Kwaliteit Volvo

Reinder
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

Kwaliteit Volvo

· 
Posted: 30.03.2018 - 21:23  ·  #1
https://www.youtube.com/watch?v=OqFEQgTS_4w

Op Autoweek Youtube (zie linkje) is te zien wat de kwaliteit is van een XC60. Wel even schrikken....
Wat zijn de ervaringen nu met roestvorming onderkant van de V70, S60 , V60 vanaf 2010?
Ik ben voornemens volgend jaar te gaan voor een opvolger en had mijn zinnen gezet op een S60. Maar nu ik dit filmpje heb gezien ga ik twijfelen.
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Kwaliteit Volvo

· 
Posted: 30.03.2018 - 21:35  ·  #2
Quote door Reinder

https://www.youtube.com/watch?v=OqFEQgTS_4w

Op Autoweek Youtube (zie linkje) is te zien wat de kwaliteit is van een XC60. Wel even schrikken....
Wat zijn de ervaringen nu met roestvorming onderkant van de V70, S60 , V60 vanaf 2010?
Ik ben voornemens volgend jaar te gaan voor een opvolger en had mijn zinnen gezet op een S60. Maar nu ik dit filmpje heb gezien ga ik twijfelen.

Mijn V70 is van 2010 en heeft nu 140.000 km gelopen. Nergens roest te bekennen. Daarover ben ik zeer tevreden.
Technisch wat minder happy. Bij 50.000 km een nieuwe bak omdat de originele jankte. Prima in de garantie door de dealer vervangen. 90.000 km het vliegwiel versleten. Vind ik wel erg vlug! Geen garantie dus kassa....
Nogmaals, nergens roest. Ook niet bij mijn classis en ook niet bij mijn "schouder" model.
De 2.5T motor ook ronduit super! De 6 versnellings handbak die ik heb is ronduit waardeloos. Spijt van. Zowel de originele schakelde vanaf nieuw slecht en de nieuwe bak is geen haar beter.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 30.03.2018 - 22:02  ·  #3
...
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 31.03.2018 - 19:35  ·  #4
Alles wat ouder is, is beter....🤔
Maar de tijd gaat wel door en frisse exemplaren zijn er nagenoeg niet te vinden, tenzij je de hoofdprijs wilt betalen en daarna grof af wilt gaan schrijven.
Elk modern merk heeft zo zijn punten en Volvo, zeker in de Ford periode, is daar geen uitzondering op.
Vanaf half 2011 is Volvo Ford af en je ziet meteen de kwaliteit en afwerkingsniveau stijgen.
Overigens valt de roest wel mee, is mijn ervaring, meer vliegroest en als je dit op tijd in de gaten hebt en dit behandeld, dan kunnen ook de nieuwere modellen vrij lang mee.
Wel oppassen met diesels, de D2 heeft veel problemen en de D3 en D4 hebben vrij veel problemen met de EGR, waar overigens weer een update voor is.
Ook met de benzine modellen zijn er “kleine” problemen geweest, maar dat is nagenoeg bij alle modellen middels een terugroepactie opgelost.
Kanttekening is de temperatuursensor, deze om de 150dkm laten vervangen en je voorkomt een hoop ellende.
Zwak zijn de handbakken met name bij de diesels.
Ik heb de gok gewaagd en kan je melden dat ik niet meer terug ga, ondanks dat ik de oudere modllen een warm hart toedraag.
De tijd staat niet stil en dat merk je.
Succes met je keuze
Notaname
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 13:53  ·  #5
"Wist zweetdruppel weg". :-)

Fijn om te lezen.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 14:39  ·  #6
Wil daar toch wel aan toevoegen dat ik de kwaliteit minder vind worden met de jaren. Mijn huidige V60D5 van 2013 heeft nu een lekke radiator. Nog nooit eerder meegemaakt bij zo'n nieuwe auto (nu 100.000 km). Ook is er al een deur module vervangen. Tevens slechte isolatie en daardoor wat last van windgeruis gehad.

De vorige V70 van 2015 (D4 vea) had na 1 jaar al roest aan het subframe, en een heel slecht schakelende 6 bak (hand) en ook bovenmatig last van windgeruis.

