Lambda storing

 
 
 
 
 
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 55
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Lambda storing

 · 
Posted: 12.11.2024 - 07:56  ·  #1
hallo allen,

ik heb op mijn S80 T6 uit 2000 een motorstoringslampje branden. een snelle scan met een odb tool geeft de volgende code's:

P0236
P0237
P0573
P1152

nu is die laatste code naar mijn bescheiden mening een Lambda sensor die defect is. helaas zitten er op mijn auto 4. 2 voor en 2 na de katalysatoren. Hoe kom ik er nu achter welke defect is? is dat in vida wel duidelijk er uit te halen? (vida met moongoose beschikbaar maar nog zeker geen expert hierin....)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6005
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Lambda storing

 · 
Posted: 12.11.2024 - 21:25  ·  #2
vida openen: tabblad storingzoeken > autocommunicatie > ECM aankiezen in plaatje> parameters> scrollen tot je 4x parameter met woord lambda sonde ziet. deze aankiezen en life uitlezen.. als je parameter aanklikt zie je onder aan pagina omschrijving staan. aanklikken en je krijgt uitleg..
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6005
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Lambda storing

 · 
Posted: 12.11.2024 - 21:29  ·  #3
meer info: vida: tabblad informatie in de index/linkervak > productspecificaties > onder nummer 2:motor met ophanging en uitrusting> 28 > 284 > lambdaregeling
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1820
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Lambda storing

 · 
Posted: 12.11.2024 - 21:59  ·  #4
Quote door GRUNNS60

meer info: vida: tabblad informatie in de index/linkervak > productspecificaties > onder nummer 2:motor met ophanging en uitrusting> 28 > 284 > lambdaregeling


Jij geeft altijd prachtige vida aanwijzingen waar een ander mee uit de voeten kan, complimenten 👍

Weet je dit nu gewoon uit je hoofd , een soort van beroeps deformatie ? 😳😉😀
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6005
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Lambda storing

 · 
Posted: 12.11.2024 - 22:25  ·  #5
weet gewoon mn weg wel aardig in vida en zoek exacte gegevens dr dan even bij. ik snap de bomen en bos problematiek hierbij..

ben ICTer en blijf een hobby sleutelaar.
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 55
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Lambda storing

 · 
Posted: 13.11.2024 - 07:49  ·  #6
bedankt GrunnS60!

ik zal het vandaag eens proberen. Gisteren wel de lambdasensoren van bank 2 vervangen. dat konden we al vinden in VIDA. ik moet gewoon eens een dag met VIDA rommelen met een acculader er op. dan kom je een hoop te weten lijkt me. gelukkig was onze redenatie goed. bank 2 moeten de laatste 3 cilinders zijn vanaf distributie gezien. gelukkig zijn die storingen nu weg. heb alleen de turbodruk sensor nog als storing staan. die pakken we ook nog aan. lijkt er op dat hij nog wel meet maar misschien is een vacuumlekkage de boosdoener.... wordt vervolgd!
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Lambda storing

 · 
Posted: 14.11.2024 - 14:02  ·  #7
Quote door Peter Jansen

hallo allen,

ik heb op mijn S80 T6 uit 2000 een motorstoringslampje branden. een snelle scan met een odb tool geeft de volgende code's:

P0236
P0237
P0573
P1152

nu is die laatste code naar mijn bescheiden mening een Lambda sensor die defect is.


In principe geeft een foutcode niet zomaar aan dat sensor X defect is maar geeft hij 'de kring' waar je moet gaan zoeken.
Heel vaak "circuit lambdasonde", "ow, zet er maar een nieuwe in".

Maar circuit: bedrading, stekkers hebben we ook nog. Valse lucht: snapt meneer lambadasensor ook niets van: foute/afwijkende waarde sensor: zelfde storing. Een injector die mechanisch blijft hangen zelfs: idem.

Dit wordt vaak aangedragen door elke dronken oom op elke verjaardag die interessant zit te brallen: "automonteur is makkelijk: je stopt de stekker erin en hij zegt wat er stuk is!!" Maar dit is dus NIET zo.

