Als je echt wilt weten of je accu goed wordt bij geladen is een stroom tank je vrien. Spaaning zegt niet alles. Een stroomtang zegt precies hoeveel ampere er in of uit gaat. Hoe de linbus dynamo's reageren is echt niet het zelfde bij alle auto's. Heb het geprobeerd te door gronden bij mijn Mercedes Sprinter omdat hij, bij een dag stil staan nog perfect starten maar een paar dagen later moeite had.
En uiteindelijk een nieuwe accu loste al mijn probleem op, terwijl de oude accu er als nieuw uit zag, Staat binnen in een afgesloten ruimte .
Nou, ik denk dat het “lek” boven is. Heb de accu opnieuw ingeleerd. De SOC was na een paar uur nog steeds hetzelfde als voor het opnieuw inleren, 71%. Nu was de laad spanning wel hoog (14,7v). Wat ik al eerder schreef, het laad systeem houdt op met laden vanaf 85%, om dus de efficiëntie te verhogen. er is dan bog 15% waarin de dynamo bij gas los de accu kan opladen. Beetje opmerkelijk, als je eenmaal door hebt hoe lang het duurt voordat de accu 5% is bijgeladen is het erg vreemd dat Volvo 15% reserve aanhoudt. Dat was ook gelijk de reden van mijn twijfel, de accu was gewoon niet helemaal vol, maar dat hoort dus zo. Bij 85% regelt de CEM de laadstroom terug en daarmee ook de spanning op de accu. Nu een aantal ritjes gedaan waarbij de accu dus op geladen wordt van 71% tot aan 85%. Daarna wordt de laadspanning en daarmee ook de laadstroom terug geregeld.
Heb overigens ook mijn twijfel over de SOC die door de CEM bepaald wordt. Zoals ik aangaf heb ik de accu laten leeglopen tot ongeveer 12,0 V. Een accu is dan hooguit 50% vol, terwijl de auto nog steeds 71% aangeeft. De accu test zeer sterk, dus dat zal het probleem ook niet zijn.
Bart, met behulp van Vida kun je de laadstroom nauwkeurig aflezen, dus een stroom tang is overbodig. De laadstroom is in eerste instantie ongeveer 35 ampere, als de accu richting de 85% gaat loopt de stroom steeds verder terug. Dat kan ook niet anders, de accu accepteert geen hogere laadstroom zonder de spanning verder te verhogen.
Ik denk dat dit een mooie beschrijving van een denk proces is Mooi onderzoekje Ed!
Ik herken het wel, soms heb je iets waarvan je denkt dat het niet klopt en dan ga je er net zo lang mee aan de gang tot je hebt bewezen dat of wel of niet goed is.
Volgens mij bedoelt Ed ook dat er dus géén lek is en dat het dus allemaal goed functioneert.
Klopt koenie. Het werkt inderdaad nu zoals bedoeld door Volvo. Voorheen werkte het niet helemaal goed omdat simpelweg de accu niet was ingeleerd. De dynamo bleef daardoor veel langer doorladen waardoor deze altijd op 14,7 volt bleef laden.
Dank voor het meedenken. Ik wil altijd heel graag weten hoe de dingen werken en dit leek me afwijkend. Achteraf was mijn “baseline” dus afwijkend. Zo wordt je ook op het verkeerde been gezet!
Goedemorgen! Of eigenlijk in mijn geval weet ik niet of 'ie goed is.
Ook ik heb een afwijkend gedrag van mijn laadsysteem. Geen CFE oid aangesloten maar ik krijg sinds oktober af en toe een rood driehoekje, acculampje en de melding 'elektrisch systeem service vereist' tijdens het rijden. Die melding verdween na 10 minuten rijden trouwens ook weer maar ik was er niet gerust op. De accu (Bosch) is 2 jaar oud dus dat leek me niet de boosdoener en in Vida kon ik geen storingen vinden. Misschien een slechte dynamo? De dynamo vervangen door een nieuwe Bosch dynamo (en meteen de spanrol, multiriem en stuurbekrachtigingspomp vervangen). Dat ging een maand goed totdat ik weer die storing kreeg van het elektrisch systeem. De auto opnieuw starten en de storing was weg. Vanochtend wéér die storing en ik dacht dat de computer in de war is en heb hem maar genegeerd. Een kilometer of 30 later stond ik langs de snelweg; vlak voor ik stil kwam te staan vielen er een paar systemen uit en stopte de radio er mee; alle verschijnselen van een lege accu. Meteen de ANWB gebeld en 2 minuten daarna toch maar eens een startpoging gewaagd. Waarempel, de accu draait de startmotor gewoon prima rond (en hij moest even ronddraaien voordat ie aansloeg, toch geen lege accu??) De ANWB maar even afgebeld en mijn rit zonder problemen kunnen vervolgen. Wat o wat kan er aan de hand zijn? Is de accu toch niet meer lekker, of is er iets anders aan de hand? Het lijkt erop dat de auto een lagere spanning meet dan dat er daadwerkelijk is...
Ik zou toch even de spanning meten aan de accu als de auto draait. Dan zie je direct of de accu wel goed wordt opgeladen. Ik vermoed ook ergens een slecht contact in het laadcircuit, waar de massa kabels ook onderdeel van zijn. Op de accu moet je met draaiende motor ongeveer 14,4V meten. Bij mijn weten heeft jouw auto nog geen intelligent laadsysteem met een BMS (battery montoring sensor) in de accu kabel. Even en bij de kabel die op de accu zit of daar een klein kastje met een stekker op zit. Als er een BMS aanwezig is kan de laadspanning lager worden dan 14 volt.
Goedemorgen! Bedankt voor de tips! ik had de accupolen e.d. al gecheckt, die zien er goed uit en zitten stevig vast (inderdaad geen BMS aanwezig). Vervolgens mijn aandacht verlegd naar de massapunten op de carrosserie. Het massakabeltje van de motor naar carrosserie zag er behoorlijk geoxideerd en 'droog' uit; daar heb ik een extra massapunt bij gemaakt. Vervolgens de dynamoaansluitingen goed bekeken. Het kleine stekkertje op de dynamo had wat interne groene corrosie, daar dus even met een klein vijltje doorheen gepierd en weer goed vastgeklikt op de dynamo. We gaan nu maar eens zien of het probleem wegblijft! Anders ga ik inderdaad de accuklemmen en aansluiting op de kabels een grondige inspectie geven.