Overigens was mijn beste Volvo die ik ooit heb gehad een 2008 V70 2.4D. Die heeft in 130.000 km echt nauwelijks iets gehad. Van 100.000-230.000 km gereden. Dat is een Volvo midden in de Ford periode, dus gaat zeker niet op dat alles in de Ford periode in het dieptepunt van de kwaliteit van Volvo zit.

Beste auto's blijft toch echt wel de oude Volvo's. De 850 doet het nog steeds erg goed, geen noemenswaardige roest na 22 jaar, originele uitlaat er nog onder evenals de originele schokbrekers. Denk niet dat deze kwaliteit nog terug gaat komen. Een goed voorbeeld vind ik de roest aan de XC60. Dat is gewoon een rekensommetje van Volvo. Ze moeten mee in de prijs/kwaliteitsverhouding van andere merken, en de Koreanen leveren momenteel erg veel auto voor het geld. Volvo kan daarop niet achter blijven. Voorbeeld is bijvoorbeeld het vanuit de fabriek gebruikte koelmiddel. "Vroeger" ging dat heel lang mee en hoefde je eigenlijk de eerste 10 jaren niet te vervangen. Nu doen ze er een soort in die na 1 jaar al begint te verkleuren en zijn eigenschappen verliest waardoor de motor van binnen begint te corroderen. Het middel wat je bij Volvo in de fles koopt is wel de oude kwaliteit.
sev
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 16:04  ·  #7
Ik moet zeggen het is toch wel schrikken die roest op dat filmpje. En dat na 8 jaar

ik heb een 850 gehad en S70, beiden roestten gewoon niet, en het enige dat stuk ging was de motor, maar die was van audi (2,5TDI). Ook niet bij diepere krassen. Eerlijk gezegd begrijp ik sommige autofabrikanten niet zo goed. Zo heb ik een heel fijn rijdende Mercedes w210 weg moeten doen, omdat de onderkant echt gatenkaas begon te worden. En dat alleen omdat Russisch staal goedkoper was. Vreselijk om te zien na 15 jaar. Een w124 had dat soort dingen niet. en dat allemaal dankzij moederbedrijf Chrysler die een stel accountants naar Duitsland stuurden.

De slechte naam die een automerk krijgt met die besparingen... dat duurt jaaaaaren voordat het weer een beetje goed komt. Ik denk zelf dat de ford periode niet per se slechter is. Jaguar is bijvoorbeeld na 1994 aanmerkelijk beter geworden door ford. Minder roest, geen storingen meer en relatief betrouwbare motoren.

Geef mij maar de simpele kogelvrije 940
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 17:52  ·  #8
Tja, maar b.v. de Mazda 6 (in samenwerking met Ford gebouwd) is weer een relatief slechte auto (voor Mazda begrippen), ook veel last van roest, terwijl een oude 626 dat een stuk minder had. Het is maar net wat het referentiekader is :P
Overigens sta ik meer te kijken dat er blijkbaar nog steeds de originele bak onder zit, dat is an sich een prestatie voor een automaatbak :P
sev
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 18:55  ·  #9
Quote door [-Tom-]

Tja, maar b.v. de Mazda 6 (in samenwerking met Ford gebouwd) is weer een relatief slechte auto (voor Mazda begrippen), ook veel last van roest, terwijl een oude 626 dat een stuk minder had. Het is maar net wat het referentiekader is :P
Overigens sta ik meer te kijken dat er blijkbaar nog steeds de originele bak onder zit, dat is an sich een prestatie voor een automaatbak :P

Wat ik dan weer verrassend vind is de motor zelf. Ik begreep dat de blokken na 2008 (grijze afdekplaat) nogal last hebben van kortere levensduur dan de eerdere modellen met zwarte afdekkap. (dat laatste heb ik overigens van horen zeggen)
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 19:21  ·  #10
De stoterbussen gaan in elk geval niet meer stuk, en de wervelklep is vervallen. Wel gaan er wel eens koppakkingen stuk, iets wat voorheen nooit voorkwam.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 22:43  ·  #11
Quote door yes996

Mijn V70 is van 2010 en heeft nu 140.000 km gelopen. Nergens roest te bekennen. Daarover ben ik zeer tevreden.
Technisch wat minder happy. Bij 50.000 km een nieuwe bak omdat de originele jankte. Prima in de garantie door de dealer vervangen. 90.000 km het vliegwiel versleten. Vind ik wel erg vlug! Geen garantie dus kassa....
Nogmaals, nergens roest. Ook niet bij mijn classis en ook niet bij mijn "schouder" model.
De 2.5T motor ook ronduit super! De 6 versnellings handbak die ik heb is ronduit waardeloos. Spijt van. Zowel de originele schakelde vanaf nieuw slecht en de nieuwe bak is geen haar beter.

