Koude Start uitlaatlek ?

alleen koud

Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Koude Start uitlaatlek ?

· 
Posted: 16.07.2022 - 09:47  ·  #1
Hoi, ik ben er nog niet achter wat er precies aan de hand is maar als ik de C70 koud start klinkt hij normaal, beetje luidruchtiger dan normaal maar het gaat. Als je gas geeft hoor je echt een brommend uitlaatgeluid alsof er iets lekt. Rustig rijdend niets aan de hand. Na een km. of 4 is het voorbij en klinkt de auto helemaal normaal.

Kan het een scheurtje in een spruitstuk zijn, een pakking die koud niet lekker aanligt of zijn er andere beroemde plaatsen waar een 2.4i uitlaatherrie gaat maken.

Ik heb nog geen gelegenheid gehad om eronder te kijken of om het ding ergens op de brug te krijgen. Ik kan er ook van bovenaf niet echt iets aan ontdekken.

Iemand suggesties ?

Benno
Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Koude Start uitlaatlek ?

· 
Posted: 16.07.2022 - 19:21  ·  #2
Aanvulling van vandaag, het is niet de uitlaat in ieder geval maar het komt van de inlaatkant af. Als je wat gas geeft boven stationair hoor je een soort grommend/brommend geluid. het verdwijnt zodra de motor warm is

Benno
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 16.07.2022 - 19:35  ·  #3
Toch denk ik dat het uitlaatspruitstuk lekt. Gebeurt vaak. Ze gaan vaak krom en dan gaan de moeren/tapeindjes los zitten en branden de pakkingen er tussenuit.
sw2983

Subject:

· 
Posted: 16.07.2022 - 19:47  ·  #4
Waren dat niet met name de spruitstukken van de T5?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.07.2022 - 19:49  ·  #5
Nee hoor. Alle 5 cilinder benzine’s kan het bij gebeuren. Velen worden er oud mee. De puristen willen het gefixt hebben. Het is geen easy fix.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 16.07.2022 - 23:38  ·  #6
Zoals Blade meldt is dit idd bekend bij de 5 cilinder motoren, was ook al bij de 850. Ik heb met de 850 jaren met een gescheurd spruitstuk rond gereden. Eenmaal warm had je nergens last van. Ik kon er goed mee leven (en rijden 😆).
sw2983

Subject:

· 
Posted: 17.07.2022 - 04:51  ·  #7
Dit is een RNC blok (P1). Die hebben andere spruitstukken dan een 850 of V70, ander ontwerp. Daarvan is bekend dat de T5's idd die bekende problemen krijgen met de tapeinden. Dit is een S4 blok en die hebben in de regel vrijwel probleemloze (andere) spruitstukken, ze hebben ook minder last van scheuren. Daarmee zeg ik niet dat het niet kapot kan, alles kan kapot, maar niet op de benoemde grote schaal.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.07.2022 - 11:11  ·  #8
Ik hoor ze regelmatig lekken bij de koudestart in de hele range van 5 cilinder benzine motoren.

Het is niet zozeer allemaal gescheurd, maar de pakkingen lekken, zei het doordat het spruitstuk wat krom is getrokken of een andere oorzaak.
Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.07.2022 - 14:32  ·  #9
ok, we wachtten het even af, momenteel is het zeker nog niet irritant. Binnen een minuut is het snorkende geluid ook weg nl.

Verder rijdt de auto erg lekker, het zijn zeker geen snelheidsmonsters, de 2.4i maar het rijdt gewoon erg lekker en comfortabel.

Benno
tpevers
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.09.2022 - 19:33  ·  #10
Dit verhaal klinkt bekend. Mijn V70nn (met 5cilinder turbo)heeft sinds de vakantie een licht ratelend geluid als de motor koud is. Met name als je een flinke dot gas geeft hoor je het, als je de toeren langzaam verhoogd een stuk minder. Het geluid wordt steeds minder en zodra de motor warm is hoor je het niet meer. De auto trekt er niet minder om gelukkig.
Van de week heeft de garage er even naar gekeken maar zij zeiden dat ze een turbolager of omkeerrollager verwachten. Ik vind dat zelf een gekke verklaring voor een geluid dat weg gaat zodra de motor warm is. Kan het ook nog wat anders zijn dan het spruitstuk? PCV of te weinig oliedruk oid?

Selected quotes for multi-quoting:   0