Goede zondagmorgen,
Met 330.000 km op de teller mag je slijtage hebben.
Nadat ik de auto had gekocht bleek dat de onderste motorsteun vervangen moest worden. Daarna was de werking en bediening van de krachtbron al weer veel gelijkmatiger; het was goed te merken dat het horten en stoten vanwege het kantelen van het blok een stuk minder was.
Maar de koppeling is ook niet meer helemaal je dat. Dat manifesteert zich als volgt.
Bij iets te abrupt optrekken kan het gebeuren dat de auto begint te stuiteren. Gauw de koppeling intrappen en dan weer rustig opnieuw bedienen en je rijdt weer door.
Naar ik begrepen heb worden bij een ouder wordende koppeling de schokken en het soms onregelmatig draaien van de motor, zoals hikjes bij koude motor of in de file rijden, niet meer goed opgevenagen door het mechaniek in de drukgroep. Met als gevolg onrustig voortbewegen.
Nou kan ik veel, maar mijn leeftijd in aanmerking genomen (ik gooi deze niet graag in de groep) en de schrikverhalen van mijn garag over het gewicht en constructie en de kosten van de te vervangen onderdelen, vraag ik me af of ik daar wel zelf aan moet beginnen.
Aangezien het onze dagelijks auto is, kan en wil ik mij niet teveel risico's op de hals halen.
Zijn er suggesties die mij kunnen geruststellen; bijvoorbeeld garages die dat voor een schappelijke prijs doen. Of jonge honden die zo'n varkentje met gemak wassen?
Ik woon in Assendelft. Dat langste dorp van Europa ligt in Noord-Holland.
Ik lees weer graag mooie verhalen.
Hans Visser
Met 330.000 km op de teller mag je slijtage hebben.
Nadat ik de auto had gekocht bleek dat de onderste motorsteun vervangen moest worden. Daarna was de werking en bediening van de krachtbron al weer veel gelijkmatiger; het was goed te merken dat het horten en stoten vanwege het kantelen van het blok een stuk minder was.
Maar de koppeling is ook niet meer helemaal je dat. Dat manifesteert zich als volgt.
Bij iets te abrupt optrekken kan het gebeuren dat de auto begint te stuiteren. Gauw de koppeling intrappen en dan weer rustig opnieuw bedienen en je rijdt weer door.
Naar ik begrepen heb worden bij een ouder wordende koppeling de schokken en het soms onregelmatig draaien van de motor, zoals hikjes bij koude motor of in de file rijden, niet meer goed opgevenagen door het mechaniek in de drukgroep. Met als gevolg onrustig voortbewegen.
Nou kan ik veel, maar mijn leeftijd in aanmerking genomen (ik gooi deze niet graag in de groep) en de schrikverhalen van mijn garag over het gewicht en constructie en de kosten van de te vervangen onderdelen, vraag ik me af of ik daar wel zelf aan moet beginnen.
Aangezien het onze dagelijks auto is, kan en wil ik mij niet teveel risico's op de hals halen.
Zijn er suggesties die mij kunnen geruststellen; bijvoorbeeld garages die dat voor een schappelijke prijs doen. Of jonge honden die zo'n varkentje met gemak wassen?
Ik woon in Assendelft. Dat langste dorp van Europa ligt in Noord-Holland.
Ik lees weer graag mooie verhalen.
Hans Visser