Ik wil even een aanvulling maken op dit topic:
Er zit ook remvloeistof in het traject ontluchtingsnippel - drukcilinder. Door het pedaal in te duwen blijft de olie voorbij de nippel naar de cilinder toe op zijn plaats. Tenminste, de vloeistof beweegt wat heen en weer.
Omdat mijn recente aanschaf ook een haperende opkomende koppeling had bij een lopende motor (in stopstand niet ) heb ik remvloeistof vervangen, maar ook een uitbreiding gedaan op de eerdere procedure:
-begonnen met eerder genoemde procedure met pompen pedaal en ontluchten
(Had nog niet het gewenste effect, koppeling bleef haperend indruk maken bij lopende motor)
Vervolgens:
-het pedaal onderin fixeren (met een houten balk)
-ontluchtingsnippel geopend en drukcilinder leeg laten lopen door de druk diagragma.
-sluiten nippel.
-pedaal omhoog trekken (blijft onderin staan door wegvallen diafragma druk)
-3 keer herhaald.
Tijdens de eerste procedure viel de vervuiling mee en is de remolie blijkbaar veelvuldig vervangen.
Tijdens de laatste procedure kwam toch echt drab mee naar buiten. Gitzwart.
Inmiddels is het een wereld van verschil en is de koppeling weer soepel, ennnn:
de versnellingsbak schakelt veel minder hakering en soepeler.
Ik weet dus met zekerheid te stellen dat de veroudering van remolie IN de cilinder parten speelt en met de welbekende procedure niet ververst wordt.
Feitelijk vermengd de vloeistof niet en wordt door de jaren heen enkel wat heen en weer geduwd.
Dus doe je voordeel met mijn ervaring.
Er zit ook remvloeistof in het traject ontluchtingsnippel - drukcilinder. Door het pedaal in te duwen blijft de olie voorbij de nippel naar de cilinder toe op zijn plaats. Tenminste, de vloeistof beweegt wat heen en weer.
Omdat mijn recente aanschaf ook een haperende opkomende koppeling had bij een lopende motor (in stopstand niet ) heb ik remvloeistof vervangen, maar ook een uitbreiding gedaan op de eerdere procedure:
-begonnen met eerder genoemde procedure met pompen pedaal en ontluchten
(Had nog niet het gewenste effect, koppeling bleef haperend indruk maken bij lopende motor)
Vervolgens:
-het pedaal onderin fixeren (met een houten balk)
-ontluchtingsnippel geopend en drukcilinder leeg laten lopen door de druk diagragma.
-sluiten nippel.
-pedaal omhoog trekken (blijft onderin staan door wegvallen diafragma druk)
-3 keer herhaald.
Tijdens de eerste procedure viel de vervuiling mee en is de remolie blijkbaar veelvuldig vervangen.
Tijdens de laatste procedure kwam toch echt drab mee naar buiten. Gitzwart.
Inmiddels is het een wereld van verschil en is de koppeling weer soepel, ennnn:
de versnellingsbak schakelt veel minder hakering en soepeler.
Ik weet dus met zekerheid te stellen dat de veroudering van remolie IN de cilinder parten speelt en met de welbekende procedure niet ververst wordt.
Feitelijk vermengd de vloeistof niet en wordt door de jaren heen enkel wat heen en weer geduwd.
Dus doe je voordeel met mijn ervaring.