Koude start stotteren opgelost

 
 
 
 
 
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 20.02.2016 - 20:16  ·  #16
Gloeirelais of gloeibougies?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 20.02.2016 - 21:43  ·  #17
Gloeirelais dat is dan het relais dat de gloeibougies aanstuurt. omdat ie wel start doet het relais het even wel goed zou ik denken en dan niet meer?

Gloeibougierelais

De functie van het gloeibougierelais is het inschakelen en voeden van de gloeibougie.
Het gloeibougierelais zit in het geïntegreerde relais- / zekeringenkastje in het motorcompartiment. Het relais wordt gevoed via het systeemrelais en geaard via de motorregeleenheid (ECM). De 30-voeding naar de gloeibougies wordt via de hoofdzekering in het geïntegreerde relais- / zekeringenkastje in het motorcompartiment geleid.

Het gloeibougierelais kan worden gediagnosticeerd door de motorregeleenheid (ECM) en het signaal naar het relais kan worden uitgelezen met behulp van VIDA.


verder nog wat leesvoer uit vida oa met hoe het gloeien en choken werkt etc
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 21.02.2016 - 09:49  ·  #18
Kijk dat is nog eens een handig stukje tekst!
Alleen waar ik nu overheen val met de gloeirelais is dat die niet meer werden boven de 5 graden toch?

Want met 10 graden heeft de motor het ook..
En ook het rare als de auto 4 uur heeft stil gestaan en redelijk koud is dan is er niets aan de hand en na 6-8 uur wel.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 21.02.2016 - 17:56  ·  #19
zet m eens een nacht in een verwarmde ruimte ong 20 of zo en kijk dan eens wat ie doet? klinkt nog steeds alsof het gerelateerd is aan de warmte van het blok. geen standkachel toevallig?

ik moet eens lijken wanneer de gloeibougies niet meer aangeschakeld worden door het gloeibougierelais..
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 21.02.2016 - 18:29  ·  #20
Quote door 1-wiel

Opbrengst brandstofpomp in de tank goed?


Hoe is dit te testen?
Mijn S60 start soms ook wat lastig.
Gemakkelijkste remedie is de brandstofpomp langer de tijd geven om diesel naar voren te pompen, zodra ik de sleutel direct omdraai na het voorgloeien wil het nog wel eens de nodige slagen van de startmotor kosten voor de boel aan slaat.
Eenmaal eventjes gedraaid is er niets aan de hand tot ik de auto een uur of 6 heb laten staan.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 21.02.2016 - 23:34  ·  #21
Quote door GRUNNS60

zet m eens een nacht in een verwarmde ruimte ong 20 of zo en kijk dan eens wat ie doet? klinkt nog steeds alsof het gerelateerd is aan de warmte van het blok. geen standkachel toevallig?

ik moet eens lijken wanneer de gloeibougies niet meer aangeschakeld worden door het gloeibougierelais..


Dat gaat helaas niet lukken..
De schuur waar ik meestal bezig bent staat vol met een MG uit 1982 en een Volvo amazon ^_^ Maar wat me wel gelijk opvalt het is nu 10-11 graden buiten en hij hapert al een stuk minder. Hij loopt nog wel iets te haperen de eerste 2-3 seconden maar wel minder.
Misschien toch die relais?
Staat er in Vida aangegeven vanaf welke temperatuur ze moeten gloeien of de relais in werking treden? Dat zal een hoop verklaren hoop ik.

Nee echt heel jammer genoeg heeft hij geen standkachel..
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 21.02.2016 - 23:36  ·  #22
Quote door 1-wiel

Hoe is dit te testen?
Mijn S60 start soms ook wat lastig.
Gemakkelijkste remedie is de brandstofpomp langer de tijd geven om diesel naar voren te pompen, zodra ik de sleutel direct omdraai na het voorgloeien wil het nog wel eens de nodige slagen van de startmotor kosten voor de boel aan slaat.
Eenmaal eventjes gedraaid is er niets aan de hand tot ik de auto een uur of 6 heb laten staan.


Is dit precies het zelfde als het filmpje? En heb je de gloeistiften al eens vervangen/doorgemeten?
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 09:26  ·  #23
Het is anders dan in het filmpje, duurt gewoon erg lang voordat ie aan wil slaan.
Vroeger sloeg het blok ook met bijvoorbeeld -10 gewoon in een paar slagen aan en nu duurt dat echt eventjes tenzij je het contact eerst een aantal seconde (meestal rond de 5 of iets meer) op stand 2 laat staan.

Gloeistiften zijn vorig jaar vervangen, net als het brandstoffilter, de accu en dit jaar de brandstofdruksensor vervangen.