Helaas zie ik het al te vaak; mensen zien het woord en kopen de sensor (oid) er gelijk bij, maar oorzaak > gevolg.......daar hebben ze dan geen kaas van gegeten.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1820
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Lambda storing

 · 
Posted: 14.11.2024 - 17:20  ·  #8
@veldweg, wat je eigenlijk zegt is dat zodra die sensor doet waarvoor hij bedoeld is, deze eigenlijk als oorzaak word aangemerkt. Zelfde als bijv bij de Lmm (?)
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Lambda storing

 · 
Posted: 14.11.2024 - 20:10  ·  #9
Quote door MTE

@veldweg, wat je eigenlijk zegt is dat zodra die sensor doet waarvoor hij bedoeld is, deze eigenlijk als oorzaak word aangemerkt. Zelfde als bijv bij de Lmm (?)


Ehh, ja en nee.....?
Nee want: hij wordt niet als oorzaak aangemerkt.
Ja want: als hij goed werkt, merkt hij verschillen/afwijkende zaken.

De lambadasensor is een dom ding: snuffelt zuurstof in de uitlaatgassen en vergelijkt ze met de hoeveelheid zuurstof in de buitenlucht. Veel in de uitlaat tov. buiten: arm en andersom.

Terugkomende op de 'nee'. Het is in veel gevallen een misperceptie dat een sensor wordt aangemerkt als oorzaak.
Even door de boot genomen zegt de uitlezer eigenlijk tegen je: ik heb een afwijking in circuit X, zoek dat eens na.
Dan kan je natuurlijk een boek schrijven over precies deze sensor en hoeveel zaken dan wel een afwijking kunnen veroorzaken.
Weer even 'zwart/wit'; heb je valse lucht, is er NIETS wat daarachter komt (mwah) behalve je lambdasensor die steeds maar 'te arm joh!!' aangeeft. Dat vindt de ecu raar en zegt dat 'er iets is in het circuit van de lambadasensor want die geeft wel steeds een raar beeld'.

In veel gevallen, schroeven we er een nieuwe sensor in en gezien we de storing wissen, kan het nog een week goed gaan ook.
Eerst blij, dan niet meer.

Ik leer mijn studenten: oorzaak > gevolg. Je krijgt een indicatie; zoek in die kring wat de oorzaak kan zijn.
Voorbeeld: een temperatuursensor die te weinig aangeeft (geeft meestal geen storing, maar toch voor de beeldvorming) kan je domweg vervangen, maar is er niet iets met het koelsysteem? Thermostaat niet goed meer?
En voor de gemiddelde sensor: MEET eerst. Een makkelijke: drie draden.
Dus: + 5Volt, massa: komen die op de sensor? De signaaldraad uit de sensor: komt daar een logisch lijkend signaal? Komt dat signaal dan ook bij de ecu? En hetzelfde? Zit er spanningsverschil over de signaaldraad van sensor tot ecu?

Als je zo ziet wat er mis kan zijn en wetende dat je uitleesapparaat NIET zegt: "die sensor is stuk, die moet je vervangen" in de meeste gevallen..........dan zie je hoe voorbarig het is om een naam van een sensor te lezen en er 'domweg' geld tegenaan te gooien om dat ding zelf te vervangen.
Ik vind het ook zo zonde als mensen dat doen.


Als laatste wil ik meegeven: gebruik je uitlezer goed en hanteer een schema als je gaat meten.
Uitlezer goed gebruiken: je kan ook de 'live data' (of welke naam het bij welke uitlezer dan ook heeft, zelf ken ik 'lijst van parameters' het best) want die geeft vele malen meer informatie dan de storing (!!)

Daar heb ik nog een voorbeeld van, een simpele, maar 'vroegah', toen de eerste carburateurs weg gingen en we gewoon een inspuithuisje met één injector daarvoor in de plaats kregen, hadden we ook een ecu (mwah), een bdp sensor en een motortemperatuursensor, vaak met elektronische ontsteking.
Klacht: start slecht warm, rookt, verbruikt veel.
"Joh, staat de choke nog open?" Eh, die hadden we al niet meer.
Uitlezen en hoewel primitief, we hadden soms wel een lijstje met parameters.
Geen storing: "dan weet ik ut niet meer hoor"......
Lijst parameters: "motortemperatuur....... -40 graden" (sensor was defect, gaf- en vaak nog- dan die temperatuur aan)
Dus: choke, toen al geheten "koudstartverrijking".
Waarom geen foutcode dan?
Omdat er geen fout IS en dat weet de ecu niet; jij kan op Antarctica rondrijden!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0