Update; probleem is opgelost!
Vandaag VIDA aan de auto gehangen een een aantal 'live' waarden afgelezen tijdens het rijden. De voltage's van een aantal verschillende punten/modules op het scherm gezet. Het begon prima maar na een tijdje begonnen de voltage's te zakken tot een punt waarop de storing 'laadsysteem storing service spoed (in het zweeds) weer kwam. In VIDA zag ik dat de systeemspanning gedaald was tot ongeveer 10 volt.
Met de multimeter het voltage tussen de aarde en: de B+ van de dynamo gemeten (14,7 volt), tussen het relais op de startmotor (14,7 volt), en tussen de jump-start (10,1 volt). De kabel tussen de startmotor en het jump-start punt (bij de zekeringkast in de motorruimte) was dus ergens niet lekker.
Nadat de accu losgekoppeld was heb ik de kabel bij de jump-start losgemaakt en wat soldeer tussen de klem en de koperen kabel laten lopen. Daarna wat contactspray en ingepakt in de electrische tape en voila, ik meet overal dezelfde spanning (en VIDA geeft ook overal een spanning van ongeveer 14,5 volt).
Kortom; niet alleen je accupolen/klemmen maar ook zeker of er spanningsval zit tussen dynamo, startmotorrelais en het jump-start punt.
Zoals Wakkere Willy al zei, het is geen hocus pocus (gelukkig)!
Vandaag VIDA aan de auto gehangen een een aantal 'live' waarden afgelezen tijdens het rijden. De voltage's van een aantal verschillende punten/modules op het scherm gezet. Het begon prima maar na een tijdje begonnen de voltage's te zakken tot een punt waarop de storing 'laadsysteem storing service spoed (in het zweeds) weer kwam. In VIDA zag ik dat de systeemspanning gedaald was tot ongeveer 10 volt.
Met de multimeter het voltage tussen de aarde en: de B+ van de dynamo gemeten (14,7 volt), tussen het relais op de startmotor (14,7 volt), en tussen de jump-start (10,1 volt). De kabel tussen de startmotor en het jump-start punt (bij de zekeringkast in de motorruimte) was dus ergens niet lekker.
Nadat de accu losgekoppeld was heb ik de kabel bij de jump-start losgemaakt en wat soldeer tussen de klem en de koperen kabel laten lopen. Daarna wat contactspray en ingepakt in de electrische tape en voila, ik meet overal dezelfde spanning (en VIDA geeft ook overal een spanning van ongeveer 14,5 volt).
Kortom; niet alleen je accupolen/klemmen maar ook zeker of er spanningsval zit tussen dynamo, startmotorrelais en het jump-start punt.
Zoals Wakkere Willy al zei, het is geen hocus pocus (gelukkig)!