Leeftijd band thuiskomer reservewiel

Vervangen of gewoon doorrijden?

Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Leeftijd band thuiskomer reservewiel

· 
Posted: 28.07.2016 - 21:10  ·  #1
Deze week dacht ik ineens: "goh, hoe oud zal de band van het thuisbrengertje eigenlijk zijn?"

Nadere inspectie van de DOT code bleek dat de band ondertussen richting de 16 jaar aan het gaan is. Verder niets aan de band of velg te zien, zo te zien nooit gebruikt. Geen scheuren, geen tekenen van uitdroging of ander onheil.

Maar bijna 16 jaar?

Dus even bij de bandenboer gevraagd wat te doen. Reactie was simpel: Mooi laten liggen. De band ligt daar lekker droog, geen zonlicht of pekel of andere invloeden die de band laten verouderen. En het is toch maar voor eventjes als je 'm al gebruikt, en op lage snelheid, dat houdt ie wel vol.

Voor de zekerheid ook nog even bij de dealer langs gereden, en daar ook de melding "echt helemaal niemand vervangt die band." Wel het verhaal over 6 jaar van caravans, maar de korte samenvatting was ook: mooi laten liggen.

Wat denkt men hier? Inderdaad gewoon laten liggen of er toch een andere band omheen laten leggen?
wannahaveV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Leeftijd band thuiskomer reservewiel

· 
Posted: 28.07.2016 - 21:35  ·  #2
Ik had exact dezelfde vraag; nu zit het bedrijf waar ik werk toevallig in 1 groep met een bekende bandenimporteur > ik zal de vraag daar eens stellen* aan mijn semi-collega's.

*: het antwoord laat even op zich wachten want ik ben as we speak 2 weken op vakantie. Met m'n oude thuiskomer
Blackfox
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 28.07.2016 - 22:20  ·  #3
Gewoon laten liggen :-) De kans dat je hem nodig hebt is klein (tja kan altijd gebeuren natuurlijk).Maar mocht je hem nodig hebben, geen probleem voor noodgevallen.Heb 1 jaar zonder reservewiel gereden in de S70 en nooit nodig gehad.
Rij nu inmiddels 3 maanden zonder reservewiel met de S60..oh jee das goden verzoeken :D :D
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 28.07.2016 - 22:40  ·  #4
Vernieuwen lijkt me niet nodig. Op spanning houden wel. Dus wel regelmatig checken!
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 28.07.2016 - 23:39  ·  #5
Ik heb 'm ook twee jaar niet in de auto gehad vanwege gastank. Wel een noodwet met pomp en dichtings vloeistof.
Stond ik s'avonds op het werk bij de auto met platte band. Tien voor zes...dus kon nergens meer terecht.
Gelukkig stond er een kopie van mijn auto nog op de parkeerplaats (D5, dus zeker een reserve wiel) Eigenaar opgespoord, en die was bereid zijn reserve wiel uit te lenen. Kon ik mooi thuis mijn bandje repareren.
Nu dus reservewiel toch weer in de auto. Ligt in de weg, maar dat neem ik maar voor lief.
groene v70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 10.08.2016 - 21:23  ·  #6
Gewoon laten liggen.
Zonlicht uv zorgen er voor dat banden verouderen.
Reservewiel ligt binnen en in het donker, heeft niks te lijden.
Belangrijk is voldoende spanning.
Bartje-V70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2016 - 22:50  ·  #7
Quote door groene v70

Gewoon laten liggen.
Zonlicht uv zorgen er voor dat banden verouderen.
Reservewiel ligt binnen en in het donker, heeft niks te lijden.
Belangrijk is voldoende spanning.

Volgens mij is dit het goede antwoord.
De thuiskomer uit onze V40 van 1999 laatst even kritisch bekeken en dat rubber ziet er uit en voelt aan alsof het nieuw is. Diepzwart van kleur en het voelt als "ruw/plakkerig" als een nieuwe band.
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 11.08.2016 - 14:48  ·  #8
Ik heb ook altijd nog een 12v compressortje in de reserveband liggen. Daar check ik regelmatig de bandenspanning van de gewone banden mee en gebruik ik om de reserveband op te pompen als ik deze nodig heb. Ik ken mezelf, ik vergeet namelijk altijd de spanning van de reserveband te checken. Zo ondervang ik dat probleem mooi en bespaar ik ook nog eens 50ct per keer bij de (lucht)pomp.

Selected quotes for multi-quoting:   0