Hallo,
Ik ben net nieuw op het forum en heb het volgende probleempje;
Een vriend van me heeft een s60 t5 uit ong. 2003 (denk ik). Deze heb ik tijdelijk te leen omdat hij aan de andere kant van de grote plas zit.
Nu het volgende, ik wou hem deze ochtend starten nadat hij 2 weekjes had stil gestaan, zo dood als een pier. ik vanmiddag maar een paar startkabels erop en na ff laden deed hij het weer. Motor ff laten draaien, terwijl alles in de auto uitstond. Vervolgens ben ik weer even naar binnen geweest. Half uurtje later ik weer naar de auto om te vertrekken en ja je raad het al... Zo dood als een pier. Weer startkabels erop en 5 min laden deed hij het weer..... Ik rondje rijden en even langs de accu boer waar hij deze zomer een andere accu voor de auto had gehaald, een en ander laten doormeten. Accu is nog in orde, maar hij kon zien dat er NIET genoeg spanning binnen kwam op de accu. 12,4 volt. Hierdoor kan hij de accu niet vol genoeg krijgen zegt hij en met de kou van de laatste dagen heeft dit geen positief effect gehad en was de accu langzaam leeggelopen volgens hem.
Mijn vraag: ligt nu het probleem bij de dynamo of bij de spanningsregelaar of ergens anders....? Hoe kan ik hier makkelijk achterkomen? En wat zijn eventuele richtprijzen voor de mogelijke reparaties of onderdelen? Ik benz elf best handig, maar stroom meten ed is niet mijn sterkste punt.....
Alvast bedankt
Groet Martijn.
Ik ben net nieuw op het forum en heb het volgende probleempje;
Een vriend van me heeft een s60 t5 uit ong. 2003 (denk ik). Deze heb ik tijdelijk te leen omdat hij aan de andere kant van de grote plas zit.
Nu het volgende, ik wou hem deze ochtend starten nadat hij 2 weekjes had stil gestaan, zo dood als een pier. ik vanmiddag maar een paar startkabels erop en na ff laden deed hij het weer. Motor ff laten draaien, terwijl alles in de auto uitstond. Vervolgens ben ik weer even naar binnen geweest. Half uurtje later ik weer naar de auto om te vertrekken en ja je raad het al... Zo dood als een pier. Weer startkabels erop en 5 min laden deed hij het weer..... Ik rondje rijden en even langs de accu boer waar hij deze zomer een andere accu voor de auto had gehaald, een en ander laten doormeten. Accu is nog in orde, maar hij kon zien dat er NIET genoeg spanning binnen kwam op de accu. 12,4 volt. Hierdoor kan hij de accu niet vol genoeg krijgen zegt hij en met de kou van de laatste dagen heeft dit geen positief effect gehad en was de accu langzaam leeggelopen volgens hem.
Mijn vraag: ligt nu het probleem bij de dynamo of bij de spanningsregelaar of ergens anders....? Hoe kan ik hier makkelijk achterkomen? En wat zijn eventuele richtprijzen voor de mogelijke reparaties of onderdelen? Ik benz elf best handig, maar stroom meten ed is niet mijn sterkste punt.....
Alvast bedankt
Groet Martijn.