Ik heb hier ook een V70 van 2010 voor de deur staan. Roest ondanks dat 'ie de eerste 6 jaar van z'n leven in Stockholm heeft rondgereden niet echt, alleen bovenaan de lijst van de voorportieren is een stukje zwarte coating weg, waardoor je tegen het verzinkte metaal aan zit te kijken. Het roest daar niet echt maar mooi is het ook niet. Verder stuurt de auto messcherp en rijdt de auto prima, ondanks dat er de verguisde 145 pk 2 liter Mazda-motor in ligt met de Ford MTX-75 vijfversnellingsbak. Net nog weer lekker de stoelverwarming aangezet en comfortabel van schoonouders naar huis laten rijden (mijn vrouw reed, want mijn schoonvader schenkt graag goede wijn bij het diner en zij drinkt niet :D )

Wel kan ik technisch een heleboel aanmerken op de auto. Zo is er in 2014 bij 72dkm een andere bak in gekomen omdat van de oude de synchromesh het begaf (voor zover ik dat uit de Zweedse onderhoudshistorie kon opmaken) en ging begin 2017 de brandstofpomp stuk. Vandaag precies een jaar geleden heb ik 'm gekocht met 116dkm op de teller. Na een controlebeurt bij de Volvodealer bleek behalve dat het uitlaatspruitstuk lekt ook het vliegwiel al aardig versleten te zijn, evenals de achterasrubbers, met Kerst ging de brandstofpomp weer stuk (geen garantie zegt Volvo). IAQS sensor en PTC heater zijn ook stuk bleek na uitlezen met VIDA (dat had de Volvodealer nagelaten, grrr) en de centrale deurvergrendeling van de linkerkant blijft bij kou steken. De achterklep wil soms pas van het slot als je de hendel terug duwt.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze auto kwalitatief een stuk minder goed in elkaar zit dat de vorige generatie, en eigenlijk vind ik 'm kwalitatief ook minder dan Ford. Ik heb hiervoor 5 jaar rondgereden in een Ford Focus van 2008 (2e generatie facelift model) en daar heb ik op een stukke dynamo bij 140dkm en een kapotte aircoleiding na nog nooit wat mee gehad, behalve regulier onderhoud. Wat best vreemd is want onderhuids is een Volvo V70 van 2008-2013 gewoon een Ford Mondeo, zowel qua onderstel als elektronica en in veel gevallen ook qua aandrijflijn.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 23:04  ·  #12
Tja, het concept dat langere levensduur ook duurzamer is, is natuurlijk allang achterhaald.
Waarom iets bouwen dat langer meegaat dan economisch en milieutechnisch verantwoord is? In 2024 mag een oude Diesel uit 2012 toch de weg niet meer op. Wat moet je dan met een perfect roestvrije body. Dan kun je beter 20% van de productiekosten afschaven.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 01.04.2018 - 23:48  ·  #13
Sorry, maar deze redenatie kan ik niet volgen met logica, wat je hier beweert is puur gebaseerd op aannames, niet op feiten. Daarnaast zijn er heel veel auto's die op iets anders dan diesel rijden en is het concept duurzaamheid gebaseerd op hergebruik dan wel lang meegaan van materialen.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 02.04.2018 - 00:12  ·  #14
De logica: De uitstoot van schadelijke stoffen tijdens het produceren van auto is veel lager dan het verschil in uitstoot van schadelijke stoffen tussen oude (>10 jaar) en nieuwe auto's. Derhalve is een oude auto alleen duurzamer als je er niet mee rijdt (maar wie bezit een auto om er niet mee te rijden?)
Ok, het is een aanname van mij dat je in 2024 niet meer met een Euro 5 Diesel de weg op mag. (maar ik geloof het)
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 02.04.2018 - 00:45  ·  #15
...

Selected quotes for multi-quoting:   0