Lekstroom

pieranja
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Lekstroom

· 
Posted: 12.02.2016 - 14:09  ·  #1
Ik heb al geruime tijd last van een hardnekkige lekstroom. Het heeft mij al twee accu's gekost, en onlangs is ook de dynamo vervangen. Echter, de lekstroom bleef.

Ik heb de auto bij een garage gebracht om het euvel once-and-for-all op te lossen .... maar je raadt het al: nog geen soelaas tot nu toe.

Wat lijkt te correleren met de lekstroom is het alarm. Als deze wordt geactiveerd, dan gaat na +/- 20 seconden het alarm in de stress. Dus die doe ik al heel lang niet meer aan. De garage heeft de sirene vervangen. Dit leek de boosdoener, want de batterij lekte en de printplaat zat onder de aangekoekte zooi van diezelfde batterij. Echter ... de lekstroom bleef.

Auto is door de garage uitgelezen bij de Volvo dealer. Die constateren dat de daksensor in elk geval niet goed is. Bovendien een 'vaag' verhaal over kabels die door het dakraam lopen (ik heb een open dak)? De Volvo dealer vond het niet zo leuk denk ik dat de garagist met de auto daar langs kwam om uit te lezen, dus vandaar het mistige verhaal.

Kortom: is er misschien iemand hier die dit probleem herkent? Ik heb het idee dat de garagist er ook niet echt uit komt namelijk. En zou dit de lekstroom kunnen verklaren (kabelbreuk).

PS: Ik herinner mij wel dat ruime tijd terug mijn dakraam een keer is vastgelopen. Ik heb hier toen zelfs nog eens een keer een post over geplaatst, want het ging regenen! Na een rest van het systeem werkte deze toen wel weer.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Lekstroom

· 
Posted: 12.02.2016 - 18:24  ·  #2
Tja dit vraagt normaliter om een gedegen onderzoek met het een voor een uitrekken van de zekeringen terwijl je de stroom meet(Amperes) en dan vaststellen bij welke zekering de lekstroom optreedt. dan kom je in de buurt. maar het blijft vaak een lastig klusje uit te zoeken waar het dan precies aan ligt.
ObbeTuning
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Subject:

· 
Posted: 13.02.2016 - 23:58  ·  #3
Voor zover ik weet en meegemaakt heb:

De UEM kan de boosdoener zijn.
Deze regelt het alarm, afstand bediening, open-dak, dimmen van spiegel etc.
Testen: multimeter op amp. tussen + dan wel - pool.
Auto afsluiten met motorkap open en deur open (deurslot in sluitstand)
Auto op slot zetten met afstandsbediening.

5 tot 10 minuten wachten.

De amp meter zal waarschijnlijk tussen de 1 en 0.7 aangeven
1 voor 1 de zekeringen er uit trekken en kijken op welk moment de multimeter 0,05amp aangeeft, bij hogere waarden zit de auto nog niet in slaapmodus.

Het spreekt vanzelf dat op het moment dat bij een zekering trekken de waarde naar de 0.05 zakt, dat deze de boosdoener is.

Dit is zover als ik het weet..

groet Obbe

btw, de uem is gewoon te klonen mocht deze de boosdoener zijn.
pieranja
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.02.2016 - 22:54  ·  #4
Hoi Obbe,

Bedankt voor de tip! Zou jij ook iemand kunnen aanraden die effectief de storing kan opzoeken (misschien jullie zelf)? Ik denk dat de garagist niet echt goed weet waar hij moet beginnen.
Miskoop
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 83
Subject:

· 
Posted: 25.02.2016 - 22:25  ·  #5
Hallo pieranja,
...toen ik enkele dagen geleden vroeg hoe ik een lekstroom moest meten, antwoordde PvL dat ik een CFE moest installeren.

Kan je vinden op de site www.volvotech.eu
CFE meet tijdens het rijden de laadstroom. Zo te horen is je dynamo defect.
Handige gadget die allerlei extra snufjes aan je wagen toevoegt.
Check maar ff. Plug je gewoon in de obd2 in en doet dan geruisloos zijn werk!

Ik vroeg : "...heb je ook nog iets voordeligers in de aanbieding ?
Voor deze gadget heb ik een nieuwe accu of een nieuwe dynamo naar keuze".

Ik was hem vergeten te vertellen dat mijn V70 uit 8/2000 stamt...

Suggesties ?
Groetjes,
Miskoop
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 25.02.2016 - 22:43  ·  #6

Selected quotes for multi-quoting:   0