Ga hem vandaag nog eens starten met de temeratuursensor afgekoppeld, kijken wat er dan gebeurd.

Heb ook al eens een paar keer gehad dat er met starten weinig tot niets aan de hand is totdat de tank bijna leeg was.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 09:48  ·  #24
Quote door FreddyNL

Het is anders dan in het filmpje, duurt gewoon erg lang voordat ie aan wil slaan.
Vroeger sloeg het blok ook met bijvoorbeeld -10 gewoon in een paar slagen aan en nu duurt dat echt eventjes tenzij je het contact eerst een aantal seconde (meestal rond de 5 of iets meer) op stand 2 laat staan.

Gloeistiften zijn vorig jaar vervangen, net als het brandstoffilter, de accu en dit jaar de brandstofdruksensor vervangen.

Ga hem vandaag nog eens starten met de temeratuursensor afgekoppeld, kijken wat er dan gebeurd.

Heb ook al eens een paar keer gehad dat er met starten weinig tot niets aan de hand is totdat de tank bijna leeg was.


Inderdaad even de sensorstekker af halen en goed weg leggen.
En dan even starten. Dan pakt hij autmatisch een koude start.

Kan zijn dat hij even met gebrom aanslaat maar als die gelijk aanslaat is het misschien de moeite om voor 15 euro een nieuwe Sensor te halen.
Bij vele en waaronder me eigen scheelt het een hoop en krijg je ook ineens het idee dat andere dingen ook oplossen.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 10:01  ·  #25
Hij staat bij mij op de nominatie om sowieso te vervangen bij de eerstvolgende beurt die ik doe, ding kost amper wat en kwaad kan het niet
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 11:25  ·  #26
Moest nog niet weg, maar heb de kabel net eens los getrokken.
Voorgloeien duurde uiteraard langer nu, maar hij sloeg wel in 3 slagen aan in plaats van rustig een stuk of 10....
Daarna verhoogd stationair lopen om uiteindelijk netjes te zakken. Grappige was alleen wel dat de koelfan vol aan sloeg o.O

Stekker er weer in en koelfan ging weer uit.

Denk dat de conclusie wel is dat de sensor vandaag nog besteld gaat worden.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 18:35  ·  #27
Quote door FreddyNL

Moest nog niet weg, maar heb de kabel net eens los getrokken.
Voorgloeien duurde uiteraard langer nu, maar hij sloeg wel in 3 slagen aan in plaats van rustig een stuk of 10....
Daarna verhoogd stationair lopen om uiteindelijk netjes te zakken. Grappige was alleen wel dat de koelfan vol aan sloeg o.O

Stekker er weer in en koelfan ging weer uit.

Denk dat de conclusie wel is dat de sensor vandaag nog besteld gaat worden.


Dat de koelfan aanslaat klopt. De motor herkent dat de sensor (temperatuur) niet klopt en gooit dan al zijn opties aan om de motor te koelen en/of zo snel mogelijk warm te worden met de koude start. (Zoals langer voorgloeien en extra brandstof inspuiten).
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 19:16  ·  #28
De extra brandstof was duidelijk te zien voor de buren :bandit:
Kwam een lekkere walm uit de uitlaat, had dat al verwacht.

Nieuwe sensor is in ieder geval onderweg, want het blok sloeg ineens wel heel snel aan
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 19:56  ·  #29
Quote door FreddyNL

De extra brandstof was duidelijk te zien voor de buren :bandit:
Kwam een lekkere walm uit de uitlaat, had dat al verwacht.

Nieuwe sensor is in ieder geval onderweg, want het blok sloeg ineens wel heel snel aan


Klink misschien raar maar als je toch bezig bent zou ik ook gelijk even de EGR schoonmaken.
Het is een simpel/vies/makkelijk klusje wat ook motorisch zeker merkbaar is.
Zeker als het gat bijvoorbeeld van 5 naar 3cm is gegaan door alle troep.
Dat is ook merkbaar met het starten.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koude start haperen

 · 
Posted: 23.02.2016 - 20:22  ·  #30
Hallo allemaal!

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden.
Hij lijkt heel zachtjes zijn brandstofdruk te verliezen en daardoor heeft hij s'morgens bij geen druk meer en vandaar het haperen. De 1e seconden heeft hij nog het diesel wat voorin de leidingen en bij de verstuivers zit en daarna moet hij druk opbouwen. Vandaar waarschijnlijk ook 1 keer de uitval.

Nu zit ik te overwegen om me brandstofpomp te laten reviseren maar zou iemand met vida willen kijken waar de terugslag klep zit voor het brandstofhogedrukpomp? Of dat hij inwendig zit of uitwendig.

Als hij namelijk inwendig zit laat ik hem compleet reviseren en anders alleen de terugslag klep.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0