Quote door MTE
@veldweg, wat je eigenlijk zegt is dat zodra die sensor doet waarvoor hij bedoeld is, deze eigenlijk als oorzaak word aangemerkt. Zelfde als bijv bij de Lmm (?)
Ehh, ja en nee.....?
Nee want: hij wordt niet als oorzaak aangemerkt.
Ja want: als hij goed werkt, merkt hij verschillen/afwijkende zaken.
De lambadasensor is een dom ding: snuffelt zuurstof in de uitlaatgassen en vergelijkt ze met de hoeveelheid zuurstof in de buitenlucht. Veel in de uitlaat tov. buiten: arm en andersom.
Terugkomende op de 'nee'. Het is in veel gevallen een misperceptie dat een sensor wordt aangemerkt als oorzaak.
Even door de boot genomen zegt de uitlezer eigenlijk tegen je: ik heb een afwijking in circuit X, zoek dat eens na.
Dan kan je natuurlijk een boek schrijven over precies deze sensor en hoeveel zaken dan wel een afwijking kunnen veroorzaken.
Weer even 'zwart/wit'; heb je valse lucht, is er NIETS wat daarachter komt (mwah) behalve je lambdasensor die steeds maar 'te arm joh!!' aangeeft. Dat vindt de ecu raar en zegt dat 'er iets is in het circuit van de lambadasensor want die geeft wel steeds een raar beeld'.
In veel gevallen, schroeven we er een nieuwe sensor in en gezien we de storing wissen, kan het nog een week goed gaan ook.
Eerst blij, dan niet meer.
Ik leer mijn studenten: oorzaak > gevolg. Je krijgt een indicatie; zoek in die kring wat de oorzaak kan zijn.
Voorbeeld: een temperatuursensor die te weinig aangeeft (geeft meestal geen storing, maar toch voor de beeldvorming) kan je domweg vervangen, maar is er niet iets met het koelsysteem? Thermostaat niet goed meer?
En voor de gemiddelde sensor: MEET eerst. Een makkelijke: drie draden.
Dus: + 5Volt, massa: komen die op de sensor? De signaaldraad uit de sensor: komt daar een logisch lijkend signaal? Komt dat signaal dan ook bij de ecu? En hetzelfde? Zit er spanningsverschil over de signaaldraad van sensor tot ecu?
Als je zo ziet wat er mis kan zijn en wetende dat je uitleesapparaat NIET zegt: "die sensor is stuk, die moet je vervangen" in de meeste gevallen..........dan zie je hoe voorbarig het is om een naam van een sensor te lezen en er 'domweg' geld tegenaan te gooien om dat ding zelf te vervangen.
Ik vind het ook zo zonde als mensen dat doen.
Als laatste wil ik meegeven: gebruik je uitlezer goed en hanteer een schema als je gaat meten.
Uitlezer goed gebruiken: je kan ook de 'live data' (of welke naam het bij welke uitlezer dan ook heeft, zelf ken ik 'lijst van parameters' het best) want die geeft vele malen meer informatie dan de storing (!!)
Daar heb ik nog een voorbeeld van, een simpele, maar 'vroegah', toen de eerste carburateurs weg gingen en we gewoon een inspuithuisje met één injector daarvoor in de plaats kregen, hadden we ook een ecu (mwah), een bdp sensor en een motortemperatuursensor, vaak met elektronische ontsteking.
Klacht: start slecht warm, rookt, verbruikt veel.
"Joh, staat de choke nog open?" Eh, die hadden we al niet meer.
Uitlezen en hoewel primitief, we hadden soms wel een lijstje met parameters.
Geen storing: "dan weet ik ut niet meer hoor"......
Lijst parameters: "motortemperatuur....... -40 graden" (sensor was defect, gaf- en vaak nog- dan die temperatuur aan)
Dus: choke, toen al geheten "koudstartverrijking".
Waarom geen foutcode dan?
Omdat er geen fout IS en dat weet de ecu niet; jij kan op Antarctica rondrijden!