Krukassensor vervangen xc70 2005 2.5T

Stotterende haperende motor

LucZ
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Krukassensor vervangen xc70 2005 2.5T

· 
Posted: 26.01.2025 - 00:51  ·  #1
Vandaag de nokkenas en krukassensor vervangen wegens aanhoudende storingsmelding. Nokkenas was snel gefikst. Stekker eraf, schroefje los, oude eruit, nieuwe erin, schroefje vast, stekker er weer op en klaar.

Krukassensor heeft i.p.v. schroef een boutje en daar ging het mis. Bij het handvast vastdraaien verpulverde het plastic waar de bevestigingsbout in zit. Gevolg: ik kan de krukassensor niet meer vastzetten. Kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit overkomt. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Heb er mee gereden, kreeg direct storingsmelding en bij gas geven tussen 60 en 80 km/uur en ook bij 100+ hapert en stottert nu de motor. Uiteindelijk is ook het motormanagement lampje gaan branden, maar haperen en stotteren blijft. Een euvel dat ik verwacht bij slechte bougies of een ander ontstekingsprobleem. Heeft het een toch met het ander te maken? Ik hoor het graag...
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

Re: Krukassensor vervangen xc70 2005 2.5T

· 
Posted: 26.01.2025 - 11:43  ·  #2
Luc, was de krukassensor die je plaatste een nieuwe ?
Als het plastic zo bros is dat het verpulverd bij handvast draaien is het rotzooi.
Zonder een goed vastzittende krukassensor zal hij nooit goed lopen.
De 2.5 t heeft 2 nokkenasverstellers en als er 1 versleten is kunnen meldingen van dezelfde aard ontstaan.
Zorg eerst voor goede en vastzittende sensoren en beoordeel dan de nokkenasverstellers. ( op youtube zijn er filmpjes te vinden how too)
Daarna heeft het pas zin om verder te zoeken.
LucZ
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.01.2025 - 12:04  ·  #3
Zeker nieuwe (valeo). En niet het plastic van de nieuwe verpulverde maar het harde plastic waarin het boutje zit waarover je de nieuwe moet schuiven en die je dan met een moertje vastdraait. :( Waarom daar niet is gekozen voor een bout weet ik ook niet....
LucZ
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.01.2025 - 17:13  ·  #4
Ik heb een stukje metaal gebogen om de sensor naar beneden te drukken en te houden. Dat plaatje heb ik vastgezet aan 1 vd bouten die een plaatje vasthouden onder de motorsteun. Tot 120 km/u geen problemen meer. Stuk snelweg komt morgen. Vooralsnog zijn de lampjes van het uitroepteken en motormanagement uitgebleven.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 26.01.2025 - 20:14  ·  #5
Creatief!

Selected quotes for multi-quoting:   0