Bij mijn V50 (D5 2007 Edition II Geartronic 505.000 km) licht geregeld het laadstroomwaarschuwingslampje (dubbele woordwaarde) op. Auto blijft desondanks goed rijden en starten, ook bij de huidige temperaturen ver onder nul (dus de accu lijkt prima te worden opgeladen en in orde). Gisteravond gedurende 150 km. heeft het lampje continue gebrand, vanochtend brandde het lampje niet bij de probleemloze koude start. Wat kan de aanleiding zijn voor deze melding? Accu 2 jaar terug vervangen, dynamo iets langer geleden. Rara?
Even de accuspanning meten zodra het lampje brandt. Deze moet rond de 14 volt bedragen. is die echt lager is helaas de dynamo weer naar de vaantjes of er zit ergens weerstand op de kabels. Je kunt dan ook even de uitgang van de dynamo meten. Als daar de spanning hoger is dan op de accu ligt het aan je bekabeling, anders echt de dynamo.
Helder Ed. Dan hoop ik dat het lampje snel weer gaat branden... Ik heb op het forum ook ergens iets gelezen over een spanningsregelaar die kuren zou kunnen hebben. Zou dat nog een oorzaak kunnen zijn? Mag ik trouwens aannemen dat de laadstroom nog wel toereikend is, gezien het feit dat de auto een probleemloze koude start heeft bij -5C?
Lijkt me wel dat de dynamo in elk geval nog laadt anders is het snel over. De spanningsregelaar is geintegreerd in de dynamo, samen met de koolborstels. Is echter wel los te vervangen.Meestal als het lampje af e toe gaat branden zijn de koolborstels op en maken minder goed contact. Daardoor ook een verlaagde laadspanning. Kan sowieso geen kwaad om die even te meten, of het lampje nu brand of niet. Kost je op termijn ook weer een accu als deze te laag is.
Ik ben eens aan het speuren geslagen, en mij werd verteld dat een wisselstroomdynamo geen koolborstels heeft. Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn van een af en toe haperende dynamo?
Ik moet mijn opmerking bijstellen: iemand vertelde mij vol overtuiging dat een wisselstroomdynamo geen koolborstels heeft, terwijl ik in de volle overtuiging leefde dat dat wél zo is (ook na berichten gelezen te hebben op dit forum). Een belletje met een dynamo-revisiebedrijf bracht uitkomst: ±95% van alle wisselstroomdynamo's heeft inderdaad wel degelijk koolborstels, tegen ±5% borstelloze dynamo's. Dus mijn Volvo heeft -zoals Ed al opperde- gewoon een dynamo mét koolborstels. Punt.
Inmiddels geconstateerd dat de prijzen voor dynamo's enorm verschillen: ik kom de DELCO REMY Dynamo / Alternator Remanufactured REMY (Light Duty) 150A voor prijzen tussen €150,- en €250,- tegen, excl. borg. Iemand ervaring met dit merk? De dynamo hoeft geen eeuwigheid meer mee te gaan; waarschijnlijk wordt de V50 in de loop van dit jaar vervangen...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik twijfel nog wat te doen. Zojuist nog even de accuspanning gemeten: 12,5 V bij stilstand en 14,5 V bij lopende motor. Hoop dat het lampje weer snel gaat branden om op dat moment de laadspanning te kunnen meten.
Heb het zekere voor het onzekere genomen en alvast een gebruikte dynamo op de kop getikt voor € 50,-bij www.deijnevolvo.nl in Uden. Allen hartelijk dank voor het meedenken!