Quote door Steve
Misschien heb je het niet gelezen maar het hoge toerental bij een koude start is om de catalisator sneller op te warmen. Milieuemissie eisen gaan hier wederom boven het behoudt van de techniek.
1750rpm ga ik wel overheen als ik rijdt dus waarom is dit ingesteld? Als ik meteen weg kan rijden warmt de cat toch wel snel genoeg op lijkt me.
Mijn R is uitgevoerd met een 3” Crossroads uitlaatsysteem en dat bromt lekker. Leuk voor de buren, iedereen weet wanneer de R aangeslingerd wordt.
Ik denk niet dat de techniek op den duur te lijden heeft door het hogere toerental bij koude start.
Alle Honda's, Toyota's en Mazda's doen dit ook en daar zitten er toch echt vele tussen met astronomische km.standen.
Zelfde eigenlijk met onze Volvo's dit ook astronomische km.standen halen en desondanks iedere koude start 1700/1800tpm draaien.
1700/1800tpm is een normaal toerental direct na de koude start. 2000 à 3000 is wel echt veel te hoog.
Alle 5 cilinders met Bosch techniek starten met dit hoge toerental. De oudere versies met Denso starten over het algemeen met een lager toerental.
Mijn S60 heeft ook Denso en start in de winter bij koude temperaturen met 1400tpm. Het gekke is, hoe warmer het wordt des te hoger is het toerental bij koude start.
Mij deert het verder niet zoveel. Ik start eerst de auto, doe dan de gordel om en stel de verwarming in. Tegen de tijd dat dit klaar is is het toerental al gezakt naar 1000tpm.
Dat er mensen zijn aan zulke kleine dingen zoals dat je niet direct wegrijdt in een parkeergarage na koude start? So be it.
Ik erger me ook wel eens aan andere mensen en zit daar niet mee.