Leasen, waar moet ik beginnen?

V70 in or out?

 
 
 
 
 
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 51
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 03.02.2018 - 17:26  ·  #1
Forummers HELP ,

Sinds een half jaartje hebben wij een V70. De reden van de aanschaf was omdat er een kleine Barto op komst was. Nu die er is komt de V70 volledig tot zijn recht: rustig, veilig, comfortabel. Maar ook voor papa (grote Barto) is er volop te genieten: leder, stoelverwarming, automaat, meer pk's dan mijn Golf GTI. En de looks... echt een lekkere bak en ik ben blij met de aankoop.

Echter....

Ik heb gesolliciteerd op een nieuwe job. Een van de arbeidsvoorwaarden is een leasebak. Niet op het niveau van de V70. Het gaat dan om VW Polo, Renault Clio en dergelijke. Ook behoort de Renault Megane, Seat Ibiza en Ford Focus en dat soort auto's tot de mogelijkheden. Eigenlijk voel ik mij veroordeeld tot die auto's. Ik houd niet zo van nieuwe auto's. Ik houd van oudere auto's, met ervaring en het liefst een boodschappentas vol met PK's. Die lease auto's hebben dat natuurlijk niet. Allemaal 1.0 3 cilinders en eventueel een 1.2 4 cilinder. Maar goed, wat klaag ik? Het is geen straf, het moet en ik heb ermee te dealen. Maar mijn wens is duidelijk, ik wil de V70 liever niet kwijt.

Nu kan ik straks een leaseauto kiezen. Als ik die niet privé rijd, heb ik geen bijtelling denk ik. In dat geval rijd ik de V70 in privé. Ik kan er ook voor kiezen om de V70 eruit te doen en de leasebak voor werk en privé te rijden. In dat geval ga ik wel bijtelling betalen. Het is belangrijk dat mij vrouw ook in een auto kan rijden. Zeker als ik niet thuis ben. Ik denk dat mijn vrouw niet in de lease-auto mag rijden als die alleen maar voor mijn werk, en dus niet voor privé, gereden mag worden.
Als ik dus zo hard-op denk dan wordt het dus een lease die ik alleen voor werk rijd, en dan rijdt mijn vrouw in de V70 als ik aan het werk ben, of het wordt een lease-bak die ik voor werk en prive gebruik. In dat geval moet de V70 er waarschijnlijk uit omdat ik bijtelling betaal over de lease-bak en daarnaast ook de volle bak betaal voor de V70. Dat vind ik een beetje te duur worden denk ik.

Ik weet niets van lease. Waar kan ik terecht? Is er een site waar ik de spelregels kan lezen en waar ik een berekening kan maken om te overwegen of ik de V70 houd of niet?

alvast bedankt voor de tips!
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2468
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 03.02.2018 - 17:30  ·  #2
Kijk eens op de site van de belastingdienst. Weet niet of t daar staat maar lijkt me logisch want zij gaan over de bijtelling.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3872
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 03.02.2018 - 17:55  ·  #3
Ik zou puur alleen voor werkverkeer een lease auto nemen. Het zijn nou niet de meeste comfortabele auto's (in vergelijking met een Volvo :P) waar je uit kan kiezen. Om daar dan prive ook nog mee te gaan sturen... :P
Als je toch kiest om er prive mee te rijden (en dus bijtelling moet betalen), is het ook de overweging waard om een volledig elektrische auto te nemen, b.v. de VW E-Golf. Een maatje van me heeft er sinds kort 1 (ook lease), en die lacht de ballen uit z'n broek wat betreft bijtelling (4% dacht ik), het ding zit bomvol opties en kost hem maar een paar tientjes per maand.
Zo'n Golf rijdt trouwens erg prettig. Ik heb de afgelopen 2 jaar zeker 2 weken in de maand op en neer gereisd richting Stuttgart voor m'n werk, met een Golf 7 bluemotion, 1 liter 3-pitter (benzine), en dat viel mij helemaal niet tegen. Zeker als je de 'sport'stoelen hebt (dus niet de standaard stoelen), is het prima uit te houden (ik durf te zeggen dat het bijna net zo prettig zat als mijn oude S80, alleen iets harder). De elektrische E-Golf rijdt wat dat betreft nog net wat comfortabeler (want geen motorgeluid).

Of je vrouw er in mag rijden, dat is meer iets wat je werkgever bepaalt volgens mij (in het geval van bijtelling betalen dus)
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1513
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 03.02.2018 - 18:25  ·  #4
Wat zegt je nieuwe werkgever als je zegt dat je liever een vergoeding ontvangt dan een boodschappentas..eh..auto?
Dan moet je de meerprijs natuurlijk wel zelf betalen
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 03.02.2018 - 19:05  ·  #5
Veel werkgevers doen aan een vervoersvergoeding. Bij mijn exbaas kreeg ik het bruto leasetarief en tankpas als vergoeding en moest ik de rest zelf maar uitzoeken. Of ik dit met de auto, motor of OV deed maakte niet uit. aan een leaseblik moet ik niet denken eerlijk gezegd. Liever een grote oude auto die me bevalt dan een nieuw blik wat me niet aanstaat.

