Lekkage koelvloeistof

Maar waar komt het vandaan

WiWaaz
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Lekkage koelvloeistof

· 
Posted: 12.06.2021 - 11:29  ·  #1
Enkele dagen geleden kreeg ik de melding dat de koelvloeistof leeg was. Onverwacht, want in een gesloten systeem verwacht je dat niet.
Omdat ik op dat moment meerdere storingen had, kon ik niet uitsluiten dat het ook met iets anders te maken had. Bijgevuld en eerst maar gelaten. Voor de zekerheid een nieuwe dop voor het reservoir besteld en geplaatst.

Gisteren toch wat druppels geconstateerd op de oprit. Ruimte gemaakt in de garage en verder op onderzoek uit gegaan. Van bovenaf ziet alles er goed en droog uit. Voor de zekerheid wat slangenklemmen aangedraaid maar dat was minimaal.
Auto opgekrikt en rechter voorwiel er af. Dan zie je al een hoop meer.

Zie foto's. Iemand enig idee waar het vandaan kan komen en/of hoe ik verder kan zoeken?

Zelf heb ik het idee dat dit is ontstaan nadat mijn garagist de dynamo (reinigen) en airocpomp (nieuwe plaatsen) er af heeft gehad. Zou hier een logisch verband in kunnen zitten?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Lekkage koelvloeistof

· 
Posted: 12.06.2021 - 11:36  ·  #2
Thermostaat/huis of waterpomp
WiWaaz
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2021 - 12:44  ·  #3
Dank!

Klopt mijn aanname dat lekkage aan thermostaat(huis) van onder de motorkap zichtbaar zou moeten zijn?
En dat als ik daar niet echt iets zie, het wel de waterpomp moet zijn?

Wiebe
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 12.06.2021 - 13:16  ·  #4
Quote door WiWaaz

Enkele dagen geleden kreeg ik de melding dat de koelvloeistof leeg was. Onverwacht, want in een gesloten systeem verwacht je dat niet.
Omdat ik op dat moment meerdere storingen had, kon ik niet uitsluiten dat het ook met iets anders te maken had. Bijgevuld en eerst maar gelaten. Voor de zekerheid een nieuwe dop voor het reservoir besteld en geplaatst.

Gisteren toch wat druppels geconstateerd op de oprit. Ruimte gemaakt in de garage en verder op onderzoek uit gegaan. Van bovenaf ziet alles er goed en droog uit. Voor de zekerheid wat slangenklemmen aangedraaid maar dat was minimaal.
Auto opgekrikt en rechter voorwiel er af. Dan zie je al een hoop meer.

Zie foto's. Iemand enig idee waar het vandaan kan komen en/of hoe ik verder kan zoeken?

Zelf heb ik het idee dat dit is ontstaan nadat mijn garagist de dynamo (reinigen) en airocpomp (nieuwe plaatsen) er af heeft gehad. Zou hier een logisch verband in kunnen zitten?

Als hij voor dat hij naar de garage ging voor reparaties wel droog was en na die tijd niet meer, dan had ik toch even contact gehad met diezelfde garage om even e.e.a. na te vragen.
Stel dat ze wel wat los gehad hebben kun je vragen om de kosten te delen bijvoorbeeld…..
WiWaaz
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2021 - 18:44  ·  #5
Dank Poika voor het de juiste kant op sturen.

Bijgevoegd wat foto's van distributie en waterpomp. Duidelijk natter dan de bedoeling lijkt mij. Dus zal helaas een nieuwe met pakking in moeten. Genoeg kosten gehad de laatste tijd, dus maar eens gaan bedenken of ik dit zelf kan.
WiWaaz
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.06.2021 - 14:26  ·  #6
Quote door BBS

Als hij voor dat hij naar de garage ging voor reparaties wel droog was en na die tijd niet meer, dan had ik toch even contact gehad met diezelfde garage om even e.e.a. na te vragen.
Stel dat ze wel wat los gehad hebben kun je vragen om de kosten te delen bijvoorbeeld…..

Excuus, deze reactie gemist.
Terechte opmerking, maar ik wilde wel graag weten of er een logisch verband zou kunnen zijn.
Erg tevreden over mijn standaard (Bosch car service) garage. Ze denken altijd mee, kan er altijd terecht voor advies of zelfs gereedschap.
Bovendien hadden zij een knelfitting niet goed aangedraaid, waardoor ik lekkage had en olie in mijn dynamo gekregen had. Zij hebben die gereinigd en omdat het toch uit elkaar lag een airco pomp geplaatst waarvoor ik alleen materiaal kosten hoefde te betalen.

Om ze dan direct weer iets in de schoenen te schuiven voelt dan niet goed.

