Lekkage bij distributiezijde

Dat zie je dan vlak voor de vakantie.

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4833
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 07:49  ·  #16
Bij mij klapte de nokkenas keerring er tussenuit en was het blok in minder dan 1000 meter knap leeg, snelweg lag een lading olie op en ik moest afgesleept worden.

Tevens koste me het 25 schadevrije jaren omdat rijkswaterstaat de schoonmaak van de A50 claimde bij de ver zekering,
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3892
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 07:55  ·  #17
Quote door Age_D5

Even ter info....

Als ik de distributie laat vervangen inclusief waterpomp.... Zo'n set kost kwalitatief 125 euro. Rubberen keerring 8 euro.

Hoe lang is een monteur bezig met de vervanging van de keerring en de complete distributieset + waterpomp? Moet ik nog iets anders vervangen als we toch bezig zijn?


De nokkenaskeerring lekt niet zomaar. Dan moet je de oorzaak ook aanpakken, en dat is waarschijnlijk een verstopte carterontluchting. Als je het echt goed wilt doen moet je de carterpan er ook onderuit halen, aangezien het kanaal van de carterontluchting wss ook potdicht zit
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4833
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 07:59  ·  #18
Quote door [-Tom-]

Quote door Age_D5

Even ter info....

Als ik de distributie laat vervangen inclusief waterpomp.... Zo'n set kost kwalitatief 125 euro. Rubberen keerring 8 euro.

Hoe lang is een monteur bezig met de vervanging van de keerring en de complete distributieset + waterpomp? Moet ik nog iets anders vervangen als we toch bezig zijn?


De nokkenaskeerring lekt niet zomaar. Dan moet je de oorzaak ook aanpakken, en dat is waarschijnlijk een verstopte carterontluchting. Als je het echt goed wilt doen moet je de carterpan er ook onderuit halen, aangezien het kanaal van de carterontluchting wss ook potdicht zit


Denk dat na 20 jaar zo’n keerring er ook wel spontaan uit kan schieten.
Ik had mijn vorige V70 de preventieve oliedruk reparatie door Martin laten doen.
Maar een jaar later klapt de keerring er gewoon uit en absoluut geen overdruk in het carter.

Wij rijden nu eenmaal in auto’s die de economische levensduur met vele jaren overschrijden.
Dan gaat er wel eens wat kapot
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3839
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 10:40  ·  #19
Poeh, lastig dilemma. Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu niet goed weet wat te doen. Dat die keerring vervangen moet worden is een feit. Maar ik zou zeker wel neigen naar het meepakken van de VVT. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je axiale speling van de poelie zien door (met de kap er af) iemand te laten starten. Als ie van links naar rechts heen en weer bibbert bij het starten, dan zit er speling op ;)

Het lastige is natuurlijk dat we hier geen glazen bol hebben. Misschien kun je er nog 50k mee rijden, misschien knalt ie er volgende week uit.

Maar, we hebben het hier over lekkage. Dat is heel breed. Als het eruit spuit is het lekkage, als er elke week een drup op de grond valt noemen we het ook lekkage. Met het eerste is het over en uit, met het 2e kan ie oud worden. Ik zou het advies van Maarten Jan volgen; de boel een beetje schoonmaken en kijken hoe snel het weer nat wordt. Als ik naar de foto's kijk zou ik eerder spreken over zweten dan over lekken. Als het inderdaad niet zomaar weer nat wordt, zou ik de gok nemen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6058
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 11:12  ·  #20
Het blijft koffiedik natuurlijk.. Mijn mening: Hoelang nog voor je op vakantie gaat? waarschijnlijk te kort om nog even keerring te verangen (en eventueel VVT) . Dan zou ik: schoonmaken en kijken hoe snel het weer vies wordt. Het ziet er niet uit als een hele heftige olielek, dus bij niet direct weer opbouw van olie op afdekkap/riem zou ik eerst op vakantie gaan. Maar het hangt vooral af van de sterkte van je zenuwen. Durf je het zelf aan of heb je dan wel een heel onrustig gevoel onderweg en een vervelende vakantie daardoor. Heb je vervangende mogelijkheid dan zou ik dat zeker doen, alleen al voor je gemoedsrust.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 362
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 11:19  ·  #21
Quote door Age_D5

@Blade: als ik er met mijn hand geen enkele beweging in kan krijgen.... tandwiel met poulie VVT. Deze toch vervangen dan?

Optie 1:
Alleen de distributieriem vervangen... En dan naar Frankrijk op en neer. Aangezien er geen olie op de grond ligt en ik geen idee heb hoe zeer het lekt. Dit heeft geenszins mijn voorkeur maar zou een noodoptie kunnen zijn.

Optie 2:
Distributieriem, spanrol en VVT poulie vernieuwen. Terug van vakantie dan alles los en rubbers vervangen waar nodig en een nieuwe waterpomp.


Vraag 1: Is er iemand in Limburg die een locking tool heeft?
Vraag 2: Is er iemand die in Limburg een tool heeft waarmee ik de keerring (als die nog vast zit, los kan halen) of een goude tip?

