lekkage bijrijders zijde bij stil staan

Hendrik v70N
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

lekkage bijrijders zijde bij stil staan

· 
Posted: 22.12.2020 - 22:17  ·  #1
Beste Allen,

Ik heb een raar probleem. Zolang ik mijn V70 2001 bijna elke dag rij is er niets aan de hand.
Maar als hij langer dan week stil staat, wat nu met covid best vaak gebeurt. Is mijn vloerbedekking bij de bijrijderszijde zeik nat.

Ik heb onder de motorkap waar de kachel inlaat zit al los gehad en schoon gemaakt. Zat niet heel veel rooizooi in. Maar goed heeft niet geholpen. Ik ruik proef geen koelwater en het wordt zeiknat zeg maar bij de deur kant. Dus ik verdenk de kachel aansluiting ook niet.

Iemand een idee waar ik zoeken moet? Ook omdat het gebeurt bij stil stand? Het lijkt of ergens langs lekt, maar bij het raam zie ik ook niets.

Ik hoor het graag.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: lekkage bijrijders zijde bij stil staan

· 
Posted: 22.12.2020 - 22:43  ·  #2
Wellicht toch de aansluiting bij het raam? Controleren met een rookmachine of zeepsop buiten op de randen spuiten en met een compressor langs de rand aan de binnenkant blazen.

Bij mij lekte hij destijd onder de paravan door. 3M kalk (soort klei) er tussen gedaan en opgelost.

Succes!
Hendrik v70N
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.12.2020 - 22:52  ·  #3
Ok, ga eens kijken, had wel gelezen met rijwind etc.. maar het vage is dat bij stilstand gebeurt.. dus maar eens wat zeepsop en compressor gaan gebruiken om te kijken wat gebeurt.
Kuip
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 22.12.2020 - 23:04  ·  #4
Klinkt toch als lekkage via de ventilator.

Omgekeerde U-vormige gootje onderaan je voorruit zit goed vast aan de voorruit? En de paravan zit goed in het gootje?

Kijk anders nog even naar dit topic:
topic.php?p=349962#real349962
Pygmy
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 22.12.2020 - 23:04  ·  #5
Heb je toevallig een open dak?
Ik heb laatst gelezen/gezien op YT dat als het afvoergaatje daarvan verstopt is het water nog wel eens via een bizarre route bij het voeteneind van de bijrijder uit kan komen.

Als je een dakraam hebt zal ik even zoeken naar het filmpje!

Edit: gevonden!

https://youtu.be/MlaiU2ysB5E
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 23.12.2020 - 14:46  ·  #6
Ik had hetzelfde met de XC60, die nu ook meer stil staat dan in bedrijf is. Ik dacht zelf dat het een deur/raam afsluiting probleem was. Het had nogal hevig geregend. Droog gemaakt en daarna geen problemen meer. Bij een volgende dikke bui nog maar eens kijken.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2020 - 18:35  ·  #7
Quote door Kuip

Klinkt toch als lekkage via de ventilator.

Omgekeerde U-vormige gootje onderaan je voorruit zit goed vast aan de voorruit? En de paravan zit goed in het gootje?

Kijk anders nog even naar dit topic:
topic.php?p=349962#real349962

Deze strip moet inderdaad goed op de rand van de voorruit afdichten. En de paravaan op de omgekeerde U. Het water kruipt er anders onderdoor en valt precies in de opening van de ventilator. Bij de XC70 van een maat was dit het geval. Het was niet goed te zien of deze strip een laagje rubber had, maar deze was in ieder geval verweerd en behoorlijk hard en was beginnen te lekken. Wij hebben het opgelost door boven de opening een soort deksel te maken van spul wat we nog hadden liggen. Deksel "zweeft" 1 cm boven de opening , lucht toevoer van de zijkant. Een nieuwe strip 30674707 kostte €59.90 ex. BTW bij de dealer. En kit gebruiken vonden we ook geen fraaie oplossing. Als test hadden we tape gebruikt om de rand van de voorruit en dat werkte ook.
Hendrik v70N
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 23.12.2020 - 18:59  ·  #8
Laatst toen ik de lekkage eerder ontdekte de hele boel al los gehaald bij de ventilator.. ondersterubber goed Schoongemaakt en weer in cylicone gezet.. Open dak heb ik ook.. afvoeren zaten in het verleden verstopt.. maar had ik goed door gespoeld.. ga dat toch nog maar eens doen.. ook het raam rubber maar goed controleren.. eerst de vloer bedekking er maar eens uithalen.. het vage vind ik wel dat
Ik het alleen maar merk als ik er niet mee rij
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2020 - 20:56  ·  #9
Ik had exact hetzelfde bij mijn S60, lekte als hij stilstond. Hier lekte het onder de paravan door, blijkbaar met rijden kwam het water dan niet in die hoeveelheden daar terecht.

Sterkte nogmaals!
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2020 - 20:59  ·  #10
Ik heb overigens dit gebruikt: 3M KNEEDBARE KITSTRIPPEN 6MM X 30CM. Even zoeken op artikelnummer 3M-08578
Hendrik v70N
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 23.12.2020 - 22:30  ·  #11
Quote door wimg

Ik had exact hetzelfde bij mijn S60, lekte als hij stilstond. Hier lekte het onder de paravan door, blijkbaar met rijden kwam het water dan niet in die hoeveelheden daar terecht.

Sterkte nogmaals!

Ok dan moeten we toch maar nog een keer de zooi loshalen en controleren en M3 kit, strijkkit of ruitenkit aan de gang.. heb dat genoeg liggen van E30 restauratie projecten liggen. En ik ga ook nog ff dat open dak eens controleren.. Hopelijk wordt het deze week nog ergens droog....
JdB
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 78
Subject:

Soortgelijk probleem aan bestuurderszijde

· 
Posted: 01.04.2021 - 13:39  ·  #12
Onder de vloermat van de bestuurder was de zaak af en toe nat. Zeker niet tijdens het rijden. Uiteindelijk naar de Volvodealer geweest. Die wist binnen 5 minuten de oorzaak: Voorruit zat los en lekte. Die wordt volgende week verwijderd, schoongemaakt en opnieuw gelijmd.
Opmerking van technicus: "Dit komt helaas wel vaker voor !"
Justus
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.04.2021 - 21:59  ·  #13
Dan heb jij waarschijnlijk een V70nn (na 2008), daar is dit een bekend probleem. Bij de V70n (dit topic) komen loszittende ruiten niet voor.

Selected quotes for multi-quoting:   0