Ik heb op die manier jarenlang mijn hobbys kunnen combineren met het werk en dat beviel me goed.

benno
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 03.02.2018 - 19:57  ·  #6
Als je geen bijtelling betaalt dan moet je de ritten registreren. Daar zijn allerlei intelligente oplossingen voor, maar kan ook gewoon met pen en papier. Ik heb dat jaren gedaan, ordner in de auto en elke rit invullen. Daarnaast mag je 500 km prive per jaat rijden (tenminste dat was in 2012 nog zo), dus als je perse twee autos prive nodig hebt dan kan dat.
Als de prive brandstof ook betaald word - sommige werkgevers vragen een vergoeding voor het prive gebruik (wat belastingtechnisch weer te gebruiken is) - dan pak je makkeijker dat leaseding om weet ik veel waar heen te rijden. Alleen zit je dan wel met dat toektoek motortje in het vooronder.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 04.02.2018 - 01:12  ·  #7
Er zijn tegenwoordig meer en meer werkgevers die een vergoeding aanbieden (car allowance) want van lease auto's heb je als werkgever alleen maar gezeik. De een wil die uitzondering en de ander verzint weer iets nieuws, bij een accubak moet een laadpaal en de hybrides verbruiken veel meer brandstof dan de opgaaf etc etc etc
Dus vraag daar zeker eens naar!
Is wel bruto, dus belastbaar voor werknemer maar je houdt er toch een mooi bedrag aan over als het plm om een normaal lease bedrag gaat. En als je kunt uitruilen tegen netto km vergoeding kan dat ook nog helpen, maar daar doen niet veel wg's aan vanwege de administratieve rompslomp.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 51
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 05.02.2018 - 12:49  ·  #8
Bedankt allemaal voor het meedenken. Idd zal ik beginnen op de site van de Belastingdienst. En daarna zal ik in gesprekken met de eventuele nieuwe werkgever de bekende mogelijkheden bespreken

Mooi om te zien dat er kennelijk ook mogelijkheden bestaan om privevergoeding te krijgen. Geen idee of dat rendabel is want 1:9 rijden en dan > 25.000 km per jaar rijden is toch ook wat o.O

Stap voor stap maar! Eerst aangenomen worden O-)
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 05.02.2018 - 19:14  ·  #9
leasevergoeding en tankpas bedingen, privekilometers corrigeren voor de belastingaangifte, goedkoopste manier om te rijden,

bij benzene 1: en 25000 km jaar is dat max. 3000 liter, ca. 4500 euro aan brandstoffen. dan de rest van de kosten nog van de auto. Met een leasevergoeding en tankpas rijd je verreweg het goedkoopste.

Privergoeding per km. is wettelijk 0,19/km is dan max. 5000 euro.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 05.02.2018 - 19:35  ·  #10
Je zou er een gasbel in kunnen leggen. Zou dat wel pas doen na de proeftijd :happy:
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 05.02.2018 - 19:57  ·  #11
...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 06.02.2018 - 07:40  ·  #12
Ik heb deze hele exercitie tot in de puntjes uitgezocht, want ik had precies dezelfde keuzes. Echter, het verschilt behoorlijk van werkgever tot werkgever en het hangt helemaal van de te rijden kilometers af.

Mijn werkgever is een groot IT-bedrijf en doet erg makkelijk als het om vervoer gaat. Je krijgt een flink salaris en daaruit betaal je je eigen vervoer (cafetaria model). Je kunt van je salaris bruto een auto leasen, maar de leaseprijs is inclusief brandstof dus dan gaat het vrij hard. Denk aan pakweg 800 euro per maand voor een V40 D2 Nordic+ of 1200 voor een V90 D3. Hoe groter de auto die je least, hoe minder salaris (en vakantiegeld) je ontvangt. Je kunt de fiscale bijtelling omzeilen door een "Verklaring geen privégebruik" aan te vragen bij de Belastingdienst en deze bij je werkgever in te leveren. Let op, de bijtelling wordt per jaar bepaald, je kunt niet halverwege beslissen om weer privé te gaan rijden, dan krijg je met terugwerkende kracht de bijtelling vanaf januari dat jaar in rekening gebracht. Tevens moet je een sluitende kilometerregistratie bijhouden en agenda's bewaren die de zakelijke afspraken aantonen. De 500 km privékilometers is bedoeld om de foutjes in je administratie op te kunnen vangen zonder dat het meteen dure consequenties heeft.