Als ik deze moet bestellen ben ik een of twee dagen verder.


antwoord op vraag 1, ik heb een volledige Locking tool in koffer nieuw op de plank liggen, gekocht omdat de 2 volvo's een nieuwe DB riem moesten hebben, en uiteindelijk door een lekke koppakking bij 1 besloten ze alle bij bij de garage te laten doen (mede vanwege tijds gebrek) dus de set is nog nooit gebruikt. Set ligt in Maastricht en mag geleend worden mits er mee om wordt gegaan alsof het van jou is (respectvol :) )

vraag 2, mij is verteld dat je met een klein schroefje erin draaien hem er zo uit kan trekken (wel opletten dat je geen krassen met die schroef maakt op de as) erin slaan met een grote dop die over de as past (mits er geen tool voor bij de hand is)

overigens heb ik drie jaar rond gereden met een goed zwetende nokkenas keering, je zag het rondom en in de kappen zoals bij jou, maar de riem was wel altijd droog.
Age_D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 14:00  ·  #22
Ja... Nu zijn we aangekomen bij het belangrijkste.


De tandwielen staan op de rode streepjes.
Maar nu past de nokkenas-vastzet kit niet.

Iemand een handleiding of weten wat te doen nu?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 14:11  ·  #23
Met de distributieriem gemonteerd kun je nu de nokkenas van de VVT goed draaien zodat de fixatietool past. Het tandwiel blijft dan staan. Heb je de krukas ook gefixeerd?

Dit is overigens niet de officiële instructie, die zegt dat je nu de riem demonteert, de nokkenas verdraait zodat deze in de tool past en dan de poelie markeren zodat je hem op die positie straks kunt terug plaatsen. Je verdraait hem na montage weer in de tegenovergestelde richting om hem weer op tijd te zetten. Twee markeringen heb je dus nodig.

Maar ik persoonlijk vind het veel makkelijker om nu de nokkenas te verdraaien.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6058
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 15:43  ·  #24
zoiets:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Age_D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 18:25  ·  #25
Nou, de geleverde en aangeschafte lockingtool van Weber is puinzooi!!! Deze centreerde niet exact met het gat en de bout waardoor deze scheef ging zitten en we dus niet gebruiken konden. Met twee man aan zitten rommelen...

Hierdoor reparatie afgebroken. Alles schoon gemaakt en gezien dat het zweet en de riem in perfecte staat is.

Na een hoop gehannes zag ik dat aan de andere zijde van de motor, daar waar je het plaatje moet wegtrekken ook een keerring lekt/zweet. Deze wordt de komende keer vervangen.

Ook zagen we dat de bovenste motorsteun en de beide steunen waar de crossbalk in zit geen enkel effect meer hebben. Rubber is kaputt. Wordt ook vervangen.

De VVT poulie wordt ook besteld en vervangen.

De multiriem inclusief spanners gaan we ook vervangen.


Alles na de vakantie. Wordt een hoop werk, ga er drie dagen voor uittrekken.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Age_D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 18:35  ·  #26
Caeterontluchting is in orde. Handschoentje wordt direct volledig ingezogen. Dacht bijna deze kwijt was....


Quote door [-Tom-]

Quote door Age_D5

Even ter info....

Als ik de distributie laat vervangen inclusief waterpomp.... Zo'n set kost kwalitatief 125 euro. Rubberen keerring 8 euro.

Hoe lang is een monteur bezig met de vervanging van de keerring en de complete distributieset + waterpomp? Moet ik nog iets anders vervangen als we toch bezig zijn?


De nokkenaskeerring lekt niet zomaar. Dan moet je de oorzaak ook aanpakken, en dat is waarschijnlijk een verstopte carterontluchting. Als je het echt goed wilt doen moet je de carterpan er ook onderuit halen, aangezien het kanaal van de carterontluchting wss ook potdicht zit
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 695
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 18:42  ·  #27
Dat zegt niet zoveel, zegt alleen dat hij nog verstopter kan gaan zitten. Bij belasting loopt de druk veel meer op dan stationair. Er zit ook een membraam in de zwarte box die kan ook vast gaan zitten. Als je nu geld uit gaat geven vervang dan alsjeblieft de carteronluchtingsbox en slangen.

Ringen in het carter ook al een keer vervangen?
Age_D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 20:59  ·  #28
Wat ik na de vakantie vervangen ga:

1. Nokkenaskeerring inlaat links
2. Nokkenaskeerring uitlaat rechts
3. Poulie VVT
4. Distributieriemset + waterpomp
5. Multieriemset

6. Motorsteun voorzijde schutbord
7. Die twee steunen/houders waarin de crossbalk in vast zit, die weer vast zit aan de motorsteun.


Iemand een idee waar deze goed te krijgen zijn ipv. autodoc? En is er een soort van digitale PDF waar alle onderdelen en nummers in staan?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3839
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 21:16  ·  #29
Probeer de OEM fabrikant te vinden van elk onderdeel. En dan via motointegrator.de bestellen. Vaak goedkoper dan Autodoc en sneller in huis.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2022
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Lekkage bij distributiezijde

 · 
Posted: 26.07.2022 - 21:47  ·  #30
Voor de cruciale onderdelen: VVT (duur!) en keerringen heb ik zelf destijds bij de dealer gehaald i.c.m. distributieset.
Met de dealer heb ik kortingsafspraken gemaakt. Grote voordeel is dat de onderdelen supersnel geleverd kunnen worden.
Stel je mist een keerring dan kan je soms dezelfde dag of de dag daarna het onderdeel al ophalen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0