Lambda sonde

D5 euro 4

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Lambda sonde

 · 
Posted: 02.01.2019 - 22:25  ·  #1
Hi!

Mijn doehetzelf brein weet niet heel veel van de werking van lambda sondes. Tenminste, de afgelopen dagen een stuk meer maar dan vooral over benzine motoren want daar is online de meeste info over te vinden.

Nu heb ik nog een paar onhebbelijkheden in mijn auto zitten die ik op wil lossen.

In Vida stuit ik op afwijkende waardes vanuit de lambdasonde. De normaalwaarde is volgens Vida tussen 1-4. Tijdens het rijden komt bij mij die waarde maar aan de 0.13- 0,30, en bij gas op 0 loopt het op naar 1.

Er staat echter niet bij wat deze waarde inhoud. Wat is de eenheid? % co2, of zuurstof?
Een diesel werkt normaal op een zuurstofoverschot en zou dus normaal geen probleem moeten hebben met het zuurstof niveau bij lage belasting.

Nu heeft de D5 euro 4 ook een gasklep en daarover lees ik wel een relatie met een zuurstofarme waarde bij diesels.

Er vanuitgaande dat deze lambdasonde kapot is (hij meet buiten de normaal waarde) zal ik deze gaan vervangen. Mede omdat mijn motor symptomen vertoont die passen bij een slecht werkende (benzine) lambdasonde. (Onbelast verhoogd toerental wisselt bij vasthouden gaspedaal)

Voor een diesel zijn ze niet heel erg duur dus dat wil ik wel proberen.

Maar misschien dat iemand mij meer kan vertellen over de waarde die Vida laat zien bij een diesel?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 02.01.2019 - 22:37  ·  #2
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 02.01.2019 - 22:46  ·  #3
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 02.01.2019 - 23:53  ·  #4
Bij diesel geldt (volgens mijn garage): lambdafout is vervangen. Heb ik ook gedaan; sindsdien melding weg.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 03.01.2019 - 20:30  ·  #5
Quote door JJM

Bij diesel geldt (volgens mijn garage): lambdafout is vervangen. Heb ik ook gedaan; sindsdien melding weg.


Ik krijg (nog) geen foutcodes op de lambda. Het gaat mij meer om de oplossing voor het minder stationair lopen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 03.01.2019 - 20:31  ·  #6
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 04.01.2019 - 13:56  ·  #7
Mmmm,
Op basis van het part nr uit Vida kom ik aan zoveel verschillende lambda’s op internet dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Navraag bij de dealer leerde een kostprijs van €329,- ex btw voor een nieuwe.

Het jammere is dat ik niet zeker weet of de sensor de oorzaak is voor het slechte lopen. Dan in €330,- zonder belasting een dure gok.

Iemand suggesties?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 04.01.2019 - 14:18  ·  #8
Volgens mij zitten er origineel lambda sondes van Denso in onze Volvo's. Je zou dus ook een denso van internet (Duitse onderdelen sites zijn vaak het goedkoopste) kunnen plukken.
Heb ik in het verleden ook bij mijn Toyota Avensis gedaan. Origineel Toyota +300 euro, exact dezelfde sensor maar dan in een doosje van Denso, was nog geen 40 euro
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 04.01.2019 - 14:32  ·  #9
Voor de benzines klopt dat, maar diesel lambda's zijn anders (wideband, als ik de eerder genoemde links mag geloven) dus kan DENSO, maar ook zomaar een ander merk zijn (en mogelijk duurder). Aftermarket kan op zich best, maar dan zou je voor de zekerheid toch best even onder de auto kijken of je kunt achterhalen welk merk er origineel is ingekomen. Dat is ondanks een evt. Volvo logo soms wel te achterhalen door een merknaampje of nummering. Wel is dit ook weer zo'n ding, net als bijv. de koelvloeistoftemperatuursensor, waar het gekozen merk een grote invloed kan hebben als de afgegeven waarden niet precies overeenkomen met waar de ECU op rekent (ook al doe je een initialisatie, dat zal ws wel nodig zijn mbv VIDA). Als dat gebeurt ga je van de regen in de drup, ondanks je nieuwe sensor.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 04.01.2019 - 14:58  ·  #10
Heb je eigenlijk een foutmelding (vanuit de ECM), of heb je deze waarden toevallig gevonden? Als de ECM geen foutmelding genereert, wil dat zeggen dat de geregistreerde waarden binnen de acceptabele normen vallen, dus dan zou ik hier persoonlijk niet op verderzoeken.

Quote door martijn-a

In Vida stuit ik op afwijkende waardes vanuit de lambdasonde. De normaalwaarde is volgens Vida tussen 1-4. Tijdens het rijden komt bij mij die waarde maar aan de 0.13- 0,30, en bij gas op 0 loopt het op naar 1.

Even terug naar de theorie (benzine 'narrow band' lambda) - copy paste van de Hella pagina met wat commentaren
- lambdasensor meet resterende zuurstofgehalte van het uitlaatgas (ca. 0,3 - 3 %) en vergelijkt dit met omgevingslucht (~20,8% zuurstof)
- indien resterende zuurstof hoog is, wordt er weinig brandstof ingespoten (=arm mengel), maw niet alle zuurstof wordt verbruikt tijdens de verbranding. Dit resulteert in een lage lambdaspanning. Dus arm mengsel = lage lambdaspanning (0.1V).
- meer brandstofinspuiting (rijk mengsel) = meer zuurstofverbruik = minder zuurstof in uitlaatgas --> lambdaspanning loopt op richting 1V.


