Het verhaal over de zwaardere accu die niet bij de dynamo zou passen... ergens heb ik het gevoel dat dat niet klopt.
Even hard op nadenken....
Mogelijk klopt het inderdaad als je een een fietsdynamo op een vrachtwagen accu hangt, maar in onze auto's kun je maar beperkt groter gaan in je accu. Ik schat dat er iets van 80 a 90 ah in de meeste Volvo's gaat. De dynamo zal zo 150 a 180 A kunnen leveren als laadstoom. Zoals Ravado ook vraagt, wat had je er in liggen? Wat is het laadvermogen van de dynamo?
Vanaf de andere kant bekeken: Een grotere (zwaardere etc.) accu kan meer lading herbergen, bij het starten (grote piekverbruiker, de dynamo verzorgt over het algemeen de boordspanning als de motor eenmaal draait) zal er dus een grotere buffer met energie beschikbaar zijn. Alsof je een koffie beker uit een 10 liter emmer schept of uit een 160 liter specie kuip. uit eindelijk moet je dynamo dat koffie bekertje weer bijvullen. Daar voelt hij verder niets van.
Wat wel kan zijn gebeurd, maar goed nu gaan we speculeren:
de dynamo levert 180A bij ideale omstandigheden echter, door slippende riem, verkeerde poelie maat, veel te grote overgangsweerstanden of gewoon kapotte hardware in de dynamo komt daar veel minder vermogen uit. Dan kan die accu dus niet meer dat koffie bekertje in die emmer bijvullen, als ie ook alle andere koffie bekertjes in je koplampen, versterker, stoelverwarming, ruitenwissers, etc. aan het bijvullen is.
En er is nog een ander uiterste, je accu kan ook kapot gaan door dat de dynamo een veel te hoog spanning gaat afgeven (ook dat kan door een verkeerde poelie, maar ook door kapotte elektronica in de regelaar van de dynamo. (veel voorkomend probleem bij (met name) honda motorfietsen, dan gaat de spanningsregelaar kapot en kook de accu letterlijk over.)