Koude lucht tuning

bij LPG hoe kouder hoe beter ;).

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 28.02.2013 - 22:37  ·  #16
Voor al diegenen met een 140 / 170 PK met Vialle, BRC, Prins, Landi of willekeurig elke andere G3 installatie.

Om te beginnen kun je eens kijken of de buis tussen luchtfilter & uitlaatspruitstuk er nog zit. Zit ie er nog, dan is stap 1 deze te verwijderen. Opwarming van de inlaatlucht wordt op deze manier al een stuk minder.

Dit is te merken ( ;) zit natuurlijk ook tussen de oren) bij het rijden. Verbruikstechnisch levert het in ieder geval wel wat op tot dusverre.
JérômeV70R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Berichten: 114
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 01.03.2013 - 10:11  ·  #17
Quote door Laguna-S60


Wil ooit nog eens zo'n 1tje:

https://www.youtube.com/watch?v=XJxMg2OcFYA


Wat is dat blauwe vierkante blokje met die twee leidinkjes eraan?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 01.03.2013 - 10:16  ·  #18
ik vind het een matig idee.
die lucht voorverwarming zit er niet voor niks op.
Een LPi-moter start altijd op... benzine!
Als de buiten temperatuur varieert tussen -4C en +4C kan je bij koudstart het effect krijgen dat de gasklep bevriest. Zie daar de reden dat die voorverwarming erop zit. Dat bevriezen van de gasklep was op de eerst 850-T5's zelfs reden voor Volvo om het hele luchtaanzuig systeem opnieuw te ontwerpen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 01.03.2013 - 20:04  ·  #19
Volgens mij start een Bi-fuel Volvo ook altijd op benzine. En zoals gezegd, waarom zou het bij een niet bi-fuel op LPG anders moeten zijn?

En eigenlijk zie ik geen verschil tussen een Bi-fuel en een aftermarket LPG installatie G3, ongeacht welke installatie we over praten.

Als het geen goed idee zou zijn, dan zouden bi-fuels massaal problemen moeten hebben in de winter. Datzelfde geldt voor T5-jes, want die hebben met de S60 / V70n ook geen warme lucht-schakelaar meer in het luchtfilter zitten.....

Het monteren van de warme-lucht schakelaar lijkt meer gedaan te zijn om te kunnen voldoen aan de EURO 3 normen dan om een andere reden. Aangezien LPG een veel schonere brandstof is, was deze setup hoogstwaarschijnlijk niet nodig bij de af fabriek bi-fuels.

Gasklep bevriezen zou misschien idd destijds bij de 850 een probleem geweest kunnen zijn, maar ik verwacht alhier in NL geen problemen van dergelijke aard bij de S60. Ook niet met een bi-fuel luchtfilter setup.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 02.03.2013 - 00:12  ·  #20
Quote door EnnoE34

Voor al diegenen met een 140 / 170 PK met Vialle, BRC, Prins, Landi of willekeurig elke andere G3 installatie.

Om te beginnen kun je eens kijken of de buis tussen luchtfilter & uitlaatspruitstuk er nog zit. Zit ie er nog, dan is stap 1 deze te verwijderen. Opwarming van de inlaatlucht wordt op deze manier al een stuk minder.

Dit is te merken ( ;) zit natuurlijk ook tussen de oren) bij het rijden. Verbruikstechnisch levert het in ieder geval wel wat op tot dusverre.


Over nagedacht en lijkt me voor een LPG setup inderdaad een goed plan, temperaturen lopen bij LPG sowieso al hoog genoeg op. Misschien een idee om i.p.v. de buis te verwijderen hem ergens voren bij de bumper te monteren zodat er koele lucht wordt opgenomen? Dan krijg je volgens mij hetzelfde effect als een CAI wat een nog koeler resultaat opleverd. Ik ga morgen eens kijken wat mogelijk is.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 10.03.2013 - 16:39  ·  #21
@enno

Een vraagje, je schrijft dat je de buis van uitlaatspruitstuk naar luchtfilter heb verwijderd?
Wat heb je met de opening van uitlaatspruitstuk en luchtfilter gedaan?
Ik vraag me of je de opening op het luchtfilter kunt dichtmaken zodat alleen de koude lucht nog vanuit de gril wordt onttrokken. Momenteel heb ik ook de buis losgebaald van het uitlaatspruitstuk en richting de gril gebogen zodat er koelere lucht wordt aangezogen.
Ik vraag me af of het kwaad kan deze "extra" opening op de filter te sluiten.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 10.03.2013 - 18:30  ·  #22
Leuke vraag, en das precies de reden dat ik een LPG luchtfilterhuis ga monteren.

Uiteindelijk wil je een zo makkelijk mogelijke luchtstroom hebben van verse lucht de auto in. De LPG versie heeft een luchtstroom vanaf de grille tot in het filterhuis. Daar zit geen klep in en dus heb je een redelijk optimale flow.

