Koppelings probleem bij koude motor

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Koppelings probleem bij koude motor

· 
Posted: 19.08.2018 - 14:25  ·  #1
Ik heb bij mijn S60 het volgende euvel. Wanneer de motor koud is, dus na een nacht stilstaan, is het onmogelijk om uit stilstand vloeiend weg te rijden. Het is net of de koppeling niet goed pakt. Het voelt niet alsof de koppeling slipt, maar meer alsof de platen bonkend over elkaar heen schieten. Soms lijkt het net of het hele blok enorm snel heen een weer kantelt.

Als je een klein stukje hebt gereden (dan heb ik het over een paar 100 meter) kan je wel vloeiend optrekken vanuit stilstand.

De koppeling slipt niet, ook niet bij volle belasting bergop. Ik ben net terug uit Frankrijk en de auto heeft het uitstekend gedaan, behalve elke ochtend die eerste keer optrekken.

Weet iemand waar ik het moet zoeken?
Diehl5
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Koppelings probleem bij koude motor

· 
Posted: 19.08.2018 - 15:26  ·  #2
Maakt het wat uit als je de motor een tijdje laat draaien alvorens weg te rijden? Wellicht dat er een vacuüm-lek is en de vacuumgestuurde motorsteunen even ‘op druk’ moeten komen?
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2018 - 15:36  ·  #3
Motorsteunen zijn afgedopt. Dat is al ruim een jaar zo en deze problemen heb ik pas sinds een paar weken.

Het kan natuurlijk slijtage zijn, maar dan zou ik dat lijkt mij ook met een warme motor moeten hebben.
Diehl5
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 19.08.2018 - 16:33  ·  #4
Wat ik nog kan bedenken is ergens iets van een lekkage waardoor een bepaald gedeelte van de koppelingsplaten vet wordt en daardoor ongelijkmatig aangrijpt. Dat als je dan even hebt gereden het zich verspreid heeft.
Bij een kapot duomassavliegwiel zou je toch ook geluiden en last moeten hebben wanneer de boel warm is.
Iets van oliespoor in de buurt van de bak/koppelingshuis zichtbaar?
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.08.2018 - 10:00  ·  #5
Ik denk dat ik bij de volgende beurt de torsiesteun en de bovenste motorsteun maar weer eens vervang. Die zitten er al een paar jaar onder en hoewel ik verder geen klachten heb zou het wel eens kunnen helpen.
Al kan ik niet verklaren waarom het alleen bij een koude motor optreedt als het inderdaad de steunen zijn...
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.08.2018 - 21:15  ·  #6
Ik lees op het engelse forum dat er veel meer mensen zijn die dit probleem ervaren. Daar wijten ze het aan condens op de koppelingsplaten. Het komt schijnbaar vaker voor na koude en natte nachten.
Voor de zekerheid heb ik de bovenste motorsteun en baksteun besteld en ga deze vervangen. Ik vind dat er best wat beweging zit in het blok. Zal laten weten of het geholpen heeft.

Selected quotes for multi-quoting:   0