kreunende stuurbekrachtiging

bigbnl
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

kreunende stuurbekrachtiging

· 
Posted: 30.06.2013 - 14:05  ·  #1
beste,

wanneer mijn motor warm is geeft de stuurbekrachtiging een kreunend geluid, niet hard en ook niet storend maar zeker aanwezig.

iemand hier ervaring mee?
multiriem ziet er nog goed uit.
vloeistof is nogal donker dus wil ik sowieso vervangen deze week

groet
bart
mad2000
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: kreunende stuurbekrachtiging

· 
Posted: 30.06.2013 - 14:12  ·  #2
Zeer waarschijnlijk een te laag peil olie in je reservoir.
Bijvullen met stuurbekrachtigingsolie. Origineel Volvo van de dealer of deze halen bij de automaterialenzaak KroonOlie VOLVO

Loop meteen de slangen vanaf het reservoir even na of ze niet ergens zweten of lekken.
Hydrauliek olie verlies je meestal niet zomaar.... (bij mij was de slang lek onder de slangklem van de retourleiding... De bovenste aan het reservoir is retour, de onderste is de aanzuigslang)
bigbnl
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.06.2013 - 14:23  ·  #3
hoi mad,
hij is overal droog en oliepeil is goed. olie is alleen wel bijna zwart, dus ga hem dinsdag even spoelen.
misschien dat dat helpt
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.06.2013 - 14:27  ·  #4
In het reservoir zit ook een filtertje heb ik begrepen, ook gelijk maar ff checken ?
...

Subject:

· 
Posted: 30.06.2013 - 17:10  ·  #5
Ik denk inderdaad ook even spoelen en het zeefje mooi schoonmaken. Dan gaat het vast en zeker beter worden. ;)
bigbnl
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.06.2013 - 17:20  ·  #6
weer een leuk smoesje om weer eens onder de kap de duiken ;)
...

Subject:

· 
Posted: 30.06.2013 - 17:25  ·  #7
Hahahahaha! Ze zijn ook zooooo mooi onder de kap! :lol: :love: :love:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 30.06.2013 - 18:08  ·  #8
Van spoelen wordt hij sowoeso niet slechter.
Zelfs bij een lage kilometerstand kun je dit al merken.
Succes.
mad2000
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 12:56  ·  #9
Rare is dat de meeste fabrikanten helemaal niets bijzonders voorschijven qua verversen van hydrauliek olieen...
Terwijl je het, net als je remvloeistof, toch best wel iedere twee jaar mag doen. Behoud van je dure hydrauliek (stuurbekrachtiging) pomp en stuurhuis..... Die Volvo-olie kost (van Kroon bijv.) nog niet eens in de buurt van een tientje de liter en je bent in een kwartiertje klaar met
verversen.

Ik loop ook niet zo denderend op ouwe koffie.... doe er liever ook steeds verse in.
Gewoon op het tweejaarlijkse lijstje met service zetten dus... Brakefluid, power steering fluid, coffee CHANGE. :D
marcel56
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 14:06  ·  #10
Ik ben wel benieuwd of dit de oplossing is. Ik heb sinds vorig jaar de olie vervangen, doordat er een nieuwe stuurbekrachtigingsslang is gemonteerd en nu heb ik het gekraak ook. Stuurbekrachtigingspomp vervangen, geen resultaaat: reservoir pompt het door, maar wel snel en hij bouwt druk op. Als je het dopje eraf haalt hoor je het sissen (alsof je een fles cola open maakt). er zit dus voldoende vloeistof in.. Verder werkt het sturen goed maar de pomp moet gewoon hard werken..

Vuil in het systeem? Stuurhuis? Stuurhuis flushen? Ik weet het even niet meer.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 15:24  ·  #11
@marcel56
- hoe oud is de multiriem? als deze ver opgerekt en versleten is dan zal de riemspanner op het einde van z'n bereik zitten en dan zullen er poelies gaan slippen. Dan draait de stuurservopomp ook te langzaam met kraken tot gevolg. Hier zou ik eerst naar kijken.
- hoe meet je het vloeistof niveau in het reservoir?
op het peilstokje is een heet en koud range aangegeven. hete olie zorgt voor een hoger peil, door uitzetting neemt immers het volume toe. Dus verzeker jezelf ervan dat je correct peilt.
- gebruik je de correcte olie? (ATF werkt wel (is immers ook een hydrauliek olie) maar is n.m.m. niet optimaal.)
- het sissen van de dop betekent dat er blijkbaar onder of overdruk op het systeem zit. Volgens mij is dat niet echt de bedoeling. Neem de dop er eens af en maak 'm nauwkeurig schoon. Prik eventuele ventilatie gaatjes door zodat er lucht in en uit het reservoir kan stromen.
Bekijk of de veer bediende overdrukklep in de dop nog correct werkt.
marcel56
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 16:12  ·  #12
Reservoir ook laten meten, er zit voldoende vloeistof in. De olie is vorig jaar vervangen en ik heb er ondertussen zo'n 12000 km mee gereden. Sinds een week of drie heb ik dit probleem. Multiriem is er wel af geweest (de stuurbekrachtigingspomp is vervangen) maar ik heb hier geen opmerkingen over gehoord. De auto is op de brug geweest en de stuuractie gaan zonder problemen. De vraag is dan of het aan het stuurhuis ligt... Moet de stuurbeweging dan ook slecht zijn..

Voorstel van de garage is om de zaak te spoelen. Olie is vorig jaar vervangen, dus niet oud. Omdat de auto gewoon stuurt kijken we in eerste instantie niet naar het stuurhuis. Het spoelen met nieuwe olie kost 100 euro, garanties: geen
nikom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 20:55  ·  #13
Ik weet niet of deze nog voor jou van toepassing is maar ik weet het nog dat omcirkelde onderdeel kan ook voor heel wat weerstand zorgen als die droog is!
Dit zeg ik uit ervaring. Toen dachten wij ook dat het pomp stuk was maar toch nog even in het stuurhuis gekeken en toen bleek dat alle tandjes helemaal droog waren!
Goed gesmeerd en probleem weg!
Maar probleem van toen was naast het kreunen ook wat zwaar te sturen!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
marcel56
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 21:15  ·  #14
Dank voor de informatie. Zwaar sturen heb ik niet maar wellicht kan dat nog komen. Hoe hebben jullie het kunnen zien? Gewoon auto op de brug?
nikom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 21:18  ·  #15
Auto op de brug rubberen bescherming afschuiven en stuur helemaal rechts draaien en kijken naar deze tandjes.

Selected quotes for multi-quoting:   0