Auto weer in eigen garage gezet en begonnen met demontage. Wacht al paar dagen op de assteunen (Datona). Vandaag maar eens gebeld; blijken ze die pas in augustus weer op voorraad te hebben. Nu op zoek naar een andere partij dus...
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.06.2021 - 14:32  ·  #7
Wat blokken hout werkt ook prima , gebruik ik nog vaak als ik op mijn brug wat moet ondersteunen .

wel stevige stukken natuurlijk 22 X 7 cm 50 lang bv .
BBS
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 14.06.2021 - 19:58  ·  #8
Quote door WiWaaz

Quote door BBS

Excuus, deze reactie gemist.
Terechte opmerking, maar ik wilde wel graag weten of er een logisch verband zou kunnen zijn.
Erg tevreden over mijn standaard (Bosch car service) garage. Ze denken altijd mee, kan er altijd terecht voor advies of zelfs gereedschap.
Bovendien hadden zij een knelfitting niet goed aangedraaid, waardoor ik lekkage had en olie in mijn dynamo gekregen had. Zij hebben die gereinigd en omdat het toch uit elkaar lag een airco pomp geplaatst waarvoor ik alleen materiaal kosten hoefde te betalen.

Om ze dan direct weer iets in de schoenen te schuiven voelt dan niet goed.

Auto weer in eigen garage gezet en begonnen met demontage. Wacht al paar dagen op de assteunen (Datona). Vandaag maar eens gebeld; blijken ze die pas in augustus weer op voorraad te hebben. Nu op zoek naar een andere partij dus...

Je hoeft ze ook niet direct iets in de schoenen te schuiven…. Dat is het laatste wat je doen moet als er een twist is.
Maar vragen kan altijd of er iets richting het koelsysteem gebeurd is. Want voor je naar de garage ging was het allemaal droog en na de garage is het nat….
Kan toch wezen dat ze iets kleins gedaan hebben wat verkeerd uit pakt?
WiWaaz
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.06.2021 - 15:08  ·  #9
Vandaag aan de slag gegaan, doel om waterpomp te gaan vervangen. Gelijk ook maar oliefilter vervangen en carterpan er onder uit is het plan.

Maar nu loop ik tegen het volgende aan; ik krijg met geen mogelijkheid de moer (30mm) van de krukaspoelie los. Met de hand draait de boel gewoon door, dus gaat die van tijd.
Met de compressor kom ik helaas ook niet verder. Ingespoten met WD40 maar helaas.

Iemand nog tips?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 17.06.2021 - 15:16  ·  #10
Met deze beuker issie zo los.

Goed gereedschap is het halve werk zeggen ze weleens.
ravado
Subject:

· 
Posted: 17.06.2021 - 15:44  ·  #11
Als je dat goede gereedschap niet hebt (wat eigenlijk wel een voorwaarde is) dan kan je nog proberen de moer heet te stoken met een goede brander. Nadeel is dat de krukaspoelie ook rubber heeft dus je zou het rubber kunnen verbranden. Daarom moet je dus heel goed opletten hoe je de brander er op houdt en wat er gebeurd.

Een andere mogelijkheid is om de startmotor te verwijderen en dan het vliegwiel te blokkeren. Dan kan je er een zwaar wringijzer met een lange pijp (minimaal 1 meter) Op de krukasmoer zetten.

Nog een mogelijkheid is om de compressor op te schroeven en op 9 of 10 bar de slagmoersleutel te laten draaien. (Is niet erg goed voor je gereedschap maar eenmalig zou het wel kunnen)
sw2983

Subject:

· 
Posted: 17.06.2021 - 16:17  ·  #12
Je kunt ook (het is wel even flink priegelen) de riem achterlangs halen. Tot nu toe steeds gelukt.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 17.06.2021 - 16:30  ·  #13
Negen van de tien keer heeft de compressor te weinig vermogen.

Voor dit soort klussen ga ik naar een doe het zelf garage De Heining in Amsterdam Sloterdijk II en klik mijn sleutel aan hun compressor. En als dat ook niet lukt dan huur ik een sleutel van hun.

Mogelijk is er bij jouw in de buurt ook zo’n oplossing
rfs88
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.06.2021 - 16:33  ·  #14
wij gebruiken altijd een accu machine die tot 400NM gaat, weinig wat hiermee niet open hebben gekregen...
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 17.06.2021 - 18:02  ·  #15
ik zou eerst eens de boel wat droog blazen bij je waterpomp en onderkant kan zijn dat er wat geknoeid is natuurlijk dan eens een dag rijden en kijken wat er gebeurt als er dan weer koelvloeistof ligt is het niet goed dan zit de pakking niet lekker of hebben ze niet goed de oude pakking verwijdert met nieuwe waterpomp plaatsen

Selected quotes for multi-quoting:   0