Hi!
Mijn doehetzelf brein weet niet heel veel van de werking van lambda sondes. Tenminste, de afgelopen dagen een stuk meer maar dan vooral over benzine motoren want daar is online de meeste info over te vinden.
Nu heb ik nog een paar onhebbelijkheden in mijn auto zitten die ik op wil lossen.
In Vida stuit ik op afwijkende waardes vanuit de lambdasonde. De normaalwaarde is volgens Vida tussen 1-4. Tijdens het rijden komt bij mij die waarde maar aan de 0.13- 0,30, en bij gas op 0 loopt het op naar 1.
Er staat echter niet bij wat deze waarde inhoud. Wat is de eenheid? % co2, of zuurstof?
Een diesel werkt normaal op een zuurstofoverschot en zou dus normaal geen probleem moeten hebben met het zuurstof niveau bij lage belasting.
Nu heeft de D5 euro 4 ook een gasklep en daarover lees ik wel een relatie met een zuurstofarme waarde bij diesels.
Er vanuitgaande dat deze lambdasonde kapot is (hij meet buiten de normaal waarde) zal ik deze gaan vervangen. Mede omdat mijn motor symptomen vertoont die passen bij een slecht werkende (benzine) lambdasonde. (Onbelast verhoogd toerental wisselt bij vasthouden gaspedaal)
Voor een diesel zijn ze niet heel erg duur dus dat wil ik wel proberen.
Maar misschien dat iemand mij meer kan vertellen over de waarde die Vida laat zien bij een diesel?
Mijn doehetzelf brein weet niet heel veel van de werking van lambda sondes. Tenminste, de afgelopen dagen een stuk meer maar dan vooral over benzine motoren want daar is online de meeste info over te vinden.
Nu heb ik nog een paar onhebbelijkheden in mijn auto zitten die ik op wil lossen.
In Vida stuit ik op afwijkende waardes vanuit de lambdasonde. De normaalwaarde is volgens Vida tussen 1-4. Tijdens het rijden komt bij mij die waarde maar aan de 0.13- 0,30, en bij gas op 0 loopt het op naar 1.
Er staat echter niet bij wat deze waarde inhoud. Wat is de eenheid? % co2, of zuurstof?
Een diesel werkt normaal op een zuurstofoverschot en zou dus normaal geen probleem moeten hebben met het zuurstof niveau bij lage belasting.
Nu heeft de D5 euro 4 ook een gasklep en daarover lees ik wel een relatie met een zuurstofarme waarde bij diesels.
Er vanuitgaande dat deze lambdasonde kapot is (hij meet buiten de normaal waarde) zal ik deze gaan vervangen. Mede omdat mijn motor symptomen vertoont die passen bij een slecht werkende (benzine) lambdasonde. (Onbelast verhoogd toerental wisselt bij vasthouden gaspedaal)
Voor een diesel zijn ze niet heel erg duur dus dat wil ik wel proberen.
Maar misschien dat iemand mij meer kan vertellen over de waarde die Vida laat zien bij een diesel?