Onlangs las ik ergens dat de krukaspoelie een slijtage-onderdeel zou zijn en dus periodiek vervangen zou moeten worden.
Ik had daar eerlijk gezegd nog nooit eerder van gehoord.
Weet iemand hoe dat nu zit?
Wat zijn eigenlijk de symptomen van een slijtende krukaspoelie?
@Blade,
De trilling bij inschakelen airco is niet meer opgetreden na opnieuw vullen airco.
Al ontgaat mij de relatie, aangezien het systeem voor die tijd nog voor 85% gevuld bleek.
Wel was het tijdens het optreden van de trilling extreem warm.
Maar goed die trilling lijkt dus verdwenen.
Ik heb alleen nog een resonantie bij 1200 toeren. Die is er altijd geweest, al werd ie minder na vervangen van alle motorsteunen, subframerubbers, kleppenstellen en distributie.
Bij het vervangen van de distributie heb ik de krukaspoelie losgehad en bekeken. Zag er toen als een stijf geheel uit.
Anderzijds, de auto heeft inmiddels 440.000 km gereden.
<aanvulling:>
Bij het laten draaien van de motor zonder multiriem, was de resonantie er bij 1200 toeren nog steeds.
Dus lijkt mij die resonantie niet veroorzaakt kunnen worden door de krukaspoelie, die drijft immers niets meer aan op dat moment.