Of je neemt geen leasewagen, declareert 19 ct/km bruto uit je mobiliteitsbudget en laat dit netto uitbetalen. Hoe meer je rijdt, hoe minder je overhoudt uit het mobiliteitsbudget dat bruto wordt uitgekeerd en kosten maak je uiteindelijk wel aan je auto. Openbaar vervoer kan ook, heb ik de afgelopen jaren mee gereisd maar dat kwam toevallig erg gunstig uit qua reistijd en parkeren, dat is niet voor iedereen een optie. Ook belangrijk om te weten, de Belastingdienst verbiedt dat he

En juist in dat 19ct/km zit de crux. Ik weet niet hoeveel jouw Volvo verbruikt en wat de vaste kosten zijn, die van mij verbruikt alleen aan benzine al pakweg 14,5 ct/km en het onderhoud aan een grote auto is best prijzig. Het kan al vrij snel niet uit, dan is het goedkoper om een kleine auto (rond de 600 euro per maand) te leasen en die uitsluitend zakelijk te rijden. Of doe als een collega van me, koop aan het einde contract je leasewagen en zet daar 4 ton bij. Maar dan rijd je geen Volvo.

Stuur me maar een berichtje als je een berekening wilt.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 06.02.2018 - 09:34  ·  #13
Quote door brinkie

...
En juist in dat 19ct/km zit de crux. Ik weet niet hoeveel jouw Volvo verbruikt en wat de vaste kosten zijn, die van mij verbruikt alleen aan benzine al pakweg 14,5 ct/km en het onderhoud aan een grote auto is best prijzig. Het kan al vrij snel niet uit, dan is het goedkoper om een kleine auto (rond de 600 euro per maand) te leasen en die uitsluitend zakelijk te rijden. Of doe als een collega van me, koop aan het einde contract je leasewagen en zet daar 4 ton bij. Maar dan rijd je geen Volvo.
...


Het kan wel uitkomen met die 19 ct per km. Zelf rij ik een D5 met een totale kilometerprijs van 20,5 ct per kilometer, met een gemiddelde totaalprijs van €609,96 per maand (alles inbegrepen: brandstof, verzekering, mrb, onderhoud). Als ik mijn privé kilometers er af haal kom ik uit op 16,7 ct per kilometer. Maar al het onderhoud doe ik wel zelf, anders zou het nooit uit komen. Ik rij rond de 35k per jaar.

Je kan natuurlijk ook meer dan 19ct per km afspreken, maar dan wordt het wel belast. Ik ken voorbeelden van mensen die 45 ct per km kregen, dan kan je leuke dingen rijden.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 06.02.2018 - 13:58  ·  #14
Daarom zeg ik, het hangt er helemaal vanaf wat de werkgever biedt en hoeveel je denkt te gaan rijden. Ik had bij mijn vorige werkgever 24 cent per kilometer waarvan 5 cent belast werd, als je zakelijk reed. Woonwerkverkeer was een vaste vergoeding van 19ct/km, zij deden niet aan leaseauto's. Maar nu heb ik feitelijk een zak geld gekregen waar ik zelf van mag weten hoe ik dat uitgeef, hetzij de kilometers netto laten uitkeren en de rest bruto, of een leaseauto met tankpas.

Bij de berekening om zakelijke kilometers ook met de privé-auto te maken moet je meenemen dat je de vaste kosten feitelijk al betaald hebt. Desalniettemin, afschrijving en slijtage (meer onderhoud) gaat wel een stuk harder als je ook zakelijk rijdt, en verzekeringen worden duurder als je veel kilometers rijdt.

Nog een argument om voor een leaseauto te willen kiezen is mobiliteit, wat gebeurt er in geval van schade of een defect aan je auto. Als je een tweede auto achter de hand hebt is dat niet zo'n probleem, gaat je enige auto stuk en je hebt geen vervangend vervoer, dan wel.
Didi 001
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dresden (Dld)
Berichten: 68
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Leasen, waar moet ik beginnen?

 · 
Posted: 07.02.2018 - 14:21  ·  #15
Ik heb die €0.19 per km altijd zeer bijzonder gevonden..alsof je daar een (nieuwe) auto van kan rijden...En daarbij is die €0.19 al heel veel Jaren onveranderd, terwijl alle kosten (brandstof, verzekering, onderhoud, enz.) wel omhoog gegaan zijn over de Jaren heen...
En de werkgevers schermen altijd dat ze niet meer MOGEN betalen....dat is natuurlijk totale onzin. Ze MOGEN het wel, alleen is dan alles boven de €0.19 belast.....

Je rijd al heel snel €0.11 tot €0.14 per kilometer aan Diesel weg.....Hoe denken ze nu dat je een auto voor €0.05 tot €0.08 per kilometer op de weg kan houden? Dan heb ik het nog niet eens over de afschrijving....

Dan zijn ze in Dld toch auto-vriendelijker en redelijker met €0.30 per kilometer als zakelijke vergoeding....Ook de bijtelling is vriendelijker met 1% per maand....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0