LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

Hulp bij boren/aanpassing weerstand shunt CEM (omgeving Twente)

 
 
 
 
 
JWolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 / 2019
Subject:

LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 02.06.2019 - 20:55  ·  #1
Goedendag allen,

Een behoorlijk specifieke hulpvraag en ik hoop dat iemand mij erbij kan helpen.
/edit (dank Arnoud_): Het betreft een Volvo V70N 2.4T (2001).

Ik zoek hulp in of nabij omgeving Twente (of desnoods ergens in Nederland!), van iemand die erin geslaagd is de truc toe te passen van het doorboren van een shunt/weerstand van de CEM die de melding weergeeft "Storing Dimlicht"; en deze dus uit te schakelen.
Normaliter werkt dit blijkbaar met Xenon, maar ik vraag me af of het iemand is gelukt met een LED headlight set.

Het doorboren van de shunt heb ik door iemand anders laten proberen: eerst 1mm en toen 2mm boorgat en telkens terugplaatsen om te zien of het hielp, maar de storingsmelding bleef helaas aanwezig. Deze heeft het hierbij gelaten en kan mij ook niet verder helpen.
Bij nog groter boren bestaat na lezen ook het gevaar dat de verlichting helemaal niet meer aan wil, maar ik weet niet wat de maximale diameter kan zijn.
Voor nu zit de originele shunt er weer in, zonder gat. De melding blijft vrolijk aanwezig.

Zelf ben ik helaas niet zó handig of erin geslaagd om de CEM goed te kunnen bereiken/lost te maken en ook daarbij de shunt te verwijderen.
Ik hoop dat iemand die hier wel vaardig in is, mij wil/kan assisteren bij het verwijderen van de shunt, de juiste diameter van het boorgaatje toepassen, zodat de dimlicht storingsmelding verdwijnt.
Te groot gaatje: geen verlichting, te klein: storingsmelding.

Hieronder heb ik de gegevens van de LED set neergezet, waaronder de 25W per lamp (daarentegen 50W per lamp halogeen volgens mij?), dus hoe staat dit in verhouding tot de shunt weerstand? Mogelijk is iemand technisch zó kundig, om hier goed bij te kunnen helpen. Ik ben bereid om meerdere shunts te experimenteren om het voor elkaar te krijgen ;-)

Gegevens LED Headlight set
Brand: NightEye
Model: A315 S1
Product: LED Car Headlights
LED Type: CSP LED Chip
Type: H7
Color Temperature: 6500K White
Working Voltage: DC 9V-32V
Power: 50W/Pair(25W/each Bulb)
Lumen: 8000LM/Pair(4000LM/each Bulb)
Life Span: Over 100,000 Hours
Beam Angle: 360°
Working Temperature: -40℃~+80℃
Waterproof Rate: IP68
Quantity: 2PCS
Gross Weight: Around 300g
Certification: FCC, CE, RoHS
Warranty: 2 Years

Een 'CANBUS' voorzetstuk aansluiting heb ik geprobeerd, echter zat deze niet bij de set in, en werkte dus niet.
Ook het toepassen van 'weerstanden' die heet worden, en dus ergens in de motorruimte geplaatst moeten worden, zie ik ook niet zitten.


Verzoek om niet in discussie te gaan over dat LED niet geschikt is qua lichtbeeld etcetera. Dat werkt prima zonder belasting van medeweggebruikers.


Hopelijk is er iemand die bereid is mij hiermee te helpen.
Zie het als een uitdaging, leuk knutselproject. :-)
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 02.06.2019 - 22:17  ·  #2
Over welk type Volvo gaat het hier? Welk bouwjaar?

Ik neem aan dat er eerst gewoon halogeen verlichting in zat?
JWolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 / 2019
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 02.06.2019 - 22:24  ·  #3
Sorry; ik dacht met alle zorgvuldigheid het type in de openingspost te hebben vermeld, maar helaas toch vergeten.
Het betreft een Volvo V70N 2.4T uit 2001.

Deze heeft origineel inderdaad Halogeen, H7.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 02.06.2019 - 22:45  ·  #4
Heb je een foto van de doorboorde shunt?

Normaal gesproken voor xenon zou je hier moeten zijn, zou denken dat het voor LED idemdito zou zijn:

JWolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 / 2019
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 02.06.2019 - 23:33  ·  #5
Ik zal komende week een foto posten van de doorboorde shunt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 03.06.2019 - 00:30  ·  #6
Kan je niet gewoon een extra weerstand in de kring zetten om tot het benodigde verbruik te komen om de melding weg te krijgen, of wordt dat te heet? Voor de stroombesparing hoef je het niet te doen, dat zet geen doden aan de zeik.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3377
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 03.06.2019 - 00:45  ·  #7
Je kan ook even de CEM los halen en het draadje achter de aansluiting van de shunt 1 of 2 pootjes opschuiven. Dan pak je de aansluiting op de shunt zoals origineel xenon ook doet.
Heb ik in mijn S60 ook gedaan. Geen gaten boren en geen fout meldingen
JWolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 / 2019
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 03.06.2019 - 03:10  ·  #8
Het gaat mij puur om de melding uitgeschakeld te krijgen. Extra weerstand plaatsen, heb gelezen dat de weerstanden dan erg heet kunnen worden, daar kies ik liever niet voor...daarnaast moet ik geschikte plek in de motorruimte vinden, is er vast...ergens, maar nogmaals, liever niet.