Wat je als alternatief zou kunnen doen is de "schakeling" koude / warme lucht er af halen. En dan zo goed en zo kwaad als dat gaat netjes dicht maken zodat er ook een soort "free-flow" lucht aanvoer ontstaat. Bij mijn weten deden sommigen dit netjes op een 850 GLT.

De achterste opening voor de buis vanaf uitlaatspruitstuk afsluiten en tegelijk de klep aan de voorzijde handhaven lijkt me geen goed idee. Dan loop je kans dat de auto te weinig verse lucht krijgt.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 31.03.2013 - 20:16  ·  #23
Nou, de eerste 400 km heb ik inmiddels achter de rug met de Bi-fuel setup. Resultaat valt niet tegen. Verbruik lijkt niet toegenomen bij constante snelheden. Misschien zelfs wel tegendeel. Vandaag een ritje richting oost-Nederland gedaan en qua verbruik kom ik dan ergens rond de 1 op 10 is mijn inschatting.

Wat wel mijn vermoeden is dat de motor net als bij de 850 wat beter oppakt, met als gevolg dat je ook geneigd bent wat steviger door te rijden. Als je dit consequent doet, zal dat gevolgen hebben in negatieve richting voor het gebruik, maar ok lekker te cruisen is dat helemaal niet nodig.

De ervaringen zal ik de komende weken blijven bijhouden. Ben dan ook wel benieuwd wat de auto gaat doen met deze setup i.c.m. het dampgas injectie systeem welke in de auto komt.

Vooralsnog een geslaagde mod op de S60 met 170PK & LPG.

Edit :

Zojuist afgetankt, en een volle rit west-oost-west + wat stadsverkeer heeft opgeleverd 10,7 km / liter LPG. Niet slecht, met een literprijs van 0,649 / liter LPG.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 06.04.2013 - 14:26  ·  #24
Het is voor het uitvoeren van deze modificatie niet echt nodig een compleet nieuw luchtfilter huis te bestellen (2e hands).

Je kunt het onderste gedeelte van het luchtfilterhuis ontdoen van de klep, zit in het luchtfilterhuis geklikt. Daarna houd je een luchtfilterhuis over waar je de luchtslang van een T5 met onderdeel nummer 8638624 in kunt monteren. Het vacuum slangetje welke loopt vanaf je inlaatspruitstuk moet je afdoppen en dan heb je een "free-flow" cold-air intake zoals origineel geleverd op de Bi-fuels.

Ik weet niet wat de buis "SAUGROHRE SCHLAUCH 8638624" kost bij de dealer. Tweedehands zijn die voor minder dan 20 EUR te vinden als het goed is.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 19.10.2013 - 18:35  ·  #25
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 19.10.2013 - 18:55  ·  #26
Ik rij met deze Turbo aanzuigbuis zonder voorverwarmde lucht al weer een tijdje in de rondte.

Zeker als de temperatuur <<10 graden celcius daalt is het duidelijk merkbaar bij rijden op LPG. De auto voelt dan in alle situaties allerter aan dan bij hogere temperaturen.

Toegenomen verbruik heb ik weinig van kunnen merken, misschien wel het tegenovergestelde.

Kan het elke LPG rijder op een NA motor aanraden deze mod door te voeren. Zal ook wel voor benzine motoren gelden, waar ik laatst over las dat deze kleppen vaak defect willen raken. Gevolg, alleen maar warme lucht die naar binnen worden gezogen dan wel te weinig lucht welke naar de motor wordt doorgevoerd.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 21.10.2013 - 11:14  ·  #27
Te weinig? De luchtmassa wordt gewoon gemeten hoor, of het nu koude of warme lucht is. Er wordt immers geen volume gemeten maar massa. Er wordt alleen minder zuurstof per volume aangezogen als de lucht warm is. Maar de massa van dat mindere volume zuurstof wordt wel gewoon gemeten. En daar wordt evenredig minder brandstof bij ingespoten. Meer vermogen nodig? Dan trap je het gas gewoon iets verder in. Dan krijg je die extra zuurstof ook wel de moter in. Dan zorgt de ECM wel dat ook de juiste hoeveelheid B of LPG wordt bijgemengd.

Dat de slijtage aan de kleppen daardoor ook minder zou zijn lijkt mij niet kloppen. Waar praten we over? een verschil in inlaat temp van 20-30-40C?
De verbranding van brandstof is een exotherme chemische reactie die honderden graden C aan hitte oplevert in de cilinder! Of die zuurstof moleculen nu met 4C of met 40C de moter in gaan, voor de verbrandingstemeperatuur maakt dat weinig uit.

Het enige waar een cold-air intake misschien nut voor kan hebben is ultiem piek vermogen. (dus: plankgas rijden)
Wanneer rij je plankgas? Bijna nooit....

Tot zover mijn relativerende beschouwing.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0