tevens is er nog een proefrit met de auto gemaakt om te kijken wat het probleem is en of dit te reproduceren is. Na de proefrit, goeie auto meneer niks mis mee.

Echter vandaag trap ik door de koppeling. <_< Nog rijdend in zijn 2e versnelling naar huis geraakt en de auto net voordat ik de oprit opging uit zijn versnelling gehaald. Koppelen gaat nu niet meer en het pedaal blijft ook vanonder zitten en is alleen door kracht terug naar boven te trekken.

Ik denk koppelingscilinder echter mijn kennis is op dit gebied beperkt en misschien kan er nog iets anders aan de hand zijn.Kan dat?

Morgen de garage maar bellen en komen ze de auto maar halen voor reparatie.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 19.01.2014 - 20:12  ·  #4
Lijkt inderdaad de koppelingscilinder.
Heb je vloeistof bij het koppelingspedaal of onder de versnellingsbak?
lakaV70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.01.2014 - 20:40  ·  #5
Heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Ik hoop dat er geen olie binnen in de auto ligt?
kevinwalter

Subject:

· 
Posted: 20.01.2014 - 00:34  ·  #6
...
lakaV70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.01.2014 - 20:55  ·  #7
Auto weer gerepareerd. zat een lekkage aan de koppelingscilinder. Koppeling/afdichting die aan de koppelingscilinder zit was niet goed en deze is vervangen. Dus een meevaller
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 20.01.2014 - 21:27  ·  #8
Some guys have all the luck 8-)
...

Subject:

· 
Posted: 20.01.2014 - 22:02  ·  #9
Mooi dat het weer opgelost is! Kan je weer lekker rondscheuren! ;)

Selected quotes for multi-quoting:   0