Krukaspoelie slijtagedeel?

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Krukaspoelie slijtagedeel?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 22:13  ·  #1
Onlangs las ik ergens dat de krukaspoelie een slijtage-onderdeel zou zijn en dus periodiek vervangen zou moeten worden.
Ik had daar eerlijk gezegd nog nooit eerder van gehoord.
Weet iemand hoe dat nu zit?

Wat zijn eigenlijk de symptomen van een slijtende krukaspoelie?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Krukaspoelie slijtagedeel?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 22:16  ·  #2
Niet periodiek. Wel als ze gaan klapperen.

Ze gaan vooral bij dieselmotoren nog weleens stuk (andere merken, en de oude 5cil tdi’s)

Jij denkt dat de trilling daar van komt?

Je zou eens kunnen kijken hoe die eruit ziet, er zit rubber tussen gevulkaniseerd.

Tweedehans mag zoiets niet meer dan 15-20€ kosten.

Niet gek om eens uit te wisselen, ik vind het een goede opmerking!
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1512
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Krukaspoelie slijtagedeel?

 · 
Posted: 14.07.2018 - 02:45  ·  #3
Bij Ford (PSA-motoren) wordt het als een onderdeel met beperkte levensduur gezien.
Verwachte levensduur bij Ford 250.000-350.000km
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Krukaspoelie slijtagedeel?

 · 
Posted: 14.07.2018 - 09:16  ·  #4
@Blade,
De trilling bij inschakelen airco is niet meer opgetreden na opnieuw vullen airco.
Al ontgaat mij de relatie, aangezien het systeem voor die tijd nog voor 85% gevuld bleek.
Wel was het tijdens het optreden van de trilling extreem warm.
Maar goed die trilling lijkt dus verdwenen.

Ik heb alleen nog een resonantie bij 1200 toeren. Die is er altijd geweest, al werd ie minder na vervangen van alle motorsteunen, subframerubbers, kleppenstellen en distributie.

Bij het vervangen van de distributie heb ik de krukaspoelie losgehad en bekeken. Zag er toen als een stijf geheel uit.
Anderzijds, de auto heeft inmiddels 440.000 km gereden.

<aanvulling:>
Bij het laten draaien van de motor zonder multiriem, was de resonantie er bij 1200 toeren nog steeds.
Dus lijkt mij die resonantie niet veroorzaakt kunnen worden door de krukaspoelie, die drijft immers niets meer aan op dat moment.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0