Goed naar de specs. kijken, in de werkplaats bij mij gebruiken we TOTAL olie, zowel in de Euro3. 4 5 en 6 motoren.
De Heavy motoren verversen wij om de 150.000 km. of ieder jaar, terrein auto's 100.000 km.
De medium motoren om de 40.000 km. of ieder jaar.
De light motoren mogen elke 40.000 km. zware gebruiks-omstandigheden, (karren veel stadswerk) 30.000 km. hier gaat Quartz olie in (0W30)
In Euro 4, 5 en 6 motoren moet sap7 olie in, dit is longlife olie waar de roetdeeltjes in blijven "zweven" zodat ze niet kunnen aankoeken of neerslan in de motor, bijv. schraapveren klepgeleiders en turbo-lagers/geometrie)
Deze olie heb ik ook altijd in mijn Volvo-diesels gebruikt, (850 2.5D, en later V70D5 deze laatste was bij Buchlidiesel geoptimaliseerd) en ik ververste om de 40.000 km. beide auto's hebben hoge kilometerstanden gehaald zonder problemen of olieverbruik; geen druppel tussen de verversingen door.
Filtertje kost € 9.00.
Vooral de turbo heeft baat bij een goede kwaliteit olie.
De olie kost mij inkoop € 3.45/liter ex. en bevalt mij dus goed.
Ik denk dat er geen slechte olie bestaat, alleen de ene olie voldoet ruim aan de specs. en zal daardoor wat meer kosten en een langere standtijd van het oliebad hebben dan "goedkope" olie.