Als het alleen de oringen zijn, die kosten 2€ ofzo en is ruim een uur werk. Was voor mij wel een enorm gepiel om met maat kolenschoppen in het dashboard te werken en dan ook nog een lijf van ruim 2 meter wat daar aan vast zit.
Ergo, uitbesteden!
Vanochtend vond ook ik een natte mat bij de pedalen. Ik dacht eerst dat het regenwater was, maar het voelt vet en proeft zoet. Het zal dus wel de kachelradiator of de aansluitingen zijn.
Ik zal als ik tijd heb even het paneel verwijderen om te kijken of ik een druppel zie hangen bij de aansluitingen. Mocht dat niet zo zijn moet de hele radiator vervangen worden. In Vida wordt daarvoor nogal wat verwijderd. Stuur, stuurkolom, enorm veel gedoe waar ik zelf niet aan ga beginnen. Is er een makkelijkere manier? Of raakt de nieuwe radiator dat meteen beschadigd zoals ik zie op de filmpjes op Youtube?
Edit: ik weet niet hoelang deze lekkage er al zit, koelvloeistof staat nog steeds tussen min en max, zoals ik hem altijd heb staan. Ik zal dit in de gaten houden, maar kan ik hier mee doorrijden?
Meestal bij lekkage aan de N modellen op de kachel zijn het de o ringen, dan krijg je koelwater links op de mat bij het gaspedaal. De o ringen vervangen is een beetje een k-klusje omdat je de er slecht bij kan, maar de ringen kosten niet veel. Bij de classics ging de radiator zelf nog wel eens lekken, bij de N serie heb ik het nog niet gehoord.
Ik heb bij de mijne 4 of 5 jaar geleden de o ringen vervangen en het is nog steeds dicht.
Vanochtend de plaat bij de pedalen verwijderd en toen zag ik dit:
Het lijkt mij dat het hier ook om de O-ringen gaat? Ik zal ze bestellen bij de dealer en proberen te vervangen. Het lijkt mij dat er erg weinig ruimte is om de onderste borgring te verwijderen? Die plastic behuizing lijkt mij erg in de weg te zitten.
Bij monteren de buis met een dikke schroevendraaier stevig aanduwen en vervolgens de borgring plaatsen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Aan de aangetaste bout te zien, is de lekkage al even bezig.
Let bij het terugmonteren van de leidingen dat ze goed 'klik' zeggen, anders krijg je lekkage.
Ik heb een van de borgclips (neem nieuwe!) van de andere kant af er ingestoken. Dat ging iets minder moeilijk.
Maar het blijft een rotklus.
Ik heb hiervoor mijn voorstoel er uitgehaald om beter in de auto te kunnen liggen.