Ik zou hier al niet vrolijk van worden cq eronder kruipen zo.... Alllereerst het krikje, levensgevaarlijk ding
en de plaats van de bok. Je zet deze precies op een bewegend deel van de achterasconstructie, die arm kan bewegen en moet je dus niet willen. Altijd de bok onder een vast deel zetten van de carrosserie of bijvoorbeeld onder de draagarm thv de schokbreker / veer.
Geloof me dat je echt niet wilt dat het ding omlaag komt.... Bij mij stortte de auto ruim een meter omlaag (hing in de kraan), de werkplaatskraan waar hij inhing heeft mijn leven gered, nu ben ik niet zo groot maar toch iets breder / groter als die 10 a 15 cm van die voeten (waar de wielen aanzitten van de kraan) met als gevolg;
nek en rugwervel gebroken
alle tanden uit me mond geslagen en kaak linksonder compleet verbrijzeld
alle ribben voor en achter gebroken
bekken gebroken
linkerarm (kop) in de schouder gebroken en onherstelbaar
zenuwen naar de arm toe vanaf de nekwervel gescheurd en onherstelbaar
nierlaceratie
Dit was ook omdat 'het even snel moest'.... Ik sleutel nooit zonder bokken eronder, maar het killde mij nu ook dat 'even snel' doen. Even snel omhoog halen het spul, snel eronder en klaar en toen brak de (achteraf niet goedgekeurde) ketting...... Ik had alle geluk dat ik niet alleen was en de auto dmv de brug waar hij op stond snel weer van mij af was, heeft hooguit een paar seconden geduurd (zonder lucht want dat krijg je echt niet meer als die V70 op je ligt en alles in elkaar duwt), auto omhoog en ik ben er zelf zo goed en kwaad weer onderuit gekropen (wou niet hebben dat ze mij eronderuit trokken), ondertussen tanden uitspuwend. Meteen is er 112 gebeld en en politiewagen die toevallig in de buurt was en kwam kijken heeft de traumahelicopter besteld die ik zelf heb afgezegd tegen de ambulancebroeder die er het eerst was. Vervolgens naar de SEH in Apeldoorn waar de nierlaceratie werd vastgesteld. Aangezien hun daar niets aan mogen doen met de ambulance en toeters en bellen overgeplaatst naar SEH Nijmegen waar ik ruim een week heb gelegen....
Razend knap van die ambulancechauffeur, Apeldoorn Nijmegen in minder als 25 minuten met die toeters en bellen aan en dan nog ook eens over de Waalbrug heen ! Mijn zoon zat naast de chauffeur en die heeft echt vol verwondering zitten kijken hoe die man reed (mag ook wel eens gezegd worden dat die jongens echt kunnen rijden met zo;n zware bak)
Daarom ook mijn advies; kijk echt 2x goed uit voordat je eronder kruipt. Dat doe ik ook en ik kan gelukkig nog steeds sleutelen, al hoewel ik vaak last heb van die arm omdat die onherstelbaar beschadigd is. Ik kan het gelukkig navertellen, maar had eigenlijk dood moeten zijn....