Jeroen, die methode heb ik ook gevonden. Wederom bij de CEM kunnen komen, loskoppelen ed. Daar vraag ik hulp bij. Dan moet er ook nog gesoldeerd worden volgens mij. Maar ik vraag me af of dat überhaupt gaat werken, ik twijfel of LED hetzelfde werkt als voor de Xenon aansluiting, of dat er toch teveel wattage verschil in zit en de melding dus aan blijft. 50W halogeen /35W xenon? /25W LED.

Goede ideeën, uiteraard. Maar ik wil graag de shunt goed bij laten boren en is er iemand (met positieve ervaringen hiermee in de buurt van Twente...of daarbuiten) die mij erbij kan helpen? :-)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 03.06.2019 - 11:08  ·  #9
Even wat achtergrondinformatie om misverstanden weg te nemen: de shunt is een weerstand waardoor de stroom loopt die naar de koplampen gaat. De CEM meet deze stroom, door de spanningsval te meten over deze weerstand. De weerstand zelf wordt gevormd door een metalen strip, de weerstandswaarde is klein en er kan veel stroom door zonder dat de boel heet wordt. Door er een gat in te boren wordt de weerstand groter en dan fop je de CEM omdat deze nog steeds voldoende stroom detecteert. (U = I * R, dus R vergroten maakt U ook groter)
Dat hele "CANBUS" geneuzel is een extra weerstand naar massa, die je na deze shunt zet, dan trekt 'ie meer stroom en detecteert de schakeling hetzelfde als voorheen.

Als ik het zo goed lees, dan is het een kwestie van de shunt (of de aansluiting daarvan) op de CEM iets op te schuiven, op de positie waar Xenonlampen zitten. Dan hoef je je verder geen zorgen te maken over het boren. Ik heb alleen uit het verhaal niet begrepen of je makkelijk bij die aansluiting kan, of je moet solderen, dat je de CEM makkelijk kunt openen, enzovoort. Mijn ervaring is dat deze schakelingen dusdanig veel tolerantie hebben, dat je het verschil tussen 25 en 35 watt niet merkt. Krab voor de zekerheid de aansluitingen van de shunt en op de lamp schoon met een glasvezelborstel.

Ik weet niet waar de CEM van de V70 uit 2001 zit, in die van 2011 moet je het dashboardkastje verwijderen (wat Torx schroeven, paar minuten werk). Maar het klinkt als de meest betrouwbare optie.

Enne, de APK-keurmeester heeft het laatste woord over het lichtbeeld. ;)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 03.06.2019 - 11:41  ·  #10
De positie van de shunt op de CEM is verschillend voor (af fabriek) xenon en halogeen. Het is echter te simpel gedacht om deze te verplaatsen en klaar. In de autoconfiguratie moet halogeen dan ook aangepast worden naar xenon. Dat kun je in principe niet zelf... (alhoewel, check V-Dash topic). Maar dan mis je weer de automatische hoogte regeling dus nee, het is niet echt een praktische oplossing.
Het shunt doorboren zou toch de oplossing moeten zijn.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 03.06.2019 - 12:02  ·  #11
Grrr, stomme computers. Dan is modificatie van de shunt denk ik de beste oplossing.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat de vragensteller het geen prettig idee vindt dat er ergens 2 keer 30 watt wordt weggestookt in een weerstand, als de lichten aan staan.
VolvoBart
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 38
Berichten: 220
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 03.06.2019 - 15:50  ·  #12
Quote door brinkie

Grrr, stomme computers. Dan is modificatie van de shunt denk ik de beste oplossing.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat de vragensteller het geen prettig idee vindt dat er ergens 2 keer 30 watt wordt weggestookt in een weerstand, als de lichten aan staan.


hoeveel watt warmte denk je dat je motorblok afgeeft aan je motorruimte?
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 45
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 03.06.2019 - 16:15  ·  #13
Quote door VolvoBart

Quote door brinkie

Grrr, stomme computers. Dan is modificatie van de shunt denk ik de beste oplossing.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat de vragensteller het geen prettig idee vindt dat er ergens 2 keer 30 watt wordt weggestookt in een weerstand, als de lichten aan staan.


hoeveel watt warmte denk je dat je motorblok afgeeft aan je motorruimte?


Maar dat is er op berekend, een extra weerstand in een computer wellicht niet helemaal.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 04.06.2019 - 09:20  ·  #14
Quote door VolvoBart

hoeveel watt warmte denk je dat je motorblok afgeeft aan je motorruimte?

De motor is voorzien van koeling en is ontwikkeld op snelle warmte-afvoer, delen die echt heet worden (turbo, uitlaat) zitten aan de achterkant van de motor, zodat de rijwind c.q. de radiatorfan deze warmte via de onderkant van de auto afvoert. Een weerstand die je ergens in de bedrading vlakbij elektronica moet knutselen, daar wil je liever niet van dat die veel warmte moet dissiperen, vooral omdat de kwaliteit van die weerstanden vaak typisch Chinees is. De enige verstandige plek voor zo'n weerstand is in de lampunit zelf, omdat lampen bijna al hun opgenomen vermogen in warmte omzetten en het daarom toch al warm wordt daar. Een LED is bijna een factor 10 effciciënter dan een halogeenlamp, dus qua totaal aan de omgeving afgestane warmte kan het wel uit, en de rijwind koelt de unit ook een beetje. Maar netjes is het allemaal niet, liever kies je ervoor om de meting te bedonderen door de shunt te verkleinen.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 455
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 04.06.2019 - 13:49  ·  #15
Wellicht kunnen “we” op een andere manier de computer bedonderen.

Ik heb het zelf (nog) niet getest maar met VDASH schijn je dit te kunnen omzeilen, lees hier. Nu alleen een manier bedenken om het blijvend te maken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0