Quote door martijn-a
Een diesel werkt normaal op een zuurstofoverschot en zou dus normaal geen probleem moeten hebben met het zuurstof niveau bij lage belasting.
Nu heeft de D5 euro 4 ook een gasklep en daarover lees ik wel een relatie met een zuurstofarme waarde bij diesels.


Ik denk dat een moderne direct ingespoten diesel de luchthoeveelheid ook heel precies meet om niet onnodig te vervuilen, anders zou een zuurstofoverschot altijd een arm mengsel geven en dus een lage lambdaspanning. Dat is ook weergegeven op deze pagina: kijk maar eens naar het grafiekje: de diesel heeft een type lambda dat een veel nauwkeuriger bereik meet dan de benzine lambda (benzine = het smalle bereik tussen de gele streepjes).
Daar zie je overigens ook dat de output in mA wordt weergegeven, dus wellicht is mijn 'output = volt' opmerking hierboven niet correct (wel bij benzine 'narrowband' lambda, niet bij diesel 'wideband')

Mijn laptopbatterij is kaduuk dus kan alleen VIDA'en aan de draad, en ik heb geen tijd de komende dagen, anders had ik best eens willen kijken wat mijn euro4 geeft, al is die ook niet helemaal vrij van storingen dus wellicht geen goede referentie.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 04.01.2019 - 16:08  ·  #11
Ik probeer alleszins dit weekend te kijken naar mijn waarden... probleem is dat het de waarden met warme motor moeten zijn, en dat ik dus eerst een eind moet rijden en er daarna nog aan denken om de laptop er aan te hangen. Dit lukt dit week-end wel.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 04.01.2019 - 18:24  ·  #12
Alvast dank voor het meedenken! Top!

Volgens mij zijn wij geneigd de denkfout te maken dat Vida volt meet. In het programma is te lezen dat de diagnosewaarde in Lambda (λ) weergeven wordt en niet volt.
Als ik het goed begrijp:
Een hogere lambdawaarde is zuurstofrijk (armmengsel), laag is zuurstofarm (rijkmengsel). Een lambdawaarde van 1 staat voor de ideale benzine/lucht verhouding.

Over de breedbandsonde staat dit bij Hella:
Breedbandlambdasonde
De lambdasonde toont een vet of mager mengsel in het bereik λ = 1. De breedbandlambdasonde biedt de mogelijkheid zowel in het magere (λ > 1) als in het vette (λ < 1) bereik een nauwkeurige luchtfactor te meten. De sonde levert een exact elektrisch signaal en kan daarom willekeurige gewenste waarden regelen bij bijvoorbeeld dieselmotoren, benzinemotoren met magerconcepten, gasmotoren en CV-ketels. De breedbandlambdasonde is opgebouwd als een gebruikelijke sonde met referentielucht.

Wat vervolgens te lezen is op AMT:
https://www.amt.nl/techniek/ar…-2-1018046

Hierin maak ik op dat een zuurstofarme waarde in een diesel wel mogelijk gemaakt wordt door de plaatsing van een gasklep. Wanneer de motor gesmoord wordt door gasklep zijn zuurstofarme waardes mogelijk (lage lambda en hoge voltage). Volgens mij viel mij op dat afgelopen week de gasklep juist continue openstaat.

Inmiddels wel een mogelijkheid om een 140k oude sonde voor een paar tientjes vanaf de sloper te kopen.
Morgen ga ik nog even checken wat de gasklep doet.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 04.01.2019 - 23:15  ·  #13
Ik lees net in Vida dat het output signaal digitaal is. Dit verklaart mogelijk waarom die wideband dingen zo duur zijn.
Dan heb ik inderdaad een kapotte of een verkeerde (benzine uitvoering ??) gemonteerd.

Volgende week die van de sloper maar eens ophalen...
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 05.01.2019 - 08:29  ·  #14
Ik vraag mij inmiddels af of het mogelijk is een andere lambda te testen door hem enkel “even” aan te prikken aan de stekker?
Gewoon oude laten zitten, andere aan de stekker en zou je dan al verschil meten?
Ja, de sonde warmt op maar dit zal enkel de kern zijn. Stel ik krijg hem veilig ergens aan vast en dan een stukkie rijden?

Hij zou dan superarm mengsel moeten meten.

Ik zou het hitteschild kunnen demonteren en hem tussen het spuitstuk kunnen zetten.

Plausibel idee??
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Lambda sonde

 · 
Posted: 05.01.2019 - 14:56  ·  #15
Dan ga je een foutmelding genereren want de lambda meet het verschil in zuurstof% tussen buitenlucht en uitlaatgas. Als je de lambda erbuiten hangt, is er geen verschil te meten, dus ga je foutmelding krijgen die richting valse lucht in de uitlaat wijzen etc.
Ik denk niet dat je lamdawaarden (zelfs niet extreem arm) gelezen gaat krijgen zo. Maar je kan t allicht proberen...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0